"Mål for opplæringen er at eleven skal kunne..." - Dokumentstudie av tre høyskolers emneplaner i Naturfag 1 og 2
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442565Utgivelsesdato
2013Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Sammendrag
Denne studien ser på emneplaner i fagene Naturfag 1 og 2 ved tre høyskoler som har Grunnskolelærerutdanning i forhold til naturfaget i Kunnskapsløftet. I denne studien er det emneplanene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, Høgskolen i Nord-Trøndelag og Høgskolen i Vestfold. Bakgrunnen forvalg av dette temaet er tidligere rapporter og mediefokus på læreres kompetanse og den betydning dette har for læring og undervisning. Studien tar kun for seg læringsmålene satt i høgskolenes emneplaner og kompetansemålene etter 7. og 10. trinn i Kunnskapsløftet.
Oppgavens empiriske data er generert gjennom dokumentanalyse av tre høgskolers læreplaner for Naturfag 1 og 2 og “Læreplan for fag” i naturfag i Kunnskapsløftet gjennom relevant litteratur. De analysekategorier som er satt opp gjelder målenes innhold, formuleringer og målnivå. Målnivåene er angitt gjennom plassering i Blooms reviderte taksonomi.
Datamaterialet viser at de nasjonale retningslinjer, som er utgangspunkt for høgskolenes emneplaner, dekker hovedområdene og deres kompetansemål i Kunnskapsløftet på en god måte. Det er derimot varierende hvor tett høgskolenes emneplaner følger de nasjonale retningslinjer. Emneplanene ved Høgskolen i Sør-Trøndelag og Høgskolen i Nord-Trøndelag har ikke gjort store endringer i sine emneplaner i forhold til de nasjonale retningslinjer. Høgskolen i Vestfold har derimot valgt å kutte en del læringsmål fra de nasjonale retningslinjene og mister på denne måten noe faglig bredde i sine læringsmål.
Denne studien viser at det er varierende hvor mye emneplanene ved høgskolene forholder seg til de nasjonale retningslinjene. Studien viser at de læringsmål som er satt i de nasjonale retningslinjene dekker kompetansemålene fra Kunnskapsløftet på en tilfredsstillende måte, men den viser kun til dette på det formelleplanet. Studentenes egentlige kompetanse etter endt utdanning vil avhenge av flere faktorer, blant annet hvordan de ulike høgskolene legger opp undervisningen og dens innhold. Den kompetanse studentene sitter igjen med etter endt utdanning vil først og fremst være avhengig av deres egen innsats under studiet. For å se på de egentlige forhold må det gjøres andre undersøkelser som fokuserer på hvordan læringsmålenes intensjoner blir gjennomført i praksis.