Målstyringens påvirkning på lærerens fokus
Bachelor thesis
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3835]
Abstract
Problemstillingen for denne oppgaven er «Opplever ungdomsskolelærere at målstyring harendret deres fokus i praksis?». Med kvalitativ tilnærming har jeg med semistrukturert intervjusom metode undersøkt hvilken endringskraft målstyring har på ungdomsskolelæreres fokus iegen praksis. Notater fra et intervju på ca. 50 minutter med en 26 år gammel kontaktlærer iungdomsskolen utgjør grunnlaget for mine funn.Gjennom åpen koding av dataene kom jeg frem til 4 kategorier med betydning for lærersfokus og hvilken endringskraft målstyring har på det. Kategoriene er målstyringens fokus,ledelsens fokus, rammefaktorer, og lærerens fokus. Disse 4 kategoriene påvirker hverandre,og har ført til at min intervjudeltagers fokus har endret seg til å handle mer om rammefaktorerog læringsmiljø. Det er hovedsakelig målstyringens standardiserte kompetansemål ilæreplanen som har ført til at min intervjudeltager har endret sitt fokus til rammefaktorer oglæringsmiljø. Jeg stiller meg spørrende til hva det har å si for skolens brede mandat atintervjudeltager må bruke sin tid, og fokus på arbeid med kompetansemål som ikke ertilpasset elevene. The research question for this thesis is "Do Middle school teachers experience thatmanagement by objectives has changed their focus in practices?". With a qualitativeapproach, and a semi-structured interview as the method, have I investigated to what degreemanagement by objectives influences the secondary school teachers’ focus in their ownpractices. Notes from an interview of approximately 50 minutes with a 26-year-old contactteacher in middle school constitutes the basis for my findings.Through open coding of the data, I came up with 4 categories of importance for the teacher'sfocus, and how management by objectives changes it. The categories are the focus ofmanagement by objectives, the management's focus, framework factors, and the teacher'sfocus. These 4 categories affect each other and have led my interviewee to focus more onframework factors and learning environment. It is mainly management by objectives’standardized competence objectives in the curriculum that have led my interviewee to changehis focus to framework factors and learning environment. I question what this means for theschool's broad mandate that the interviewee must spend his time and focus on work withcompetence goals that are not adapted to the pupils.