Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2005-2024 av 3404
-
Matematikkangst En kvalitativ intervjustudie om hvordan fenomenet kan oppstå og forebygges i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er fenomenet matematikkangst. Studien vektlegger å belyse risikofaktorer og forebyggende faktorer i skolen knyttet til matematikkangst. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse og mer ... -
Matematikkangst - en skoleskapt vanske?
(Master thesis, 2022)Formålet med denne studien har vært å undersøke fenomenet matematikkangst i skolen, og bidra til en større forståelse og kunnskap i møte med denne emosjonelle utfordringen i matematikkfaget. Gjennom denne studien ønsket ... -
Matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk
(Master thesis, 2021)Masteroppgavens tema er «matematikkens historie i læring og undervisning av matematikk», og handler om hvordan en kan undervise i matematikk med en historisk tilnærming. Forskning viser at det er mange positive fordeler ... -
Matematikklæreres arbeid med ressurser : en kasusstudie av fire læreres utvikling
(Master thesis, 2014-01-16) -
Matematikklæreres bruk av læreplanmateriell : Det dynamiske samspillet mellom lærere og læreplanmateriell
(Master thesis, 2011-11-28) -
Matematikksamtalen : å lære brøk gjennom samtalar
(Master thesis, 2014-06-17) -
Matematikkundervisning i programmeringsmiljøet Scratch
(Master thesis, 2022)Programmering og algoritmisk tenkning er blitt en del av den norske læreplanen (Utdanningsdirektoratet, 2020), og matematikkfaget har særlig ansvar for å vektlegge dette i undervisning. Dette gjør at kunnskap om programmering ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematikkvandring i skolen
(Master thesis, 2023)Følgende studie benytter seg av mixed methods for å undersøke fenomenet «Math Trail», et begrep vi har valgt å oversette til matematikkvandring. Matematikkvandring er en utendørs undervisnings- og læringsaktivitet som ... -
Matematisk fleksibilitet i grunnskolen: En systematisk litteraturstudie
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker matematisk fleksibilitet, definert som å ha kunnskap om ulike strategier og evnen til å velge og bruke de passende og mest effektive strategiene til ulike problemer (Newton et al., 2020, s. 504). ... -
Matematisk identitet i ulike kontekster
(Master thesis, 2020)Sammendrag Matematikk er et tema som i større eller mindre grad spiller en rolle i alle personers liv. Det er blant annet et sentralt fag i skolen og mange yrker krever en matematikkompetanse, både i utdanningen til yrket, ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen
(Master thesis, 2019)Mange elever i ungdomsskolen opplever matematikk som et fag de enten liker eller misliker, og beskriver seg selv med at de «kan» eller «kan ikke». Det betyr at elevene har en matematisk identitet; en identitet som beskriver ... -
Matematisk identitet i ungdomsskolen og i videregående skole
(Master thesis, 2020)Grunnopplæringen i skolen har som formål å fremme både fagkunnskaper og andre aspekter, som for eksempel affekt og dybdelæring (Opplæringslova, 1998, § 1-1; Utdanningsdirektoratet, 2018). Læreplanene i matematikk gjør rede ... -
Matematisk modellering - En kvalitativ studie av læreres opplevde utfordringer i arbeid med matematisk modellering
(Master thesis, 2020)Matematisk modellering har i de siste årene vært mye i fokus på grunn av sin mulighet til å koble sammen matematikk og den virkelige verden. Inkludering og løsning av virkelighetsnære oppgaver i matematikkundervisningen ... -
Matematisk modellering - En kvantitativ studie om læreres opplevde utfordringer i undervisningen av modellering
(Master thesis, 2019)Matematisk modellering er utfordrende for lærere og elever, og som en konsekvens av dette har ikke modellering en så stor plass i klasserommet som forskningen skulle tilsi. I dag finnes det mange kvalitative studier som ... -
Matematisk modellering i et flerspråklig klasserom - En kvalitativ studie av elever med norsk som andrespråk sitt arbeid med modelleringsoppgaver i matematikk
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt hvordan elever med norsk som andrespråk jobber med modelleringsoppgaver. Den har fokus på hvilke blokader som oppstår og hva dette kan ha å si for undervisningen av denne elevgruppen. Studiens ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i begynneropplæringen
(Master thesis, 2022)Denne studien undersøker hvordan en lærer kan tilrettelegge for at elevene i begynneropplæringen skal utvikle matematisk resonnering, gjennom dialogisk undervisning i helklassesamtaler. Studiens forskningsspørsmål er ... -
Matematisk resonnering i lærerveiledninger
(Master thesis, 2022)Jeg har i denne studien skrevet en matematikkdidaktisk masteroppgave, hvor jeg har analysert innhold i tre forskjellige lærerveiledninger tilhørende 2. trinn. Oppgaven er begrenset til å undersøke hva som kjennetegner ... -
Matematisk resonnering i norske lærebøker i matematikk for 7.– og 8. trinn
(Master thesis, 2023)Denne masteroppdaven i matematikkdidaktikk utgjør avslutningen av mitt studieløp på master i grunnskolelærerutdanning 1.– 7. trinn ved NTNU i Trondheim. Studien er en kvalitativ dokumentanalyse av fire lærebøker i matematikk ...