Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1866-1885 av 3414
-
Lesing i samfunnsfag: En studie av 97 elevers lesevaner i samfunnsfag på videregående skole
(Master thesis, 2012)Det overordnede temaet for denne studien er lesing i samfunnsfag. Problemstillingen som undersøkelsen skal gi svar pa handler om elevenes lesevaner i samfunnsfag. Elevene ble spurt om hva de leser og hvor de leser, om deres ... -
Lesing og skriving i religions-og livssynsfaget i den norske grunnskolen. En kartlegging av forskningsfeltet 2005-2018
(Journal article; Peer reviewed, 2020) -
Lesing som grunnleggende ferdighet i naturfag: Læreres oppfattelse og håndtering av lesing i naturfag på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2012)Denne studien har som hensikt å beskrive naturfaglæreres forståelse og håndtering av leseopplæringen i naturfagundervisningen på ungdomstrinnet. Lesing ble implementert som en av fem grunnleggende ferdigheter i Kunnskapsløftet ... -
Lesson plays as an approach to learning to teach proving
(Journal article; Peer reviewed, 2023)We suggest that writing lesson plays can be a valuable approach in learning to teach proving in teacher education. A lesson play is an imagined discussion between a teacher and some students about a particular mathematical ... -
Lesson study og matematikklærerens profesjonelle utvikling
(Master thesis, 2019)Denne studien undersøker om deltakelse i lesson study kan tilby matematikklæreren muligheter for profesjonell utvikling. De profesjonelle utviklingsmulighetene som undersøkes er muligheter til å tilby et profesjonelt ... -
Let them research with : Using history of science to teach upper-secondary chemistry students about the nature of science
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The French natural philosopher Henri Victor Regnault (1810–1878) was one of many researchers who contributed to the development of the thermometer in the 19th century. In this paper, we use an example from Regnault’s work ... -
'Let this Deadly Draught purge clean my Soul from Sin': Poisons and Remedies in Margaret Cavendish's Drama
(Chapter, 2023)Margaret Cavendish’s Natures Pictures (1656) includes two heroines who strategically procure poison to attempt suicide to escape threatening men: Lady Miseria in ‘Assaulted and Pursued Chastity’ and the She-Anchoret. ... -
Let us talk about it - A qualitative study of deployed strategies and teacher cognition pertaining to conversation in the ESL classroom
(Master thesis, 2017)This master’s thesis explores the use of strategies and teacher cognition pertaining to conversation, or oral interaction, in the English as a second language (ESL) classroom. The setting is an upper secondary school in ... -
Leveraging situated strategies in research–practice partnerships: Participatory dialogue in a Norwegian school
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Research–practice partnerships (RPPs) have been embraced as a way to increase the relevance of educational research for practice. RPPs typically focus on existing problems of practice and require researchers and practitioners ... -
Life-Changing Life Journeys through Artistic and Educational Inclusive Contemporary Dance Contexts
(Chapter, 2019)This chapter presents a case study of two of the authors, Elen, a dancer, and Philip, a choreographer-teacher. It focuses on their experiences of change through long-term engagement in inclusive contemporary dance contexts, ... -
Lifestyle Changes in Diet and Physical Activities after Group Education for Type 2 Diabets - The Active Ingredient in the Education. A Qualitative Study
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Background: Diabetes self-management education (DSME) for patients with type 2 diabetes requires efficient teaching methods that make patients want to change lifestyle in terms of their diabetes. The study looks at what ... -
Like barn lærer mest? - Sterke elevers naturfaglige utbytte undersøkt i homogene og heterogene grupper
(Master thesis, 2014)Temaet for studien er tilpasset opplæring for sterke elever i naturfag. PISA- og TIMSS-undersøkelser fra de senere årene viser at Norge har en svært liten andel elever på høyeste nivå i naturfag på 8. trinn. Jeg valgte ... -
Likestilling i samfunnsfag En kvalitativ innholdsanalyse av Monitor 2
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg valgt en kvalitativ innholdsanalyse for å undersøke hvordan likestilling kommer frem i samfunnsfagboka Monitor 2. Jeg har valgt å ta utgangspunkt i ett kapittel, hvor jeg analyserer innholdet ... -
Likeverdige utdanningsmuligheter - Ein diskursanalytisk studie av trekk i samisk utdanningspolitikk 1963 til 1994
(Master thesis, 2017)Denne oppgåva søkjer å undersøkje kva konseptuelt grunnlag samisk utdanningspolitikk har blitt tufta på gjennom ein analyse av eit utval offentlege dokument: Stortingsmelding nr. 21 (1962/63), NOU 1980: 59 «samisk i ... -
Likheter og forskjeller mellom den fysiske og den digitale museumsopplevelsen - En sammenligning av de samme gjenstandene i to ulike kontekster
(Bachelor thesis, 2020)Temaet for denne bacheloroppgaven er en sammenligning av hvordan museumsgjenstander blir presentert i en fysisk og i en digital kontekst. Ved å benytte relevant litteratur om blant annet museets samfunnsrolle, formidling, ... -
Linking Knowledge and Activities: How can Classroom Activities in Technology Reflect Professional Technological Knowledge and Practices?
(Chapter, 2017)This chapter investigates in what ways school technology may reflect professional technological practices. Using the historical development within the aeronautical industry as an example, characteristics of technological ... -
lipped classroom through Edpuzzle® and the sports teaching-learning process in secondaryschool students: A pilot study
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
LIST-oppgavers karakteristiske egenskaper
(Bachelor thesis, 2019)Målet med denne studien har vært å kartlegge hvilke egenskaper som er avgjørende for at en matematikkoppgave kan klassifiseres som en LIST-oppgave. LIST-oppgaver har lav inngangsterskel og stor takhøyde og anbefales som ... -
Listen to the voices of the students! The role of peers in academic and social school connectedness
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Previous literature has highlighted the role that adults play in fostering school connectedness and in supporting various outcomes, such as improved health and academic achievement. This study explores students’ discussions ... -
«Liten tue kan velte stort lass» - Om vanskelige ord og matematisk leseforståelse i ungdomsskolen.
(Master thesis, 2020)Sammendrag Forskningen i denne masteroppgaven har hatt som formål å gi et innblikk i hva en lærer trenger å vite om vanskelige ord i matematiske tekstoppgaver i ungdomsskolen. En lærers kunnskaper om hvilke utfordringer ...