«Liten tue kan velte stort lass» - Om vanskelige ord og matematisk leseforståelse i ungdomsskolen.
Master thesis
Date
2020Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3975]
Abstract
SammendragForskningen i denne masteroppgaven har hatt som formål å gi et innblikk i hva en lærer trenger å vite om vanskelige ord i matematiske tekstoppgaver i ungdomsskolen. En lærers kunnskaper om hvilke utfordringer vanskelige ord i tekstoppgaver kan skape for den enkelte elev, har potensiale til å påvirke både undervisningen og elevens matematiske leseforståelse. Forskning på norsk undervisningspraksis viser imidlertid til at dette ikke er et tradisjonelt fokusområde.De kvalitative forskningsdataene er basert på elevarbeider og innhentet fra en ungdomsskole i Midt-Norge høsten 2019. En tematisk analyse ble valgt for å avdekke ulike særtrekk ved de vanskelige ordene knyttet til de tekstoppgavene elevene arbeidet med.Med utgangspunkt i Duval’s (2000b) internaliseringsmodell vil resultatene fra analysen vise til at en lærer ved hjelp av to semiotiske verktøy, lokalisering- og definering av vanskelige ord, bedre vil kunne tilrettelegge for elevenes matematiske forståelse under arbeidet med tekstoppgaver. Resultatene indikerer at en gjennom å fokusere på å lete etter vanskelige ord og definere disse sammen med elevene, tilrettelegger for en forbedret matematisk leseforståelse. Matematiske tekstoppgaver er multisemiotiske og er mettet med informasjon. De normalspråklige delene av tekstoppgaven blir sjeldent inkludert som en naturlig del av den fagspråklige opplæringen i matematikk i norsk skole. Forskningen antyder derfor at læreren gjennom å fokusere på de normalspråklige delene av det matematiske språket, i større grad også vil kunne styrke den semantiske og kontekstuelle forståelsen hos eleven.