• Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction: A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five 

      Thoresen, Elin (Doctoral theses at NTNU;2017:108, Doctoral thesis, 2017)
      This study investigates how kindergarten teachers function as mediators when they attempt to interact in sociodramatic play frames with children aged 4–5. This study focuses on the adults—on the kindergarten teachers and ...
    • Kjemi i skolehagen 

      Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)
      Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ...
    • Kjemi i skolehagen 

      Wister, Annika Ueland; Sandborg, Pauline Brown (Master thesis, 2024)
      Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs der kjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien har vært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av ...
    • Kjemiutdanning for bærekraftig utvikling 

      Yttrelid, Linn Ødegaard (Master thesis, 2022)
      I denne oppgaven undersøker jeg om bruk av kjemi i utdanning for bærekraftig utvikling fører til en bedre forståelse av bærekraftig utvikling, samt en bedre forståelse av kjemiske prosesser. For å undersøke dette bruker ...
    • Kjennetegn på utforskende samtale i naturfag 

      (Bachelor thesis, 2021)
    • Kjerneelementer Et steg i riktig retning 

      Markussen, Trygve (Bachelor thesis, 2021)
    • Kjønn i Jotundalen 

      (Bachelor thesis, 2022)
    • Kjønn i samfunnskunnskap 

      Foshaugen, Janne Torhaug (Master thesis, 2020)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å rette søkelyset mot hvordan lærebøker på ungdomsskolen fremstiller kjønn i samfunnskunnskap. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har syv ulike lærebøker blitt analysert med utgangspunkt ...
    • Kjønn og anerkjennelse - En kvantitativ studie av kjønns betydning for elevers opplevelse av anerkjennelse i skolen 

      Lajord, Rakel Seland (Master thesis, 2024)
      Statistikk viser at det er kjønnsforskjeller i flere lag av skole- og utdanningssystemet. I grunnskolen får jenter bedre karakter enn gutter i alle fag med unntak av kroppsøving, flere gutter enn jenter avslutter videregående ...
    • Kjønn på dagsorden:Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene? 

      Hansen, Kari; Haaland, Grete; Møller, Ellen; Vagle, Inger (Peer reviewed; Journal article, 2020)
      Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ...
    • Kjønn på Kvinnemuseet 

      Brønlund, Marthe (Bachelor thesis, 2022)
      Denne oppgaven tar for seg hvordan Kvinnemuseet følger visjonen sin om å bidra til en samfunnsutvikling for både kvinner og menn, og hvordan de tar stilling til mangfold og inkludering innenfor kjønnsroller. For å sette ...
    • Kjønn, seksualitet og familie i samfunnsfag 

      Femsteinevik, Helene Sundem (Master thesis, 2022)
      Denne masteroppgaven har som hensikt å finne ut om lærebøker i samfunnsfag på barneskolen klarer å representere et bredt mangfold innen kjønn, seksualitet og familiesammensetninger. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse ...
    • Kjønn, seksualitet og identitet + litteraturundervisning = Sant 

      Riise, Ronja Alfsdatter (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Tematikk som kjønn, seksualitet og identitet har blitt mer og mer aktualisert i skjønnlitteratur i løpet av de siste årene. Et eksempel på dette er romanen Nærmere kommer vi ikke fra 2017 av Monica Steinholm. ...
    • Kjønnsbalanse i bygg- og anleggsbransjen 

      Knudseth, Kristian Kvernen (Master thesis, 2023)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan jenter og kvinner blir ivaretatt i de mannsdominerte bygg- og anleggsfagene, hva yrkesfaglærerne gjør eller kan gjøre for å forberede jentene på en karriere i dette yrket, og ...
    • Kjønnsforskjeller i grunnskolen 

      (Bachelor thesis, 2022)
    • Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner 

      Karlsen, Bjørn Dahlby (Bachelor thesis, 2021)
      Kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner er i dag et faktum, og det er guttene som kommer dårligst ut resultatmessig etter endt grunnskole. I denne forskningsoppgaven drøfter jeg to grunnskolelærere sine tanker om ...
    • Kjønnsforskjeller i skolen 

      Solberg, Thea Lund. (Bachelor thesis, 2019)
      I dag viser forskning og rapporter at det er forskjeller i gutter og jenters atferd i dagens klasserom. Men hvor tydelig er forskjellene og hvordan kommer de frem i klasserommet? Og hvordan forholder dagens lærere seg til ...
    • Kjønnsforskjeller i skolen 

      Ulheim, Lene Marie (Bachelor thesis, 2021)
      I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg ungdomsskoleelevers opplevelse av kjønnsforskjeller i skolen, og problemstillingen lyder som så dann; «Opplever ungdomsskoleelever kjønnsforskjeller i skolen? I så fall, hva slags ...