Kjønn, seksualitet og familie i samfunnsfag
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3005307Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
Beskrivelse
Full text not available
Sammendrag
Denne masteroppgaven har som hensikt å finne ut om lærebøker i samfunnsfag på barneskolen klarer å representere et bredt mangfold innen kjønn, seksualitet og familiesammensetninger. Gjennom en kvalitativ innholdsanalyse har jeg analysert fem lærebøker med utgangspunkt i problemstillingen; hvordan kommer mangfold innenfor kjønn og seksualitet, samt variasjoner i familiesammensetninger til syne i fem nye norske lærebøker i samfunnsfaget. Lærebøkene jeg har analysert er Arena 1-2 og Arena 5 fra forlaget Aschehoug undervisning og Refleks 1, 2 og 5 gitt ut av Gyldendal Norsk Forlag. Gjennom analysen ønsket jeg å få en innsikt i hvordan lærebøkene framstiller tema som kjønn, kjønnsuttrykk, kjønnsroller og seksualitet og hvilke typer familiesammensetninger som blir representert i bøkene.
Funnene viser at læreverkene i hovedsak forsøker å presentere mangfold og være normkritisk. Det kom likevel fram at lærebøkene framstiller kjønnsroller som noe som bare eksisterte i fortiden. Seksualitet og grensesetting har et stort fokus i læreboken Refleks 1, mens Arena 1-2 ikke nevner dette eksplisitt. Lærebøkene for 1. og 2. trinn presenterer et mangfold av familiesammensetninger, samtidig baserte flere av illustrasjonene seg på en sammensetning av den heteronormative kjernefamilien. Holdninger som åpner opp for mangfold synliggjøres i Arena 5 ved å presentere kjønn som både biologisk og sosialt konstruert, gjennom blant annet å presentere hvordan mennesker sosialiseres inn i kjønnstypisk væremåte. The purpose of this master's thesis is to examine whether textbooks in the social sciences at primary school are able to represent a great diversity within gender, sexuality and family compositions. Through a qualitative content analysis, five textbooks have been analyzed based on the research question; how diversity within gender and sexuality, as well as variations in family compositions appear in five new Norwegian textbooks in the social sciences. The textbooks that have been analyzed are Arena 1-2 and Arena 5 from the publisher Aschehoug and Refleks 1, 2 and 5 published by Gyldendal Norsk Forlag. Throughout the analysis, I wanted to gain insight into how the textbooks present themes such as gender, gender expression, gender roles and sexuality and the types of family compositions that are represented in the textbooks.
The findings show that the teaching materials have mainly tried to present diversity and be norm-critical. It turned out, however, that the textbooks portray gender roles as something that only existed in the past. Sexuality and boundaries are major focus points in the textbook Refleks 1, while Arena 1-2 do not mention this explicitly. The textbooks for 1st and 2nd grade present a variety of family compositions, at the same time several of the illustrations were based on a composition of the heteronormative nuclear family. Attitudes that open for an approach to diversity are visible in Arena 5 by presenting gender as both biological and social constructed through presenting how people are socialized into gender norms.