Kjemi i skolehagen
Master thesis

Date
2024Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3900]
Abstract
Denne studien presenterer utviklingen og evalueringen av en didaktisk ressurs derkjemiundervisning blir utforsket i en kontekst. Det overordnede målet med studien harvært å bidra til å støtte lærere i gjennomføring av utforskende og kontekstbasertkjemiundervisning. Både utforskende og kontekstbasert undervisning er pedagogiskestrategier som har vist seg å kunne bidra til et godt læringsutbytte hos elever (Bennettet al., 2007; Crawford, 2014), samtidig som det kan gi økt motivasjon og interesse forfaget (Bayram et al., 2013; Bennett et al., 2007; Parchmann et al., 2006; Rocard et al.,2007). På bakgrunn av dette, har vi valgt å utvikle et undervisningsopplegg basert pådisse strategiene. Vi har valgt å bruke plantevekst og næringsstoffer som kontekst forundervisningen, da vi anser dette som en relevant og virkelighetsnær kontekst forelevene.
Metoden som er brukt i utviklingsarbeidet er inspirert av pedagogisk designforskning(Bjørndal, 2013). I utviklingsprosessen har vi gjennomført én syklus med utprøving.Utprøvingen gikk ut på at den didaktiske ressursen ble evaluert av lærere påungdomstrinnet. Lærerne evaluerte ressursen ved å lese gjennom den og komme medtilbakemeldinger gjennom et spørreskjema. På bakgrunn av tilbakemeldingene, samtteori og tidligere forskning, har den didaktiske ressursen blitt revidert i én omgang.Ressursen består av et undervisningsopplegg, samt veiledning til læreren som skalgjennomføre opplegget. Undervisningsopplegget er bygd opp etter 5E-modellen, og vianbefaler at prosjektet strekker seg over en periode på minst to uker.
På bakgrunn av tilbakemeldingene fra informantene våre og litteratur, har vi indikasjonerpå at undervisningsopplegget vil kunne bidra til økt motivasjon, interesse og læring.Tilbakemeldingene tyder også på at plantevekst og næringsstoffer kan være en godkontekst for å undervise kjemi, og at konteksten kan bidra til at elevene vil kunneoppleve kjemi som relevant for deres liv. I tillegg indikerer tilbakemeldingene på at dendidaktiske ressursen kan gi god støtte til lærere som ønsker å gjennomføre opplegget. This study presents the development and evaluation of a didactic resource wherechemistry teaching is explored in a context. The overall goal of the study has been tosupport teachers in implementing inquiry and context-based chemistry teaching. Bothinquiry and context-based teaching are pedagogical strategies that have been shown tocontribute to positive learning outcomes for students (Bennett et al., 2007; Crawford,2014), as well as increased motivation and interest in the subject (Bayram et al., 2013;Bennett et al., 2007; Parchmann et al., 2006; Rocard et al., 2007). Based on this, wehave chosen to base our teaching program on these strategies. We have chosen to useplant growth and nutrients as the context for teaching, as we consider this a relevant andrealistic context for the students.
The method used in the development work is inspired by educational design research(Bjørndal, 2013). In the development process, we conducted one cycle of testing. Thetesting involved evaluating the didactic resource by secondary school teachers. Theteachers evaluated the resource by reviewing it and providing feedback through aquestionnaire. Based on the feedback, as well as theory and previous research, thedidactic resource has been revised once. The resource consists of a teaching program, aswell as guidance for the teacher who will implement the program. The teaching programis structured according to the 5E model, and we recommend that the project spans overa period of at least two weeks.
Based on feedback from our informants and literature, we have indications that theteaching program can contribute to increased motivation, interest, and learning. Thefeedback also suggests that plant growth and nutrients can be a good context forteaching chemistry, and that this context can help students see chemistry as relevant totheir lives. Additionally, the feedback indicates that the didactic resource can providegood support to teachers who wish to implement the program.