Kjønnsforskjeller i skolen
Bachelor thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3834]
Description
Full text not available
Abstract
I denne oppgaven har jeg valgt å ta for meg ungdomsskoleelevers opplevelse av kjønnsforskjeller i skolen, og problemstillingen lyder som så dann; «Opplever ungdomsskoleelever kjønnsforskjeller i skolen? I så fall, hva slags forskjeller?». I den sammenheng fant jeg det hensiktsmessig å benytte en kvalitativ metode for å samle inn synspunkter på dette, da i form av elevtekster. Til sammen fikk jeg inn 14 besvarelser fra en 10.klasse. I oppgaven vil jeg starte med å presentere relevant teori for å belyse problemstillingen. Deretter vil metodedel bli presentert, og deretter analysen som er gjort av datamaterialet. Til slutt kommer en drøftingsdel som tar for seg det som kom frem i analysen, sett i lys av teori. Her ønsker jeg å se om det er samsvar mellom tidligere forskning og det elevgruppen forteller om som opplevde forskjeller, samt lufte tankene rundt hva dette kan bety. I analysen kommer det frem at elevene stort sett opplever de samme kjønnsforskjellene, og gjerne de som sees som stereotypiske. Man kan slik si at seige kjønnsroller fortsatt preger samfunnet, selv om mange av blant annet informantene også skulle ønsker de ble dempet.