Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1201-1220 av 3414
-
A golden age for motor skill learning? – Learning of an unfamiliar motor task in 10-year-olds, young adults, and adults, when starting from similar baselines
(Peer reviewed; Journal article, 2020)It is often argued within sports circles that the age span of around 6–12 years is a golden age for motor skill learning, and this period is often described as sensitive, or even critical, for learning such skills. ... -
Good mathematics teaching as constructed in Norwegian teachers’ discourses
(Chapter, 2018)This paper explores the notion of good mathematics teaching as constructed in the discourses of practicing Norwegian mathematics teachers. Analyses of data from group interviews show that the teachers tend to conceptualize ... -
Grammatikk i fagfornyelsen: hva mener ulike skoleslag? En analyse av innspill i siste høringsrunde til ny læreplan i norsk
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvilket syn på grammatikk som kjennetegner fem skoleslags uttalelser om det siste utkastet til ny læreplan i norsk i arbeidet med fagfornyelsen. Studien bærer preg av kreativitet og utprøving, ... -
Grammatikk i fagfornyinga: formidling av kjerneelementet språk som system og moglegheit i tre lærebøker
(Master thesis, 2021)Fagfornyinga tredde i kraft for første året for vidaregåande (VG1( 1 i august 2020. Då kom det blant anna nye læreplanar med nye kompetansemål, tverrfaglege emne og kjerneelement. Det er difor interessant å sjå på kva måte ... -
Grammatikk som et redskap for å kommunisere korrekt. En kvalitativ studie av tre norsklærere på småtrinnet sine oppfatninger av grammatikk og grammatikkdidaktikk.
(Master thesis, 2020)Brøseth og Nygård (2019b) argumenterer for at alle barn er språkgenier når de begynner på skolen. Barn kan jo tross alt prate riktig, men de språklige konvensjonene som ikke kommer naturlig gjennom språket, må de lære. ... -
Grammatikkens nytteverdi i skulen: ein kritisk diskursanalyse av læreplanane frå 1939 til 2013
(Master thesis, 2014-10-28) -
Graphic Novels and Mental Health in the EFL Classroom
(Master thesis, 2022)Et av de tverrfaglige temaene fra læreplanen er folkehelse og livsmestring, som sier at skolen skal «gi elevene kompetanse som fremmer god psykisk og fysisk helse […]» (Ministry of Education and Research, 2017). Med det ... -
The Greta Thunberg Effect: A Study of Norwegian Youth’s Reflexivity on Climate Change
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This study reports on an unique opportunity to compare four quantitative/qualitative datasets from 2017 to 2021, before and after the activist Greta Thunberg became known to the general public. Through a mixed-methods ... -
Grindveven som uttrykksform for krysskulturell identitet
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har jeg undersøkt det å uttrykke krysskulturell identitet. Dette har jeg gjort gjennom å ta utgangspunkt i min egen krysskulturelle identitet, som både samisk og norsk. For å gjøre dette har jeg ... -
Grubletegninger som metode i brøkundervisning: en kvalitativ studie av noen sjettetrinnselevers bruk av grubletegninger i en matematisk diskusjon om brøk
(Master thesis, 2017)Jeg har valgt å ta for meg det matematiske temaet brøk, og jeg ønsker å ha en utforskende tilnærming til brøkundervisningen. Derfor har jeg laget tre grubletegninger, der hensikten er at de skal kunne bli brukt som ... -
Grunnleggende ferdigheter i kroppsøving
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med denne oppgaven var å finne ut hvordan en grunnskolelærer på 3.trinn tilpasser sin opplæring i kroppsøving for å ivareta de to grunnleggende ferdighetene regning og skriving. Jeg ville se hvilke tilpasninger ... -
Grunnleggende ferdigheter i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)I denne teksten har jeg forsøkt å undersøke hvordan grunnleggende ferdigheter anvendes i naturfag. For å få innblikk i undervisningspraksis har jeg intervjuet en erfaren realfagslærer. Jeg har tatt utgangspunkt i ... -
Grunnskoleelever og klimaendringer
(Master thesis, 2020)Dagens barn og unge vokser opp i en tid med store endringer når det kommer til teknologi, kultur og klima. Det er derfor viktig at de utvikler den nødvendige handlingskompetansen for å håndtere nye og komplekse problemstillinger ... -
Grunnskolelæreres forståelse av bærekraftig utvikling og kritisk tenkning og deres tanker rundt undervisning knyttet til disse begrepene
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling har kommet inn som et av de tre nye satsningsområdene på den nye læreplanen som trådte i kraft høsten 2020. Dette betyr at bærekraftig utvikling skal inn i alle fag, i denne studien undersøker jeg ... -
Grønn vekst - det fremste redskapet for å oppnå en bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 har nylig tredd i kraft i norsk skole. Bærekraftig utvikling har blitt et av tre tverrfaglige temaer i fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Bærekraftig utvikling er et komplekst begrep som ... -
A Guide to Embed Internationalisation at Home in Vocational Teacher Education Digital
(Research report, 2023)This guidebook provides an account of the DIVE project’s activities and how they might be used in a range of settings to improve the education of vocational teachers. It includes an overview of project learning materials ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter = Bråkete, Jenter = Stille En kvalitativ studie om kjønnsforskjeller i skolen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er kjønnsforskjeller i skolen. Dersom en ser på Stoltenbergutvalgets rapport fra 2019 viser den til at guttene gjør det dårligere faglig i skolen enn jentene. Statistikk viser til at jentene ... -
Gutter og engasjement i lesing
(Master thesis, 2010-05-05)