Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3423-3442 av 3816
-
Trends and Dilemmas in Citizenship Education
(Journal article; Peer reviewed, 2013)This article elaborates some important trends and discussions in citizenship education. It seems that there are strong arguments from scientific scholars which express opposition to a focus on only formal facts and democratic ... -
Trends in Teacher Monitoring Methods across Curriculum and Didaktik Traditions: Evidence from three PISA waves
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The main objectives of this study were to examine trends in teacher monitoring methods (TMMs) among a representative set of 12 curriculum and didaktik countries, using data from PISA 2009, 2012, and 2015, and the association ... -
Trening i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres forståelse og praktisering av begrepet trening i LK20
(Master thesis, 2024)Trening og øving er to nært forbundne begreper i den norske læreplanen som har fått økt oppmerksomhet siden innføringen av det nye læreplanverket Fagfornyelsen (LK20) (Utdanningsdirektoratet, 2019a). Disse begrepene har ... -
Trivsel i kroppsøving
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er en kvantitativ studie som tar utgangspunkt i ungdomsskoleelever sin trivsel, opplevd garderobesituasjon og fysisk selvoppfatning i kroppsøving. Studien er basert på tre ulike spørreskjema hvor ... -
Trivsel i kroppsøvingsfaget blant elever med lavt og høyt oksygenopptak
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Tidligere studier indikerer at barn som er aktive på fritiden ser ut til å trives bedre i kroppsøving enn de mindre aktive. Denne studiens hensikt var å undersøke trivsel i kroppsøving for elever i norsk videregående skole ... -
The TROLIMO History. Norwegian - Zambian School Collaboration 2007-2020
(Research report, 2020) -
Troubling arts education from a Nordic policy perspective: A field with an interdisciplinary and cross-sectoral potential
(Journal article; Peer reviewed, 2023)This article seeks to create an overview of existing structures for dance education in the public educational systems and of cross-sectoral collaborations of a number of Nordic countries including Norway, Finland and ... -
Trusler for validitet i vurdering i biologi 2 - En kasusstudie om vurderingspraksis i biologi 2 og trusler for validitet
(Master thesis, 2018)Hensikten med denne studien har vært å identifisere trusler for validitet som biologilærere kan møte på i ulike faser av vurderingspraksisen, samt hvordan disse truslene kan identifiseres. Studien kan beskrives som en ... -
Trygge barn lærer best
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan arbeide med å skape trygge relasjoner til elever utsatt for omsorgssvikt. Omsorgssvikt kan føre til at eleven utvikler traumer, desorganisert tilknytning ... -
Trygge barn lærer best
(Master thesis, 2024)Sammendrag Denne masteroppgaven handler om hvordan lærere kan arbeide med å skape trygge relasjoner til elever utsatt for omsorgssvikt. Omsorgssvikt kan føre til at eleven utvikler traumer, desorganisert tilknytning til ... -
Trygghet og tilhørighet som fundament for læring og utvikling
(Bachelor thesis, 2019)Denne studien tar for seg relasjonsbygging i en mottaksklasse. Det er i dagens flerkulturelle samfunn viktig å vite noe om hvordan man som lærer kan legge til rette for minoritetselever. Det er aktuelt og vesentlig å være ... -
Trygghet under seksualundervisning
(Bachelor thesis, 2021) -
Trygghet, hensyn og vi-følelse - En studie av læreres perspektiver på vurdering av muntlighet på et fådelt ungdomstrinn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om utfordringer og muligheter knyttet til læreres vurderingspraksis om muntlighet på en fådelt skole. Formålet med oppgaven er å utforske vurderingspraksiser i en aldersblandet klasse, og gi ... -
Trøblete tenåringstematikk. Rapplyrisk posisjonering og tekstkompetanse i elev- og studentproduksjoner
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Denne artikkelen undersøker hvordan ungdomsskole - elever og lærerstudenter konstruerer lyriske rapper-jeg i egenkomponerte låter. Artikkelen springer ut av Lydrik(k)-prosjektet – et flerfaglig samarbeidsprosjekt mellom ... -
Tullete og alvorlige voksne: Barns fortellinger om voksnes roller i lek i barnehage og skole
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Denne artikkelen utforsker hva slags oppfatninger barn kan ha av ansattes roller i lek i norsk barnehage og skole, og hvordan disse oppfatningene kan komme til uttrykk. Med utgangspunkt i gruppeintervjuer med barn som ... -
Tusenkunstneren? - En læreplananalyse av krav til fagkunnskap for Kunst- og designlæreren i den videregående skole
(Master thesis, 2019)Sammendrag Temaet for denne masteravhandlingen omhandler krav og forventninger til Kunst- og designlærerens fagkunnskap og fagutvikling i den videregående skole. Undersøkelsen tar form i et sosialkonstruksjonistisk ... -
"TV skrives aldri me U." En etnografisk klasseromsstudie av barns samhandling underveis i skrivearbeid i en førsteklasse.
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven handler om hvordan elever i en førstetrinnsklasse samhandler underveis i en skriveprosess, og om man finner spor av denne samhandlingen i elevtekstene som blir produsert. For å finne ut dette har jeg ... -
Tverrfagleg kompetanse i lærarutdanninga - ein studie av korleis grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng
(Master thesis, 2022)Føremålet med denne studien er å undersøke korleis lærarar som underviser ved grunnskulelærarutdanninga ved NTNU i Trondheim stiller seg til tverrfagleg kompetanse, med fokus på musikk i tverrfagleg samanheng. Studien er ... -
Tverrfaglig låtskriving: En casestudie om elevers opplevelser av låtskriving som en læringsmetode i naturfag
(Master thesis, 2022)Den overordnede delen av læreplanen fremmer viktigheten av tilpasset opplæring ved bruk av variert undervisning, samtidig som estetiske læreprosesser og skapende undervisning har fått et større fokus i styringsdokumentene ... -
Tverrfaglig lærersamarbeid i Kulturdag - En narrativ studie av fortellinger om å delta som kulturskolelærer og grunnskolelærer i pilotprosjektet Kulturdag
(Master thesis, 2020)Denne studien har undersøkt samarbeid mellom lærere i kulturskolen og lærere i grunnskolen. Hensikten med studien har vært å utvikle kunnskap om tverrfaglig samarbeid mellom kulturskole og grunnskole på lærernivå, for å ...