Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3162-3181 of 3414
-
Using Student Voice in Development of Professional Practice: A Study on Grammar Teaching in Spanish in the Upper Secondary School Classroom
(Master thesis, 2017)This study explores how student voice can contribute with new and unique insight into teacher’s professional development in grammar teaching in Spanish. In an action research project conducted in a first year upper-secondary ... -
Using the Rasch Model to Measure Comprehension of Fraction Addition
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In this study we investigate whether transformations between different representations of mathematical objects constitute a suitable framework for the assessment of students’ comprehension of fraction addition. Participants ... -
Usynleggjort i lærebøker? Ein kvalitativ studie av norske lærebøkers framstilling av tyskarjentene og krigsbarna
(Master thesis, 2020)Samandrag Når andre verdskrig var over, blei det ein felles forteljing om korleis åra med tysk okkupasjon hadde vore. Delar av historia blei mindre vektlagt av mektige samfunnsstillingar, der visse element og grupper ikkje ... -
Ut i samfunnet for å komme inn i samfunnet - En kvalitativ undersøkelse av fem ungdomsskolelærere sin bruk av ekskursjon i samfunnskunnskap
(Master thesis, 2018)Læreplanen legger til rette for en elevaktiv undervisning som skal ta i bruk lokalsamfunnet i opplæringen. Innholdet i samfunnskunnskap kan oppleves abstrakt for elevene og utfordrende å knytte til egne opplevelser. Ut i ... -
Utdanning av praksislærere ved NTNUs universitetsskoler i 2016
(Research report, 2017)Denne rapporten presenterer piloten med skolebasert veilederutdanning ved NTNUs to universitetsskoler, Charlottenlund ungdomsskole og Charlottenlund videregående skole. Studiet ble gjennomført vår og høst 2016 og omfatter ... -
Utdanning for bærekraftig utvikling i havet: En kvalitativ studie av læreres opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø
(Master thesis, 2022)Observasjon og semi-strukturerte fokusgruppeintervju ble brukt til å undersøke åtte lærere på ungdomsskolen sin støtte under, og opplevelse av et undervisningsopplegg med feltarbeid i et unikt læringsmiljø. Studiens ... -
Utdanning i kunstfag: Samarbeid, kvalitet og spenninger
(MusPed:Research;, Book, 2021)Denne antologien presenterer forskningsprosjekter som undersøker kvaliteter og spenninger i ulike former for samarbeid om utdanning i og mellom forskjellige kunstfag, kunstformer og utdanninger. Bidragsyterne er lærere, ... -
Utdanningmodellen "Menn i helse" - Hvordan ivaretar utdanningsmodellen til 'Menn i helse' deltagernes forventede yrkeskompetanse som fremtidig helsefagarbeider?
(Master thesis, 2016)I denne masteravhandlingen har jeg gått i dybden og forsket på hvordan utdanningsmodellen i prosjektet «Menn i helse» ivaretar deltagerens forventede yrkeskompetanse. Jeg ønsket å finne ut hvorfor noen av deltagerne i ... -
Utdanningskulturelt mangfold i et rullerende musikkundervisningstilbud
(Chapter, 2021) -
Utdypende, digitale tilbakemeldinger i matematikk
(Master thesis, 2020)Formålet med denne studien er å undersøke om utdypende, digitale tilbakemeldinger kan bidra til å engasjere elever i matematisk aktivitet og diskusjon. For å belyse dette spørsmålet, tar oppgaven for seg et utvalg 6. ... -
"Uten matte hadde vi ikke klart noe nesten". En undersøkelse av 4. trinnselevers oppfatninger av matematikk i deres hverdag.
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne undersøkelsen er å identifisere elevers oppfatninger av matematikk i deres dagligliv og hverdag. Dette er et tema som interesserer meg, da elever ofte spør: «Hvorfor må vi lære dette?». Her fokuserer jeg ... -
Utendørs svømme- og livredningsopplæring
(Chapter, 2021) -
Uteskole i Fagfornyelsen
(Master thesis, 2020)Uteskole er en metode som er relativt lite anvendt i skolen. Samtidig har metoden blitt mer fremtredende siden LK97 ble innført. I denne oppgaven vil jeg se nærmere på hvilken endring som blir skjer med uteskole når ... -
Uteskole i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven forskes det på om faktorer som lærerens utdanning i naturfag og dagens læreplan kan ha betydning for hvorvidt lærere gjennomfører uteskole i naturfag. I et teorikapittel bli det første presentert ... -
Uteskole og elevers livskvalitet. Et mini scoping review
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien har vært å undersøke status på nåværende forskningsfelt på sammenhengen mellom regelmessig uteskole på barneskolen og elevenes livskvalitet. Dette i et forebyggende og helsefremmende perspektiv, ... -
Uteskole og tilpasset opplæring
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven har til hensikt å beskrive hvordan lærere opplever muligheten for tilpasset opplæring ved bruk av uteskole. Forskningsmetoden som er brukt er intervju av to lærere. Lærerne som er intervjuet bruker ... -
Uteskole som arbeidsmåte i naturfag
(Bachelor thesis, 2021) -
Uteskole, dybdelæring og motivasjon i naturfag
(Master thesis, 2022)Uteskole som arbeidsmåte kan bidra til å skape motivasjon og variasjon for elevene. I tillegg er uteskole en god måte å jobbe med målene i læreplanen, både de overordnede målene og målene i hvert enkelt fag. Dybdelæring ... -
Uteskole, en egnet vei til læring?
(Master thesis, 2023)Uteskole er et sentralt begrep som er blitt mer aktuelt i dagens skole. Flere og flere lærere bruker det i sin undervisning til ulike formål. I den sammenhengen er det interessant å finne ut mer om hvorfor lærere i barneskolen ... -
Uteskoleaktiviteter og inkludering
(Bachelor thesis, 2019)Uteskoleaktiviteter kan bli mer aktuelt nå når Fagfornyelsen kommer inn i skolesystemet. Som kommende lærer har jeg lyst å se mer på mulighetene uteskoleaktiviteter tilbyr, da spesielt hensyn til inkludering i et ...