Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2472-2491 of 3433
-
Profesjonelle læringsfellesskap på yrkesfag - En kvalitativ studie om yrkesfaglærerens erfaringer og opplevelser av samarbeid
(Master thesis, 2018)Hensikten med dette masterprosjektet er å øke bevisstheten omkring profesjonelle læringsfellesskap som en metode for å heve yrkesfaglærernes kompetanse, både individuelt og kollektivt. Jeg har tatt utgangspunkt i følgende ... -
Profesjonsfaglig digital kompetanse i skole og lærerutdanning
(Chapter, 2019) -
Profesjonsforståelse i musikkundervisning
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven undersøkes det hvilke faktorer som er sentrale for tre allmennlæreres profesjonsforståelse når de underviser i musikk på 1. – 4. trinn. Faktorene som er gjeldende for denne oppgaven er «Kunnskap», ... -
Profesjonsforståelser i instrumentalpedagogiske praksiser
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 2012:323, Doctoral thesis, 2012)Philosophies of Work in Instrumental Music Education In this article-based dissertation I discuss the research question: What philosophies of work are expressed through thematic narrative analyses of instrumental music ... -
Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk. Praksiser i musikkfeltet
(Book, 2014)Profesjonsforståelser og kunstpedagogikk Praksiser i musikkfeltet Hva er det kunstpedagogen kan og skal? Det musikk- og kunstpedagogiske feltet er i liten grad formelt regulert, og det er mye opp til den enkelte å bestemme ... -
Profesjonsutvikling for inkludering: en studie av læreres samtaler i Lesson Study-arbeid
(Doctoral theses at NTNU;2021:363, Doctoral thesis, 2021)Sammendrag Ideen om en felles offentlig skole har lange tradisjoner i Norge, og inkludering har en tydelig posisjon i norsk utdanningspolitikk. Samtidig pekes det på en rekke utfordringer for å få til en inkluderende ... -
Professional development and the potential for collaboration between schools and universities
(Doctoral theses at NTNU;2023:306, Doctoral thesis, 2023)Sammendrag Universitet og praksisskoler deler ansvaret med å legge til rette for lærerstudenters utvikling. I Norge ble disse to læringsarenaene sidestilt som ulike, men jevnbyrdige arenaer i 2010. Ulike kompetanser er ... -
Professional development for inclusive and adaptive education: Lesson Study in a Norwegian context
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article presents findings from a study examining teacher talk in the early and late phases of a 4-year project in a Norwegian elementary school where Lesson Study was used as a method for professional development. The ... -
Professional orality as a special field of knowledge in teacher education – a position paper
(Journal article; Peer reviewed, 2019)An important part of teachers’ work constitutes being seen, heard and understood in communicative practice in encounters with pupils, colleagues and parents. This performative relational communication practice is a ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og matematisk samtale - hånd i hånd
(Master thesis, 2020)Elevene i dagens skole skal være med å sette preg på fremtidens samfunn, hvor det er flere jobber som krever forståelse for teknologi. Programmering kan hjelpe oss med å forstå teknologiens muligheter og begrensinger ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og naturlig seleksjon kombinert i naturfagundervisning
(Master thesis, 2023)Denne studien presenterer utviklingen og utprøvingen av en læringsressurs som kombinerer arbeid med programmering og naturlig seleksjon for å imøtekomme utfordringene knyttet til disse temaene i skolen. Utviklingsarbeidet ... -
Programmering og problemløsning i matematikk: En studie i hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven handler om hvordan programmering kan tilrettelegge for problemløsende aktivitet i matematikk. Høsten 2020 innførte Utdanningsdirektoratet en oppdatert lærerplan for matematikk, og med denne har ... -
Programmeringsinnhold i lærebøker
(Master thesis, 2022)Programmering ble fra og med skoleåret 20/21 innført som en del av matematikkfaget gjennom fagfornyelsen. Denne studien har undersøkt programmeringsinnholdet i norske lærebøker i matematikk på mellomtrinnet. Hensikten har ... -
Programmeringsoppgaver i lærebøker i matematikk
(Master thesis, 2023)Denne masterstudien har undersøkt programmeringsoppgavene i trykte lærebøker i faget matematikk 1T. Formålet med masteroppgaven er å vurdere hvilke muligheter elevene får til å arbeide med algoritmisk tenkning, problemløsning ... -
Programmeringsverktøy i matematikkundervisning: En kvalitativ intervjustudie av et utvalg grunnskolelæreres refleksjoner
(Master thesis, 2022)Bakgrunn for temaet som denne masteroppgaven tar opp er innføringen av programmering i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen, der hovedansvaret for opplæringen ble lagt til matematikkfaget. Det blir dermed opp til ... -
Progresjon & undervisningsmetode i bokstavinnlæringen
(Master thesis, 2022)Forskningen har over lengere tid vist til at en rask bokstavprogresjon vil gagne elevene i bokstavinnlæringen, både de som henger etter og de som har solide bokstavkunnskaper. En slik tilnærming vil legge til rette for tid ... -
Projektbaserad labundervisning inom grundläggande fysik för civilingenjörsstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2015)Vi presenterar resultat från en pågående omläggning av laborationerna i fysik för civilingenjörsstudenter till en projektbaserad arbetsform baserad på enkla försök med tydliga ingenjörsbetonade uppgifter. Studenternas svar ... -
Promoting psychosocial environments in Norwegian primary schools: a scoping review protocol exploring the roles and responsibilities of school social workers
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Introduction Early intervention by identifying children at risk and providing necessary support is vital to prevent stunted psychosocial development and mental health issues. In this regard, schools are important intervention ...