Programmeringsverktøy i matematikkundervisning: En kvalitativ intervjustudie av et utvalg grunnskolelæreres refleksjoner
Master thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3007904Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3414]
Sammendrag
Bakgrunn for temaet som denne masteroppgaven tar opp er innføringen av programmering i den norske grunnskolen gjennom Fagfornyelsen, der hovedansvaret for opplæringen ble lagt til matematikkfaget. Det blir dermed opp til matematikklærere å sørge for å gjennomføre opplæringen, til tross for at ikke alle nødvendigvis har forkunnskaper om programmering (Forsström & Kaufmann, 2018). Det bringer frem en rekke spørsmål om hva slags kunnskap matematikklærere trenger for å legge til rette for at elever utvikler ferdigheter og kompetansemål definert i læreplanen. Siden programmering i matematikkfaget fortsatt er relativt nytt i Norge vil det være behov for forskning på fagfeltet. Det vil være spesielt relevant å undersøke temaet fra et lærerperspektiv, da det finnes lite kunnskap om læreres syn på programmering og undervisning av programmering i matematikk, og desto mindre om hvordan de håndterer de siste reformene som har funnet sted i flere nordiske læreplaner (Pörn et al., 2021).Hensikten med denne studien har derfor vært å bidra med mer kunnskap om hvordan matematikklærere underviser med programmeringsverktøy og hva som påvirker valgene de tar gjennom denne prosessen. Studiens problemstilling var: Hva kjennetegner matematikklæreres pedagogiske teknologiske kunnskap (PTK) i en programmeringskontekst i grunnskolen?Studien har benyttet kvalitative metoder med intervju av fem matematikklærere fra forskjellige barne- og ungdomsskoler. Datamaterialet ble analysert gjennom en teoridrevet tematisk analyse, med forhåndsbestemte kategorier. Både hoved- og underkategoriene var basert på begreper fra det teoretiske rammeverket PTK og dets tre teoretiske komponenter. Rammeverket er designet for å forstå læreres praksis og deres faglige utvikling ved bruk av digitale hjelpemidler i matematikkundervisning. Studien viser at samtlige lærere beskriver programmeringsbegrepet, med noen variasjoner, som å få noe til å skje ved hjelp av instruksjoner i en bestemt rekkefølge. Alle gir uttrykk for positive orienteringer mot bruk av programmeringsverktøy i matematikkundervisning, og alle virker å benytte flere ulike undervisningstilnærminger. Studien tyder likevel på at til tross for programmeringens plass i matematikkfaget, er det utfordrende for lærerne å knytte programmering og matematikk sammen. Lærerne fra ungdomsskoler forteller om tekniske utfordringer som legger begrensninger for at programmering kan bli et verktøy for å lære matematikk bedre. Lærerne fra barneskoler forteller om utfordringer med å knytte programmeringsaktiviteter direkte til temaer innenfor matematikken.
Nøkkelord: matematikkundervisning, programmeringsverktøy, lærerens pedagogiske teknologiske kunnskap The background for the topic that this master’s thesis addresses is the introduction of programming in the Norwegian primary and lower secondary school through Fagfornyelsen, where the main responsibility for the training of programming was added to the subject of mathematics. Thus, it is up to mathematics teachers to complete the training, despite the fact that not everyone necessarily has prior knowledge of programming (Forsström & Kaufmann, 2018). That raises number of questions about what kind of knowledge mathematics teachers need to help students develop skills and competencies defined in the curriculum. Since programming in the mathematics subject is still relatively new in Norway, there will be a need for research in the field. It will be particularly relevant to examine the topic from a teachers’ perspective, as there is little knowledge about teachers’ views on programming and teaching of programming in mathematics, and nevertheless about how they handle the latest reforms that have taken place in several Nordic curricula (Pörn et al., 2021). The purpose of this study has therefore been to contribute with more knowledge about how mathematics teachers teach with programming tools and what influences the choices they make during this process. The study’s research question was: What characterizes mathematics teachers’ pedagogical technological knowledge (PTK) in a programming context in primary and lower secondary school?The study has used qualitative methods with interviews of five mathematics teachers from different primary and lower secondary schools. The data material was analyzed through a theory-driven thematic analysis, with predetermined categories. Both the main and subcategories were based on concepts from the theoretical framework PTK and its three theoretical components. The framework is designed to understand teachers' practice and their professional development through the use of digital tools in mathematics teaching.The study shows that all teachers describe the concept of programming, with some variations, as making something happen using instructions in a specific order. All express positive orientations towards the use of programming tools in mathematics teaching, and all seem to use a number of different teaching approaches. Nevertheless, the study suggests that despite the place of programming in the subject of mathematics, it is challenging for teachers to link programming and mathematics together. The teachers from upper secondary schools talk about how technical challenges place restrictions on the fact that programming can become a tool for learning mathematics better. Teachers from primary schools talk about challenges of linking programming activities directly to topics within mathematics.
Keywords: mathematics teaching, programming tools, teachers’ pedagogical technological knowledge