Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 597-616 av 3409
-
Drop your rules!
(Chapter, 2017) -
Du har en plass selv om vi ikke er like
(Master thesis, 2022)Dette er en masteroppgave i profesjonsrettet pedagogikk ved NTNU sin lærerutdanning i Trondheim. I mitt forskningsprosjekt har jeg ønsket å belyse og forske rundt skolen, og dens rolle som en inkluderende arena. Med fokus ... -
"Du kan jo komme med et spørsmål som ikke står her" En studie av hvordan 9. klassinger utforsker novella "Kunsten å myrde" gjennom dramatisering
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven undersøker problemstillingen «På hvilken måte kan arbeidsformen dramatisering legge opp til en litterær utforsking av en episk tekst?». Formålet med studien er å utforske hvordan elever på 9. trinn ... -
"Du kunne jeg lage mine egne kast" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av læring i utforskende og instruksjonsretter kroppsøvingsundervisning
(Master thesis, 2023)Forskning viser at det er instruksjonsmetoder som dominerer kroppsøvingsundervisning. Likevel viser læreplanens overordnete del at fokuset er på at elevene skal lære gjennom utforskning og utvikling gjennom sansing, tenking ... -
Duration of On-Campus Academic Engagements of Student Teachers in Finland and Norway
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The duration of on-campus academic engagements is an uncertain and highly debated indicator of study input. Researchers adopt this indicator with the expectation that student teachers must invest an amount of time and ... -
Dybdelæring gjennom praktiske aktiviteter og forsøk i naturfag
(Bachelor thesis, 2021)Denne bacheloroppgaven som hensikt å beskrive hvordan et utvalg lærere i småskolen opplever at praktiske aktiviteter og forsøk bidrar til dybdelæring. Metoden som er brukt er kvalitative intervjuer av to lærere. For å kunne ... -
Dybdelæring i et yrkesfaglig perspektiv
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Dybdelæring er et sentralt begrep i fagfornyelsen og ny overordnet del av læreplanverket i Kunnskapsløftet 2020 (LK20). Denne artikkelen har til hensikt å synliggjøre hva dybdelæring kan være i yrkesfaglig videregående ... -
Dybdelæring i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Dybdelæring i yrkesopplæringen
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er et ønske om å få kunnskaper om hvordan dybdelæringsbegrepet forstås og anvendes i yrkesopplæringen. Begrepet dybdelæring ble introdusert i Ludvigsen-utvalgets delutredning Elevens ... -
Dybdelæring i yrkesopplæringen - Skole og bedrift
(Master thesis, 2023)Tema for denne studien er dybdelæring, et nytt begrep som ble innført i de nasjonale føringene i fagfornyelsen (2020). Dybdelæringsbegrepet har fått en sentral rolle i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK20), men det er ... -
Dynamic assessment in university-level CLIL: Forging mature L2 writers through mediation
(Journal article; Peer reviewed, 2020)This paper describes a case study that examined implementation of dynamic assessment (DA) of L2 academic writing in a university level content and language integrated learning (CLIL) class taught in English. One teacher ... -
Dynamic learning spaces—dynamic pedagogy. Students’ voices from a master’s program focusing on student active learning in a cross-institution two-campus organization
(Peer reviewed; Journal article, 2023)These past few years have shown the importance of successfully designing cross-campus and multi-campus hybrid and fully digital learning environments to sustain and guarantee continuity in learners’ higher education - an ... -
The Dynamics of Structure, Social Interaction and Flow - The Case of Rosenborg Ballklub
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose The purpose of this study is to look into the extraordinary performance of Rosenborg Ballklub (RBK) under coach Nils Arne Eggens’ leadership with several appearances in the Champions League, competing with more ... -
Dyreparken som læringsarena: En studie av en annerledes skoledag i Kristiansand dyrepark
(Master thesis, 2011)Denne forskningsoppgaven undersøker Dyreparken som læringsarena. Studien tar utgangspunkt i et undervisningsopplegg i Kristiansand dyrepark (sponset av Den kulturelle skolesekken), og en av skolene som deltar på dette. ... -
Dyretragedier – hvordan nå informantene?
(Notat (Norsk senter for bygdeforskning), Research report, 2012) -
Dysfagi i orimærhelseomsorgen
(Master thesis, 2019)Tittel: Dysfagi i primærhelseomsorgen «Nei vi har ingen kartleggingsrutinger for dysfagi. Vi observerer! Vi kan alt for lite om dette, noen burde lære oss!» Utsagnet er hentet fra en av informantene i studien. Observasjon ... -
Dysleksi og selvoppfatning
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å få et innblikk i skoleerfaringene til unge voksne med dysleksi, og hvilken påvirkning disse erfaringene har hatt på selvoppfatningen. Informantenes opplevelser og erfaringer kan gi ... -
Døden på utstilling - etiske utfordringer ved utstilling og formidling av menneskelige levninger
(Bachelor thesis, 2023)Ved å bruke Vitenskapsmuseets utstilling ‘Mannen i brønnen’ som utgangspunkt, tar denne bacheloroppgaven et nærmere blikk på etiske utfordringer som kan oppstå ved utstilling og formidling av menneskelige levninger, samt ... -
“Dømt til å lykkes” – Lærdommer fra internasjonale e-helseprosjekter og Helseplattformen
(Bachelor thesis, 2023)Meld. St. 9 (2012-2013) beskrev et mål hvor alle innbyggeres medisinske informasjon skulle samlokaliseres til ett elektronisk pasientjournalsystem. Dette for å sikre at både pasienter og helsepersonell hadde enkel og sikker ...