"Du kunne jeg lage mine egne kast" En kvalitativ studie av elevers opplevelse av læring i utforskende og instruksjonsretter kroppsøvingsundervisning
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3975]
Description
Full text not available
Abstract
Forskning viser at det er instruksjonsmetoder som dominerer kroppsøvingsundervisning. Likevel viser læreplanens overordnete del at fokuset er på at elevene skal lære gjennom utforskning og utvikling gjennom sansing, tenking og praktiske aktiviteter. Men hva er best egnet for elevens læring? Opplever elever som utforsker og oppdager bevegelsesferdigheter mer læring, enn de som får instruert og modellert bevegelser? Hensikten med denne studien er å få kunnskap om elever opplever å lære bedre i utforskende eller instruerende kroppsøvingsundervisning. Læreres kunnskap om hvordan elever opplever læringsmiljøet, vil kunne legge til rette for kroppsøvingsundervisningsmetode som er best egnet for elevenes læring. Problemstillingen for oppgaven er: Hvordan virker utforskende og instruksjonsrettet undervisning på elevers opplevelse av læring i kroppsøvingsfaget? I datainnsamlingen ble det gjennomført kroppsøvingsundervisning. Denne undervisningen ble observert og var grunnlaget for gruppeintervjuene som ble gjennomført. Kroppsøvingsundervisningene la til rette for tre utforskende undervisninger av bevegelsesferdigheter, og tre instruksjonsbaserte kroppsøvingsundervisninger. Utvalget bestod av to grupper, begge gruppene bestod av fire elever, to gutter og to jenter, de ble valgt gjennom strategisk utvalg. Tematisk analyse ble brukt for å analysere datamaterialet.
Funnene fra intervjuene viste at elevene ønsket å utforske i kroppsøving, elevenes tidligere erfaringer og lærer som tilrettelegger for utforskning var faktorer som påvirket elevenes ønske om utforskning. Analysen viste også at elevene ikke var negativ til en mer instruerende undervisning og tradisjonelle aktiviteter, men utforskning av bevegelsene var mest ønsket av elevene for å oppnå læring. Det kom også frem at elevene i instruksjonsgruppen som ikke kunne bruke ulike bevegelser, ønsket å gjøre endringer av aktiviteten. Elevene ønsket å kunne utforske bevegelsene og aktiviteten, da det hadde betydning deres læring.
Resultatene gir innsikt i hvordan elever opplever kroppsøvingspraksis som er best egnet for deres læring. Dette gjør at lærere kan legge til rette for en pedagogisk undervisningsmetode som vil bidra til elevenes læring av bevegelse og ferdigheter. Research shows that it is instructional methods that dominate physical education. The curriculum framework shows that the focus is on pupils learning through exploration and development through sensing, thinking and practical activities. But what is best suited for the pupils learning? Do pupils who explore and discover movement skills, experience more learning than pupils who gets instructed and modeled the movements? The purpose of this study is to gain knowledge about whether pupils experience learning better in exploratory or instructive physical education methods. Teacher`s knowledge of how pupil experience the learning environment will be able to facilitate a physical education method that is best suited for the learners. The research question for the thesis is: how does exploratory and instruction-oriented teaching affect pupils experience of learning in physical education. During the collection of the data physical education lessons was carried out. These lessons were observed and was the basis for the group interviews that were conducted. The physical education lessons facilitated three exploratory lessons of movement skills, and three instruction-based physical education lessons. The informants consisted of two groups, both groups consisted of four students, two boys and two girls, they were chosen through strategic selection. Thematic analysis was used to analyze the data.
The findings from the interviews showed that the pupils wanted to explore in physical education, the pupils' previous experiences and the teacher facilitating exploration were factors that influenced the pupils' desire for exploration. The analysis also showed that the pupils were not negative to instructive teaching and traditional activities, but exploration of the movements was most desired by the pupils to achieve learning. It also emerged that the pupils who could not use different movements wanted to make changes to the activity. The pupils wanted to be able to explore the movements and the activity, as it was important to their learning.
The results provide insight into how pupils experience physical education practices that are best suited for their learning. This enables teachers to facilitate pedagogical teaching that will contribute to pupils' learning of movement and skills.