Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3288-3307 av 3411
-
Vurdering i Kjemi 1 - Kompetansen som testes på skriftlige prøver i lys av fremtidens kompetansebehov
(Master thesis, 2018)I denne studien har prøver tre kjemilærere ga til elevene sine gjennom ett skoleår blitt samlet inn. Det har blitt gjennomført en dokumentanalyse av prøvene for å svare på forskningsspørsmålet «På skriftlige prøver i Kjemi ... -
Vurdering i KRLE: Dokumentanalyse av et undervisningsopplegg i KRLE
(Bachelor thesis, 2021)Temaet for denne oppgaven er vurdering i KRLE. Denne oppgaven har som mål å se på ulike vurderingsformer man kan ta i bruk i en undervisningstime. Jeg skal undersøke følgende problemstilling: «Hvilke muligheter og utfordringer ... -
Vurdering i musikkfaget. En kvalititiv studie av to læreres vurderingspraksis
(Bachelor thesis, 2020)I denne bacheloroppgaven forsøker jeg å belyse hvordan to lærere på mellomtrinnet arbeider med vurdering i musikkfaget. Å vurdere i musikkfaget er en utfordring, spesielt fordi musikk er et praktisk fag der det er vanskelig ... -
Vurdering i naturfag vg1
(Master thesis, 2019)I denne studien har jeg intervjuet tre naturfaglæreres vurderingspraksis på vg1 nivå. Intervjuene er analysert med tanke på å svare på problemstillingen: «Hvordan vurderer lærere elevene i naturfag Vg1?». For å diskutere ... -
Vurdering i skolen. "Ser du meg eller mine prestasjoner?"
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet i denne bacheloren er temaet «vurdering» i kroppsøving. Min problemstilling ble derfor «Hva legger lærere på småtrinnet i begrepet “vurdering” i kroppsøving? Og hvordan vurderer de?». Jeg brukte kvalitative ... -
Vurdering på barnetrinnet - ...å danne en sånn ny kultur, det tar tid…
(Master thesis, 2016)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er at jeg er bekymret for en stadig økende fokusering på resultatstyring i norsk skole. Både nasjonalt og internasjonalt har det i det siste vært diskusjoner om at den stadig økende ... -
Vurdering uten karakter i matematikk En kvalitativ studie om utfordringer som matematikklærere møter ved implementering av karakterfri vurdering på videregående skoler i Norge
(Master thesis, 2023)Sammendrag I min masteroppgave har jeg undersøke hvilke utfordringer matematikklærere på videregående skoler i Norge møter når karakterfri vurderingspraksis implementeres, og hvilke vurderingsformer som da blir benyttet. ... -
Vurderingssamtaler i norskfaget på ungdomsskolen
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven undersøker jeg individuelle vurderingssamtaler mellom en norsklærer og fire tiendeklassinger. Studien peker på kjennetegn ved samtaletypen med hovedvekt på hva samtaledeltakerne gjør i vurderingssamtalen ... -
‘Walking a graph’ – primary school students’ experimental session on functions and graphs
(Chapter, 2017)In this paper we report an experimental activity involving working with functions and graphs in a grade 6 class in a Norwegian primary school. We argue that working with graph loggers in the form of an echo sound system ... -
‘Walking a Graph’: Developing Graph Sense Using Motion Sensor Technology
(Journal article; Peer reviewed, 2019)The teaching and learning of functions has generally been considered a problematic area of school mathematics. Also, in Norway, functions have been identified as a difficult topic for many students. In this article, we ... -
Water education, ocean literacy and arts integration. A literature review in an interdisciplinary team
(Journal article; Peer reviewed, 2023)The article is part of the special issue Vol. 12 No. 2 (2023): Aesthetics and Ethics: Arts Education as a Catalyst for Sustainable Development https://journals.oslomet.no/index.php/ar/issue/view/497 -
“We hope it isn’t about them deciding everything!” A Mixed Methods Study of Student Participation
(Doctoral theses at NTNU;2022:255, Doctoral thesis, 2022)Summary Despite requirements for and expectations of student participation, challenges persist and schools struggle to enable students to participate, leading to the overarching question addressed in this thesis: ... -
‘We put on the music and then the children dance’ - Swedish preschool teachers’ dance educational experiences
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This article investigates and discusses Swedish preschool teachers’ work with and understanding of teaching dance. Preschool teachers should teach aesthetic expressions such as dance, according to the curriculum. This study ... -
“We use English but not like all the time like.” – Discourse marker like in UAE English
(Peer reviewed; Journal article, 2022)The United Arab Emirates (UAE) is characterized by extensive language contact. Although Arabic is the official language, practically all communication in general as well as in higher education, in particular, takes place ... -
Welfare, social justice, and equality in educational settings in the Nordic countries
(Journal article; Peer reviewed, 2013) -
What and how student teachers learn during their practicum as a foundation for further professional development
(Journal article, 2017)This study investigates how work placement contributes to the integration of practical skills and theoretical knowledge in teacher education. The lack of connection has commonly been criticised in teacher education as well ... -
What Can We Learn from the Different Understandings of Mathematical Literacy?
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Mathematical literacy, quantitative literacy, numeracy, matheracy, disciplinary literacy, and content-area literacy are among a plethora of terms used to link mathematics and literacy. In addition to this abundance of ... -
What Do Students Experience While Participating in a Motivational Classroom System? - An Interpretative Phenomenological Analysis of Heimdall's Quest, a Gamified Classroom Framework
(Master thesis, 2016)Frafallet i norske videregående skoler har i flere år vært høyt i yrkesfaglige studieprogram. For å bekjempe dette problemet i skolen, har jeg laget et rammeverk som fokuserer på samhandling i klasserommet for å stimulere ... -
What Factors Affect Students' Selection of Prompts? - An Analysis of Norwegian Upper Secondary School Students' Selection of Writing Prompts in English
(Master thesis, 2014)This study focuses on the factors that affect upper secondary school students’ selection of writing prompts from the written exam in compulsory English. The exam is issued by the Norwegian Directorate of Education and ... -
“What I Mean Is…”: The role of dialogic interactions in developing a statement of teaching philosophy
(Peer reviewed; Journal article, 2019)This case study explores the role of dialogic interactions in a US-based Korean doctoral student’s efforts to write a statement of teaching philosophy (TPS) as part of her employment applications in science education. While ...