Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3242-3261 av 3411
-
"Vi er avhengige av hverandre" - En kvalitativ studie om tverrfaglig samarbeid i barnehagen, mellom pedagog og logoped, vedrørende barn med språkvansker
(Master thesis, 2019)Sammendrag Formål, problemstilling og hensikt: Formålet med denne studien er å få bedre innsikt i de erfaringer og tanker som pedagoger og logopeder har gjort med tverrfaglig samarbeid om barn med språkvansker i barnehagen. ... -
"Vi er jo liksom ikke en del av naturen. Vi bare bruker den". Et utvalg 10. klassingers oppfatninger av begrepet natur, og menneskets plass i naturen.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven ser nærmere på hva elever i 10.klasse kan forbinde med begrepet natur, og hvordan elevene oppfatter menneskets plass i naturen. Menneskets forhold til og syn på naturen har endret seg mye gjennom ... -
"Vi er nesten som en liten familie" - En kvalitativ studie om læreres erfaringer med tilrettelegging for nyankomne elever i mottaksklasse.
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er mottakslærerens erfaringer og dilemma knyttet til arbeid i mottaksklasse med nyankomne elever. For å undersøke mottakslærerens faglige og pedagogiske tilrettelegging for nyankomne har jeg intervjuet ... -
"Vi hadde alltid noe om seksualitet". En kasusstudie av skolens arbeid med kjønns- og seksualitetsmangfold.
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteravhandlingen er å se på hvordan skolen arbeider med kjønns- og seksualitetsmangfold. Dette er en kasusstudie hvor jeg har benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har tatt utgangspunkt i en skole ... -
"Vi har ikke bare gjort noe, vi har gjort som i et spill." - En fenomenologisk studie av elevers opplevelse av motivasjon gjennom gamification i kroppsøving.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Bakgrunn Gamification er et relativt nytt pedagogisk virkemiddel. Gjennom å bruke elementer fra kommersielle spill i undervisning ønsker man å fenge elevene på samme måte som spill gjør. Kroppsøving er et fag ... -
Vi har ikke gjort det før, så vi må trå litt varsomt, prøve oss frem og gjøre vårt beste.
(Master thesis, 2023)Sammendrag Omtrent én prosent av verdens befolkning er på flukt (FN, 2022). Som følge av krigen i Ukraina har over 47 000 ukrainere flyktet til Norge, og over 14 000 av dem er barn (Utlendingsdirektoratet, u.å.). Med dette ... -
"Vi har jo noen samiske flagg som vi tar fram" En sosiolingvistisk studie av samisk språk og kultur i en sørsamisk kommune
(Master thesis, 2021)Som en konsekvens av fornorskningsprosessen er sørsamisk et språk som betegnes som alvorlig truet på UNESCOS røde liste over truete språk (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018). I dag har språket omtrent 500 ... -
"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ... -
Vi må jo aldri glemme elevstemmen
(Master thesis, 2022)I norsk skole har elever rett på et trygt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998). Likevel øker skolevegringsproblematikken mer og mer. Det er et komplekst fenomen, som kan være utfordrende ... -
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
“Vi voksne må lære oss å ta imot. Vi ser gjennom fingrene på nesten alt”
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er informantenes erfaringer for hvordan lærere kan møte utfordrende elevatferd, i skolen. Studien vektlegger utagerende atferd, men erkjenner at elever som utfordrer, utfordrer på ulike vis og at ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Videregående opplæring og arbeidsmarkedstilknytning for unge voksne
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ...