Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
Journal article, Peer reviewed
Accepted version
View/ Open
Date
2019Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3289]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [34929]
Original version
Norsk pedagogisk tidsskrift. 2019, 103 (4), 215-226. https://doi.org/10.18261/issn.1504-2987-2019-04-03Abstract
Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler i en tredjeklasse. Studien er inspirert av erfaringer med bruk av video i læreres læring. Vi retter her oppmerksomhet mot studentenes opplevelse av å bruke opptak av undervisninga deres i etterveiledning. Datamaterialet er 131 studentlogger skrevet av 4 studenter i løpet av 5 praksisuker. Analyse inspirert av grounded theory viser at studentene opplevde at videoen bidro til økt utbytte av etterveiledninga. Den sikret intersubjektivitet og sentrerte samtalen om spørsmål som hadde stor betydning for dem.