Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3087-3106 of 3411
-
Tverrfaglig utdanning for bærekraftig utvikling - En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner
(Bachelor thesis, 2019)Hensikten med oppgaven har vært å skape en oversikt over informantenes perspektiv og refleksjoner rundt UBU og tverrfaglig samarbeid, og å få et innblikk i hvordan den aktuelle problemstillingen fortoner seg på en gitt ... -
Tverrfaglige temaer i norskfaget. En analyse av hvordan de tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020 operasjonaliseres i oppgavene i Norsk 9 og Fabel 9.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvordan de tre tverrfaglige temaene i Kunnskapsløftet 2020, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, operasjonaliseres i oppgavene i lærebøkene Norsk ... -
Tverrprofesjonelt samarbeid - til barnets beste? En kvalitativ studie av lærere, barnevernsansatte og tidligere elever sine erfaringer med samarbeid for barnets beste
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer lærere, barnevernsansatte og tidligere elever har med ivaretakelsen av barnets beste i det tverrprofesjonelle samarbeidet. Hensikten med dette har vært å belyse de ... -
Tverrprofesjonelt samarbeid mellom lærer og barnevernspedagog - en kvalitativ studie av læreres og barnevernspedagogers erfaringer når det gjelder barn som har opplevd vold og/eller overgrep
(Master thesis, 2022)Sammendrag Temaet for denne studien er læreres og barnevernspedagogers erfaringer med tverr-profesjonelt samarbeid i saker hvor barn har opplevd vold og/eller overgrep. Studien vektlegger hvordan de ulike profesjonene ... -
Tyrannen – et eventyr
(Peer reviewed; Journal article, 2021) -
Tønsbergs blad – Høyreavis med mening
(Bachelor thesis, 2021)Denne oppgaven tar for seg en ørliten del av det større temaet partipressen, noe som tidligere var en realitet i norske aviser. Temaet har interessert flere forskere i Norge, og det flere årsaksforklaringer på hvorfor og ... -
Tørk av tavla – no skal vi ha om grunnfremjing
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Konstruksjonar med grunnfremjing (eng. ground promotion) liknar verbpartikkelkonstruksjonar, men har ein grunn som er fremja i staden for ein figur, som er undertrykt. I dømet ta av bordet er grunnen bordet fremja medan ... -
Udiagnostisert ADHD hos jenter
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven fokuserer på hvilke erfaringer tre unge kvinner har med å gå gjennom skoleløpet med ADHD-like symptomer uten å få diagnosen. Studien tar for seg hvordan deres symptomer artet seg på skolen, hvilke ... -
Ulike syn på Alta-saken - Finnmark Dagblad og Altaposten
(Bachelor thesis, 2021) -
Ulikhet i skolen
(Master thesis, 2023)Ulikhet i den norske skolen er et faktum. Flere studier viser til at det er et sprik i norske elevers skolefaglige prestasjoner, og det forskes stadig på hvilke ulikhetsskapende mekanismer som er av betydning. Formålet for ... -
Ulikhet som impuls for nye oppdagelser i dans: Å tøye både muskler og meninger gjennom mangfold i Danselaboratoriet
(Journal article; Peer reviewed, 2014)I denne artikkelen har forfatterne fokus på hvordan ulikhet mellom mennesker kan fungere som en impuls som bidrar til meningsskaping, nye oppdagelser og transformasjon i improvisasjon i dans. Artikkelen tar utgangspunkt i ... -
Uncovering the political in non-political young muslim immigrant identities
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Undersökning av studenters uppmärksamhet under föreläsningar
(Journal article, 2017)En studie av var studenters uppmärksamhet riktas under föreläsningar har genomförts och resultatet presenteras. Deltagarna utrustades med bärbara eye-tracker glasögon, vilket gjorde det möjligt för deltagarna att agera ... -
Understanding drama teaching in compulsory education in Iceland: A micro-ethnographic study of the practices of two drama teachers
(Doctoral thesis at NTNU;2016:218, Doctoral thesis, 2016)The rationale for this study is that drama was included in the national curriculum framework in Iceland for the first time in 2013. As a result, there were considerable tensions connected with how Icelandic schools could ... -
Understanding Effective Teaching Beliefs of Instructors and Students: A Qualitative Study at an Ethiopian University
(Journal article; Peer reviewed, 2021)This article explores instructors and students‟ beliefs toward effective teaching in higher education in Ethiopia. Besides classroom observations, we developed and conducted semi-structured interviews with ten instructors ... -
Understanding how institutional dynamics can contribute to educational inequality in Nordic cities
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This article explores the institutional dynamics that contribute to educational inequality within Nordic cities. The persistent issue of social inequality in education remains a prominent challenge for the Nordic welfare ... -
Understanding inclusive education – a theoretical contribution from system theory and the constructionist perspective
(Journal article; Peer reviewed, 2021)The meaning of the term ‘inclusion’ is often taken for granted and seldom defined. Empirical research on inclusive education is often normative since it is based on terms such as ‘justice’ and ‘democracy’. Such terms are ... -
The understanding of abstract concepts: a perspective from distributed models of conceptual representation
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This theoretical article looks at the process of understanding abstract concepts from the perspective of distributed models of conceptual representation. According to these models, meanings of concepts are essentially ...