Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3107-3126 av 3409
-
Understanding perceptual change as a movement in literal and metaphorical sentences
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Results of the studies on the way language and body coordinate in communication (through language and gesture) have significant implications for language, education, and cognitive studies. However, there is a lack of ... -
Understanding Plurality, Engagement, and Change in Vocational Education and Training through French Pragmatic Theory
(Peer reviewed; Journal article, 2024)This paper argues for the use of French pragmatic theory for theorising about vocational education and training (VET) through a focus on understanding plurality, human engagement, and change within VET organisations and ... -
Understanding Rural School Teachers’ Professional Agency and Its Relationship to Social Structure
(Journal article; Peer reviewed, 2022)Research on the role of teacher agency has been growing significantly during the last decade. Agentic teachers act purposefully and constructively to direct their professional development and contribute to the quality of ... -
Understanding the dis-embodied representation of continuity in terms of a strongly embodied representation
(Peer reviewed; Journal article, 2022)In this article, we discuss the process of understanding continuity, which is one of the most fundamental concepts in mathematics. The continuity of mathematical functions is formally defined in terms of abstract symbols ... -
Understanding the meaning of the equal sign (=) : a qualitative case study of grade 8 students' assigned meanings of the equal sign and how these assigned meanings affect their performance in solving equations
(Master thesis, 2014-10-28)Many research about students` understanding of the equal sign record that most students view the equal symbol as a signal to carry out a computation instead of a symbol expressing mathematical equivalence. The purpose of ... -
Undersøkelse av brukervennlighet, digital tilgjengeliggjøring og digital formidling ved to nettportaler, Munchmuseet.no og Musée du Louvre
(Bachelor thesis, 2022)Denne bacheloroppgaven omhandler digitalmuseum og dens brukere. Oppgaven går inn på temaene digitalisering, digital tilgjengeliggjøring, digital formidling, globalisering og standardisering av digitalisering innenfor ... -
Undersøkende prosesser i oppgaven nonfigurativ sammenføyd treskulptur Grunnskolelærerstudenters stopp-punkter og kreative problemløsning i arbeid med å skape rom gjennom rytme, linje og bevegelse i materialet tre
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Hensikten med studien som denne artikkelen bygger på er å undersøke hvordan en gruppe lærerstudenter har bearbeidet utfordringer og løst problemer i oppgaven sammenføyd nonfigurativ treskulptur som et arbeidskrav i et emne ... -
Undervisning av kritisk tenkning i naturfag En litteraturstudie av intervensjoner for undervisning av kritisk tenkning i naturvitenskapelige skolefag fra 5. til 10. trinn
(Master thesis, 2021)Skolen har et danningsoppdrag så vel som et utdanningsoppdrag, og å lære elevene å tenke kritisk er en del av selve formålet med skolen. Naturfaget vil ha en sentral rolle i å oppdra kritisk tenkende elever, noe som gjør ... -
Undervisning for bærekraftig utvikling
(Bachelor thesis, 2021) -
Undervisning for bærekraftig utvikling i havet
(Master thesis, 2022)Bærekraftig utvikling har i de senere år fått en sentral del i den politiske, vitenskapelige og utdanningspolitiske dagsorden, og utdanning for bærekraftig utvikling har som formål å utruste elevene til å leve bærekraftige ... -
Undervisning for utvikling av økonomisk kompetanse i matematikkfaget
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt et undervisningsopplegg i matematikk knyttet til personlig økonomi på ungdomstrinnet. Formålet med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan matematikkundervisningen om personlig økonomi ... -
Undervisning for utvikling av økonomisk kompetanse i matematikkfaget.
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt et undervisningsopplegg i matematikk knyttet til personlig økonomi på ungdomstrinnet. Formålet med studien har vært å få mer kunnskap om hvordan matematikkundervisningen om personlig økonomi ... -
Undervisning i fremmedarter for økt bærekraftbevissthet
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er kommet inn som et overordnet tverrfaglig tema i de nye læreplanene. Elevene skal få innsikt i varierte problemstillinger knyttet til dette, og de skal lære om sammenhenger mellom handlinger og ... -
Undervisning innen bærekraftig utvikling som har til hensikt å fremme elevers handlingskompetanse
(Master thesis, 2022)Klimaforandringene fremmer et behov for utdanning som gjør elevene kompetente i møte med fremtidens utfordringer. Det er derfor nødvendig å undersøke hva som kjennetegner undervisning innen bærekraftig utvikling. Denne ... -
Undervisning om 22. juli
(Bachelor thesis, 2022) -
Undervisning om 22. juli i norskfaget: En litteraturvitenskapelig og litteraturdidaktisk studie av "Ubesvart anrop" (2021)
(Master thesis, 2023)Høsten 2023 er det ingen barn i barneskolen som har egne minner eller opplevelser av terrorangrepene 22. juli 2011. Det fordi elevene ikke var født da terrorangrepene rammet Norge. LK20 er den første læreplanen som eksplisitt ... -
Undervisningsdesign med estetisk tilnærming - Ideutviklingsprosess i mediefag i videregående skole
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven «Undervisningsdesign med estetisk tilnærming. Ideutviklingsprosess i mediefag i videregående skole» tar utgangspunkt i en ideutviklingsprosess som inkluderer både spenningselement fra en dramaturgisk modell ... -
Undervisningsmetoder i matematikkfaget og deres påvirkning av læringsmiljøet
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgaven er å gi et bilde av ulike undervisningsmetoder i matematikkfaget og deres påvirkning av læringsmiljøet i klasserommet. Undersøkelsen hadde en kvalitativ tilnærming hvor jeg observerte totalt ... -
Undervisningspraksis i endring
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven omhandler overgangen fra L97 til LK06 og hvordan dette påvirket læreres undervisningsmetoder. Problemstillingen jeg har valgt er; Hvordan opplever 3 lærere at deres undervisningspraksis har endret ...