Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2203-2222 of 3411
-
Naturskolen som pedagogisk ressurs - En studie av elevers naturfagrelaterte utbytte av Hamar Naturskoles undervisningsopplegg "Oppdag Mjøsa"
(Master thesis, 2016)Denne masteroppgaven tar for seg Hamar Naturskole som pedagogisk ressurs. Bakgrunnen for studien er det økende fokuset på læringsarenaer utenfor klasserommet og Hamar Naturskoles eget ønske om å bli ... -
Naturvitenskap, mer enn bare fakta? En undersøkelse om hvilket bilde på naturvitenskapens egenart som formidles i Tellus 8-10
(Master thesis, 2017)Denne oppgaven undersøker hvilket syn læreverket Tellus 8-10 har på naturvitenskapens egenart (Nature of Science/NOS). Forståelse for nettopp naturvitenskapens egenart har lenge blitt påpekt som viktig for elever av flere ... -
Naturvitenskapelige praksiser i lærebokoppgaver
(Master thesis, 2022)I læreplanene er kjerneelementer det viktigste faglige innholdet elevene skal arbeide med i opplæringen. Ett av kjerneelementene for naturfag i Kunnskapsløftet (LK2020) er naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. ... -
Navigating the Boundaries between Home, Work, and School. Teaching Values and Literacies in VET
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Students in VET encounter complex demands when navigating across contexts. This study explores how teachers can support such students in navigating literacy practices and values across contexts. A teacher and a teacher ... -
Navigering i musikkundervisningens digitale verden: En kvalitativ studie av et utvalg ungdomsskolelæreres perspektiver på bruk av digitale verktøy i musikkundervisningen
(Master thesis, 2023)I denne studien utforskes betydningen digitale verktøy har på musikkundervisning med fokus på kreativitet og undervisning i komposisjon på, basert på perspektivene til ulike lærere innenfor musikkfaget på ungdomsskolen. ... -
"Når barna beveger seg med et smil" En empirisk studie om bevegelsesglede i kroppsøving.
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven rettes det fokus mot bevegelsesglede i kroppsøvingsfaget. Oppgavens problemstilling er: «Hvordan definerer tre lærere på mellomtrinnet begrepet bevegelsesglede og hvordan tilrettelegger de for bevegelsesglede ... -
Når de først får det til så blir gleden deres så stor.
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven handler om tilrettelegging for mestring for elever med ADHD. Hensikten med studien er å finne ut hvordan en lærer tilrettelegger for mestring for elever med ADHD og om det tas bevisste valg rundt denne ... -
Når er man norsk nok?
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven tar for seg temaet norsk nasjonal identitet. Studiens hensikt er å undersøke ungdomsskoleelevers oppfatning av hva som skal til for å kunne bli oppfattet som norsk, samt om det er sammenheng mellom ... -
"Når hun hadde opplevd det, trodde jeg på det med en gang" - Seks ungdomsskoleelevers kritiske vurderinger i arbeid med en sosiovitenskapelig kontrovers i naturfagundervisningen
(Master thesis, 2021)Sammendrag Kildekritikk regnes som en viktig kompetanse for å mestre dagliglivet som borger i et informasjonssamfunn, og i et demokratisk perspektiv for å løse utfordringer i samfunnet. Målet med denne masteroppgaven har ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
“Når jeg krangler med noen, så snakker jeg med læreren min.” - En kvalitativ studie om elevers erfaringer med inkludering og ekskludering i skolen, og lærerens rolle i inkluderingsarbeid.
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er elevers erfaringer med inkludering (og ekskludering), og lærer-elev-relasjonens betydning for inkludering. Masteroppgaven er skrevet innenfor rammene av et samarbeidsprosjekt mellom Institutt ... -
Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner! En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen.
(Master thesis, 2019)«Når jeg regner med den algoritmen så tenker jeg ikke, jeg bare regner!» En studie av to læreres utprøving av variasjonsteori i undervisningen, er en kvalitativ studie av to læreres forsøk på å ta i bruk prinsipper fra ... -
«Når jeg sier det på ett sekund på kurdisk, så er det ferdig. Han forstår hva det betyr» En etnografisk studie av elevers transspråklige praksiser
(Master thesis, 2019)Denne studien omhandler transspråking blant sent ankomne minoritetselever. Transspråking handler om at elevene kan dra veksler på hele sitt språklige repertoar i skolehverdagen, for å få større forståelse for undervisning ... -
Når nasjonal krise blir historisk pensum - lærerens møte med 22. juli i klasserommet
(Bachelor thesis, 2019)Fagfornyelsen vil bringe nye nasjonale læreplaner ut til norske skoler fra høsten 2020. I disse vil 22. juli 2011 omtales og for første gang blir en enkelthendelse nevnt eksplisitt i norske læreplaner. Ønsket fra ... -
Når tanken er god
(Bachelor thesis, 2019)Denne bacheloroppgaven tar ett dykk inn i verdenen til to ungdomsskolelærere og er et forsøk på å besvare problemstillingen; hvilke holdninger har ungdomsskolelærere til lekser? Ungdomsskolelærerne som inngår i oppgaven ... -
"Når tankene forsvinner" - En etnografisk studie av flerspråklighet ved en videregående skole
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven undersøker flerspråklig praksis blant minoritetselever ved en videregående skole. Studiens overordnede mål var å få en bedre forståelse av hvordan flerspråklighet ble brukt i norskopplæringen, og av ... -
Når to måter å tenke på møtes
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven undersøker mine egne, og elevenes utfordringer knyttet til brøkundervisning på en skole i Zambia. Analysen er basert på egen undervisning, observasjoner og samtale med både elever og læreren i min ... -
The need for school leadership and assessment capability in disruptive times Experiences from remote teaching in Norway during Covid-19
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This study explores school leaders’ and teachers’ experiences of leadership in assessment during the Covid-19 lockdowns. A total of 148 school leaders and 582 teachers participated in a survey, and 15 school leaders from ... -
Negative Thermophoretic Force in the Strong Coupling Regime
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Negative thermophoresis (a particle moving up the temperature gradient) is a somewhat counterintuitive phenomenon which has thus far eluded a simple thermostatistical description. The purpose of this Letter is to show that ...