Kunnskap om biodiversitet blant ferske lærerstudenter i naturfag - og betydningen oppvekststed og faglig fordypning i biologi har for kunnskapsnivået
Master thesis

View/ Open
Date
2018Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3968]
Abstract
Utfordringer verdenssamfunnet står ovenfor i dag, gjør temaet «bærekraftig utvikling» mer ogmer aktuelt. I denne sammenheng er det sentralt at faglig kunnskapsnivå ansees som ennøkkelfaktor for menneskers evne til å utvise miljøbevissthet. Internasjonal forskning påkunnskap om bærekraftig utvikling hos ulike grupper mennesker har konkludert med at nivåeter lavt. Det eksisterer derimot begrenset innsikt i kunnskapsnivå hos norske respondenter.Hensikten med denne studien er derfor å kartlegge nivå av fagkunnskap innenfor temaetbiodiversitet blant norske respondenter som har gjennomført grunnskole og videregående skole.Et spørreskjema ble besvart av 226 respondenter. Spørreskjemaet testet deres fagligekunnskapsnivå innenfor temaet biodiversitet gjennom tjue faglige utsagn, fordelt påkategoriene «Grunnleggende kunnskap om biodiversitet», «Forståelse for jordas artsdiversitet»,«Forståelse for diversitet innenfor en og samme art» og «Misoppfatninger». Respondentenekrysset av for om de mente utsagnet var «riktig», «feil» eller om de var «usikre/ikke visste».Dataene er framstilt på utsagn-nivå og kategori-nivå for utvalget sett under ett, og fordelt pågrupper etter oppvekststed og med eller uten fordypning i biologi fra videregående skole. For åteste gruppeforskjeller ble det anvendt t-test og variansanalyse. Hele utvalget sett under ettsvarte riktig på 53,1 % av utsagnene, feil på 19,2 % av utsagnene og «vet ikke/usikker» på25,9% av utsagnene. På kategori nivå skilte kategorien «misoppfatninger» seg fra alle de treresterende, med signifikant lavere andel korrekte svar. Ingen signifikante forskjeller ble funnetpå kategori-nivå eller utsagn-nivå når utvalget var gruppert etter oppvekststed. Når utvalget blegruppert etter med eller uten fordypning i biologi fra videregående skole, ble det derimot funnetsignifikante forskjeller mellom gruppene i andelen korrekte svar på alle de fire kategoriene.Respondenter med fordypning i biologi hadde en større andel riktige svar i alle tilfeller.Respondenter med fordypning i biologi svarte dessuten signifikant mindre «vet ikke/usikker»på tre av kategoriene. Unntaket var kategorien «Misoppfatninger», hvor andelen «vetikke/usikker» var jevnt fordelt mellom gruppene, mens andelen feil svar var signifikant høyerei gruppa uten fordypning i biologi. Denne studien gir innblikk i utvalgets faglige kunnskapsnivåpå temaet biodiversitet, men funnene kan ikke uten videre generaliseres til å gjelde andre fagfeltinnenfor naturfaget. Studien viser generelt en lav andel korrekte svar, hvilket representerer enutfordring med tanke på viktigheten av kunnskap for å kunne treffe miljøbevisste valg.Kategorien misoppfatninger skiller seg dessuten ut ved å ha en signifikant lavere andel korrektesvar enn de andre kategoriene. Dette understreker viktigheten av å arbeide med å bryte elevershverdagsforestillinger Environmental challenges facing the world today make the topic «sustainable development»increasingly relevant. In this regard, knowledge is considered a key factor in our ability to showenvironmental consciousness. Disturbingly, previous research on the level of subject knowledgeabout sustainable development in different groups human has concluded that the level is low.However, limited insight exists in the level of knowledge among Norwegian respondents. Thepurpose of this study is therefore to examine the level of knowledge about the topic «biodiversity»among Norwegian respondents who have completed primary and secondary school. A questionnairethat tested knowledge level through twenty academic statements, divided into the categories«Preliminary knowledge», «Diversity of species: main ideas», «Diversity within species: mainideas» and «Misconceptions», was answered by 226 respondents. The respondents had to choosewhether the statement was «correct», «wrong» or if they were «unsure/did not know». The resultsare presented on the statement level and category level for the sample, as well as by groups basedon the environment they grew up in, and groups with/without specialization in biology from uppersecondary school. To examine group differences, independent samples t-test and ANOVA wereused. The entire sample answered 53.1 % of the statements correctly, 19.2 % of the statementswrongly, and «do not know/unsure» at 25.9 % of the statements. At category level,«Misconceptions» differed from the three remaining categories, with a significantly lowerproportion of correct answers. No significant differences were found at category level or statementlevel when the sample was grouped based on the environment they grew up in However, when therespondents were grouped into having or not having (with or without) secondary school biologyspecialization, significant differences in proportion of correct answers were found between thegroups at all four categories. In all cases, respondents with biology specialization had the greatestproportion of correct answers. Respondents with specialization in biology also respondedsignificantly less «do not know/ unsure» at three of the categories. The exception was the category«misconceptions», where the number of «do not know/unsure» was distributed among the groups,while the amount of incorrect answers was significantly higher in the group without specializationin biology. This study provides insight into the amount of knowledge about biodiversity in aNorwegian sample, but the findings cannot be directly generalized to other subjects within science.Generally, this study shows a low proportion of correct answers, which represents a challenge giventhe importance of knowledge as a basis for environmental conscious. The category«Misconceptions» also showed a significantly lower proportion of correct answers than the othercategories. This emphasizes the importance of focusing on unlearning common misconceptions.