Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2348-2367 of 3404
-
Padlet som læremiddel - et digitalt verktøy i studenters læringsprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tar for seg bruken av det digitale verktøyet Padlet i undervisning for lærerstudenter. Materialet er refleksjonsnotater som er skrevet av studenter som deltok i undervisning der Padlet ble brukt, i henholdsvis ... -
Parents1 view on homework
(Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne studien er lekser med hovedfokus på grunnskolen. Perspektivet vil være fra foreldre med barn i grunnskolen og deres syn på dette aspektet av skolen. Målet med studien er å utdanne meg selv og andre videre ... -
Participation in international collaboration: A qualitative interview study with primary school teachers in Norway
(Master thesis, 2022)Sammendrag Internasjonalt klasseromssamarbeid gir elever en mulighet til å møte og samhandle med mennesker fra ulike deler av verden. Elevutveksling er ikke alltid en mulighet, og den digitale utviklinga som vi har hatt ... -
Partikler og partikkelmodellen - et dypdykk i elevers forklaringer om den abstrakte verden.
(Master thesis, 2020)Denne forskningsoppgaven bygger på kvalitative undersøkelser, og setter lys på elevers forståelse av partikler og partikkelmodellen. For å svare på problemstillingen har jeg valgt ut tre fokusområder som utgjør temaet for ... -
Partnerships in Teacher Education – Going Beyond the Rhetoric, with Reference to the Norwegian Context
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Teacher education plays a central role in education and relates to various stakeholders of education. Currently, teacher education is not perceived as the sole responsibility of higher education institutions, and they are ... -
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning
(Journal article, 2020)Syftet med denna artikel är att undersöka hur strävanden att professionalisera handledning i lärarutbildning i Norge och Finland genomförts och har resulterat i två olika partnerskapsmodeller. Fokus är i denna artikel på ... -
Partnerstva v izobraževanju učiteljev – Onkraj retorike, s poudarkom na Norveškem kontekstu
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Teacher education plays a central role in education and relates to various stakeholders of education. Currently, teacher education is not perceived as the sole responsibility of higher education institutions, and they are ... -
Party choice and family influence in the age of late modernity
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper analyses how young first-time voters reflect their sources of influence on when considering a choice of party as they approached the 2013 parliamentary elections in Norway. Party identification has traditionally ... -
Passion, grit and mindset in young adults: Exploring the relationship and gender differences
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The main aim of the study was to explore the associations between passion, grit and mindset in a group of young Icelandic adults. The sample consisted of 146 participants. The eight item Passion Scale was used to assess ... -
Past Wars in Present Stories: An analysis of the Picturebook Vanishing Colors
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In a time when war has forced a vast number of children to flee their homes, flight from war is an important and timely topic explored in a variety of ways in contemporary picturebooks. The Norwegian picturebook Fargene ... -
"Patriotisk utdanning og nasjonal identitet" En komparativ innholdsanalyse av litteratur-, dannings- og kulturperspektivet i den norske og russiske læreplanen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg begrepene litteratur, danning og kultur i den russiske og norske læreplanen. Ved å gjennomføre en innholdsanalyse skal jeg se på problemstillingen: «Hvordan kan litteratur-, dannings- og ... -
Patterns of Learning: A Systemic Analysis of Emergency Response Operations in the North Sea through the Lens of Resilience Engineering
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Crisis-induced learning (CIL), as a concept, has an ancient history. Although the academic literature offers a range of sophisticated approaches to address CIL, it is still not quite clear how we learn, how we know we have ... -
«På hvilken måte legger læreplan og lærebøker opp til at religioner og livssyn skal sammenlignes i KRLE-faget?»
(Bachelor thesis, 2019)I denne bacheloroppgaven har jeg valgt å utforske temaet sammenligning med problemstillingen «På hvilken måte legger læreplan og lærebøker opp til at religioner og livssyn skal sammenlignes i KRLE-faget?». Oppgaven er en ... -
På hvilken måte opplever elever i den norske grunnskolen kjønnsforskjeller?
(Bachelor thesis, 2021)Problemstillingen i denne oppgaven lyder som følgende og er «På hvilken måte opplever elever i grunnskolen kjønnsforskjeller?» Det teoretiske grunnlaget som ligger til grunne, er sentrale teorier som omhandler kjønnsforskjeller ... -
På jakt etter lesegleden : muntlig arbeid i norskfaget på mellomtrinnet med spesielt fokus på leseutvikling
(HiST ALT rapport, Research report, 2004) -
På kva måtar kan karakterar påverke motivasjonen til elevar på to ulike faglege nivå?
(Bachelor thesis, 2019)Formålet med denne oppgåva er å undersøkje ulike måtar karakterar kan påverke motivasjon til elevar på to ulike faglege nivå. I oppgåva brukast det teori om vurdering, teori prestasjonspresset i skulen og motivasjonsteori ... -
På skattejakt etter læring : en studie av hvordan elever med dysleksi i ungdomsskolen vurderer egen lese- og skriveferdighet og det undervisningstilbudet skolen gir dem
(HiST ALT rapport, Research report, 2003) -
På skuldrene til de minste: grunnskolens timefordeling som verktøy for å skape framtida
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Kunnskapssamfunnet ble et viktig moment i norsk skolepolitikk på slutten av 80-tallet, ikke som utopi, men som framtidsvisjon. Denne visjonen har preget grunnskolens fag- og timefordeling. Fra 1990 til 2008 har den totale ... -
På veg mot ein ny vurderingskultur?
(Master thesis, 2019)SAMANDRAG Ved innføring av kunnskapsløftet (LK06) fekk vi ein målstyrt læreplan. I 2009 vart undervegsvurdering ein del av vurderingsføreskrifta. Med denne oppgåva ynskjer eg å sjå på korleis undervegsvurdering vert nytta ...