Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2552-2571 of 3414
-
Religion og livssyn eller kulturarv og verdier
(Chapter, 2017)Skolen er en viktig møteplass for elever med ulik bakgrunn og tilhørighet. Det sies i formålsbestemmelsen for KRLE at faget skal bidra til forståelse, respekt og evne til dialog mellom mennesker med ulike oppfatninger i ... -
Religion og livssyn som begreper i LK20: Utforsking som strategi for å åpne begrepene
(Peer reviewed; Journal article, 2022)I denne artikkelen undersøker vi hvordan begrepene «religion» og «livssyn» brukes til å beskrive studieobjektet i de nye læreplanene fra 2020 og spør: Hvordan kan man unngå forenklede fremstillinger, og hvordan kan man la ... -
Religioner, livssyn og interkulturell opplæring
(Chapter, 2018) -
Religionsfaglighed i grundskolens religionsfag
(Research report, 2023) -
Report on barriers towards and drivers of energy equality in the energy union
(Research report, 2021)D6.3, “Report on barriers towards and drivers of energy equality in the energy union”, is part of WP6, concerning “Equality and the Energy Union: Data and knowledge analysis” and is based on desk research, as well as ... -
Report on Reason and Emotion in Polarised Science-Informed Debates Online
(Research report, 2022) -
Report on the updated theoretical framework for social innovation diffusion
(Research report, 2021) -
Representasjon og argumentasjon
(Master thesis, 2020)I studien undersøkes elevers bruk av representasjoner i deres argumentasjon for en hypotese. Formålet med studien er å bidra til mer kunnskap rundt elevers bruk av ulike typer representasjoner når de skal utvikle gyldige ... -
Representasjoner og overganger i matematisk læreverk
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt hvilke representasjoner og overganger som finner sted innenfor multiplikasjon i læreverket DragonBox Skole. Hensikten med studien er å bidra til forskning av matematiske læreverk, og få en innsikt ... -
Representation of Girlhood in Picturebooks for Young Readers
(Bachelor thesis, 2022) -
Representation of Image Formation—Observation in Optics in Ethiopian Textbooks: Student Learning Difficulties as an Analytical Tool
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Studies have reported that students find geometric optics topics difficult partly because of representations in textbooks. In Ethiopia, textbooks are the main source of content in schools. Therefore, a study of how textbooks ... -
Representation of Refugees Experiences in Children’s Literature and their Value in the EFL Classroom.
(Master thesis, 2023)Millioner av mennesker unnslipper farlige situasjoner, alvorlige brudd på menneskerettighetene og forfølgelse, noe som indikerer viktigheten av å representere flyktningers opplevelser i engelsk som fremmedspråk (EFL)-klasserommet ... -
Representations of Disability in Norwegian EFL Textbooks in Primary School
(Bachelor thesis, 2022) -
Representations of Racial Diversity in Contemporary Picturebooks Through an Ecocritical Lens
(Master thesis, 2022)Historisk ser vi at marginaliserte grupper av mennesker har blitt ignorert og feilrepresentert i barnelitteratur og media, eksempelvis har mange bøker og filmer portrettert afroamerikanere stereotypisk i roller som tjenere ... -
Researching mathematics teacher identity: A theoretical consideration
(Chapter, 2021)The chapter discusses trends of theoretical perspectives taken in research on mathematics teacher identity and points at challenges and possible future directions for the research field. The discussion is structured along ... -
Resonnering og argumentasjon i matematikkbøker.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver og forklaringer innen geometri i læreverk som bygger på den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og argumentasjon ... -
Resonnering og argumentasjon i løste oppgaver
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt hvilke typer resonnering som brukes i løste oppgaver i to norske lærebøker i matematikk, samt omfanget av disse. Hensikten med studien har vært å kartlegge dagens situasjonen, slik at fremtidige ... -
Resonnering og bevis i skolen
(Master thesis, 2019)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med å formulere og begrunne hypoteser. Hensikten har vært å få innsikt i elevers arbeid med resonnering og bevis ved avslutning av grunnskolen, som kilde til refleksjon over ...