Representation of Refugees Experiences in Children’s Literature and their Value in the EFL Classroom.
Master thesis
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3833]
Abstract
Millioner av mennesker unnslipper farlige situasjoner, alvorlige brudd på menneskerettighetene og forfølgelse, noe som indikerer viktigheten av å representere flyktningers opplevelser i engelsk som fremmedspråk (EFL)-klasserommet (Amnesty International, 2022). Formålet med denne avhandlingen er å analysere barnelitteratur og dens fremstilling av flyktningers opplevelser. Dette forskningsprosjektet inkluderer en litteraturgjennomgang av et utvalg barnebøker om temaet flyktninger, som skildrer autentiske flyktningers opplevelser med barn som hovedpersoner. Målet med å bruke disse bøkene og utforske dette temaet er at bøkene vil fungere som et vindu for å lære om andre menneskers opplevelser, og undersøke hvordan litteratur kan bidra til å utvikle empati, forståelse og respekt (Bishop, 1990).Ved å anvende kritiske visuelle metoder analyserer jeg fremstillingen av flyktninger i barnelitteratur og bruker multimodal analyse for å studere bilder, tekst og komposisjon. Analysen består av memoarer som dekker visuelle fremstillinger av flyktningers opplevelser, nemlig "The Best We Could Do" (2017), "The Little Refugee" (2011), "The Boat" (2015), "When Stars Are Scattered" (2020) og "The Paper Boat" (2020), og oppdager måter som EFL-lærere best kan utnytte visuelle medier for å diskutere ubehagelige eller smertefulle temaer. Resultatene viser betydningen av et inkluderende klasserom for å utvikle empati, forståelse og respekt i tråd med retningslinjene som presenteres i læreplanen for engelskfaget og grunnleggende del av LK20 (Ministry of Education and Research, 2019; Ministry of Education, 2017). Bruken av tekster som skildrer noen sin virkelighet bidrar til å menneskeliggjøre situasjonen, og hjelper både barn i flyktningmiljøet og de utenfor det med å forstå seg selv, hverandre og fremheve mangfoldet som utgjør et klasserom. Millions of people escape from dangerous situations, serious human rights violations and persecution, indicating the importance of representation of refugee experiences in the English as a Foreign Language (EFL) classroom (Amnesty International, 2022). The purpose of this thesis is to analyze children’s literature and their representation of the refugee experience. This research project includes a literature review of a selection of children’s books on the topic of refugees, portraying authentic refugee experiences with child protagonists. The goal of using these books and exploring this topic is that these books act as a window for students to learn about other people’s experiences, and investigating how literature can help develop empathy, understanding and respect (Bishop, 1990). By applying critical visual methodologies, I analyze the representation of refugees in children’s literature and use multimodal analysis to study images, text, and composition through which the story is built. The analysis consists of memoirs covering a visual depiction of refugee experiences, namely The Best We Could Do (2017), The Little Refugee (2011), The Boat (2015), When Stars Are Scattered (2020), and The Paper Boat (2020), and discover ways in which EFL teachers can best utilize visual mediums to discuss uncomfortable or painful topics. Results show the importance of an inclusive classroom in developing empathy, understanding and respect for others following the guidelines presented in the English subject curriculum and the core curriculum of LK20 (Ministry of Education and Research, 2019; Ministry of Education, 2017). The use of texts depicting someone’s reality acts to humanize the situation, helping both children within the refugee community and those outside it with understanding oneself, each other, and highlighting the diversity of which makes up a classroom.