Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1638-1657 av 3414
-
Kan karakterfrie semestre forbedre læreres vurderingspraksis i norskfaget?
(Master thesis, 2022)Vurdering har fått et større fokus i den norske skole de siste 20 årene. Karakterer har lenge vært vurderingsnormen i det norske skolesystemet, men i senere tid har karakterfrie semester blitt løftet frem som positivt for ... -
Kan kombinatorikk tegnes?
(Master thesis, 2019) -
Kan læreboka være lærerens eneste hjelpemiddel? - En lærebokanalyse om demokratisk medborgerskap
(Bachelor thesis, 2019)En viktig politisk og pedagogisk målsetning i den norske skolen er at elevene forberedes til demokratisk samfunnsdeltakelse gjennom opplæringen, dette skal klargjøre elevene til det vi kaller å være en demokratisk medborger. ... -
Kanontekster i norskundervisningen – fra skjult til dynamisk kanon
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
«Kanskje ikke han villa at faren ska bli forelska i en mann»: En studie av hvordan en gruppe elever på 6. trinn samtaler om tematikken i romanen Den sommeren pappa ble homo
(Master thesis, 2020)Denne masteroppgaven undersøker hvordan fire elever på 6. trinn samtaler om romanen Den sommeren pappa ble homo, med vekt på deres forståelse av og tanker rundt bokas tematikk om homofili. Dette romanprosjektet har flere ... -
Kapitalen som teller
(Master thesis, 2022)Temaet for denne studien er hvordan sosial ulikhet reproduseres i skolen. Målet har vært og finne ut hvilken kapital som verdsettes i skolen, derav problemstillingen: «Hvilken kapital verdsettes i møte med elev og ... -
Kart- og stedstegning som litterær respons
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Artikkelen er en komparativ analyse av 38 kart- og stedstegninger laget av fjerdeklassinger i for- bindelse med to separate litteratur-intervensjoner med utforskende undervisningsdesign. Med utgangspunkt i litteraturgeografiske ... -
Kartbruk i samfunnsfaget - et kvalitativt studie om lærernes kartbruk i klasserommet.
(Bachelor thesis, 2021) -
Kartlegging av kompetansemiljøenes arbeid med skolebasert kompetanseutvikling - høsten 2013
(Research report, 2014) -
Katastrofe og kjensler
(Master thesis, 2022)Samandrag Denne masteroppgåva handlar om korleis samfunnsfaglærarar underviser om terroren 22. juli 2011 på ungdomsskulen. Det eg ønska å finne ut var kva forteljing som blir fortalt om 22. juli i klasserommet, og dermed ... -
Key Factors Needed for Developing a Higher Education Cross-Campus Learning Environment in a Nordic Context
(Peer reviewed; Journal article, 2021)The use of digital technologies and online tools to support both students and educators has become synonymous with transforming learning within Higher Education, particularly within post graduate courses. It can be argued ... -
Kiasmefortellinger – fortelleruttrykk av og for de yngste i barnehagen i et kunstnerisk utforskende multimodalt perspektiv
(Doctoral theses at NTNU;2018:350, Doctoral thesis, 2018)Sammendrag Også de aller minste barna forteller historier. Historiene kommer før ordene, og de blir til i lek og samspill. I sin doktoravhandling undersøker Ingvild Olsen Olaussen de minstes kompetanse på struktur og ... -
Kids' Digital Lives During COVID-19 Times Digital practices, safety and well-being of 6- to 12-year-olds – a qualitative study
(Research report, 2021)This study is a Mixed Method Study where we combine elements of qualitative and quantitative research approaches to investigate Kids’ Digital Lives During COVID-19 Times (KiDiCoTi) a research project coordinated by the ... -
Kildekritikk i samfunnsfaget: Lærerens forståelse og undervisning i et voksende informasjonssamfunn
(Master thesis, 2023)Denne studien undersøker hva lærere på ungdomstrinnet tenker om kildekritikk, og hvordan de underviser i det. Ved hjelp av kvalitative intervju av fem lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomstrinnet skal oppgaven ... -
Kildekritikk med faktasjekkteknikker
(Bachelor thesis, 2022) -
Kindergarten teachers as mediators in sociodramatic play interaction: A study of how kindergarten teachers function as mediators in sociodramatic play interaction with children aged four and five
(Doctoral theses at NTNU;2017:108, Doctoral thesis, 2017)This study investigates how kindergarten teachers function as mediators when they attempt to interact in sociodramatic play frames with children aged 4–5. This study focuses on the adults—on the kindergarten teachers and ... -
Kjemiutdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven undersøker jeg om bruk av kjemi i utdanning for bærekraftig utvikling fører til en bedre forståelse av bærekraftig utvikling, samt en bedre forståelse av kjemiske prosesser. For å undersøke dette bruker ... -
Kjennetegn på utforskende samtale i naturfag
(Bachelor thesis, 2021)