• Underernæring på sykehjem 

      Søvik, Frida Helen Tryggestad; Renland, Regine Waagaard (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Underernæring på sykehjem er et alvorlig folkehelseproblem som har vært knyttet til en betydelig økning i risikoen for dødelighet og sykelighet (WHO, 2005). Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvilke ...
    • Underernæring på sykehjem : hvordan kan en sykepleier forebygge underernæring hos pasienter på et sykehjem? 

      Heerdt, Marielle van (Bachelor thesis, 2015)
      Bakgrunn: Flere studier har vist at ca. 60% av pasientene på norske sykehjem er underernærte eller er i risiko for å utvikle underernæring. Underernæring kan føre til mange plager som muskelsvakhet, infeksjoner, dårligere ...
    • Understanding the possibilities and limitations of assistive technology in health and welfare services for people with intellectual disabilities, staff perspectives 

      Rasouli, Omid; Kvam, Lisbeth; Husby, Vigdis Schnell; Røstad, Monica; Witsø, Aud Elisabeth (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      Purpose: Little is known regarding what assistive technology (AT) exists and how it is used in welfare services for people with intellectual disabilities (ID). This study aimed to explore healthcare staff’s perspectives ...
    • Ungdom - En hverdag med diabetes type 1 

      Vegsund, Johanne; Håheim, Kristianne Bø (Bachelor thesis, 2022)
      Hensikt: Å undersøke hvordan ungdom opplever sin hverdag med diabetes type 1 og hvordan de mestrer sin livssituasjon. Metode: Oppgaven bygger på en systematisk litteraturstudie, og det ble gjennomført systematiske ...
    • Ungdom med diabetes type 1 

      Larsen, Cathrine Sander; Bonsaksen, Victoria (Bachelor thesis, 2018)
      Bakgrunn: Vi har valgt å gjøre en systematisk litteraturstudie om ungdom og diabetes type 1, da dette er svært utbredt hos barn og unge i dag og statistikken viser økende tilfeller. Vi synes også det er interessant å ta ...
    • Ungdom som pårørende 

      Skjelbostad, Sigrid; Lianes, Simone (Bachelor thesis, 2015)
      Hensikt: Vi vil i litteraturstudien belyse hvordan ungdom mestrer en hverdag som er preget av å ha en forelder som er kreftsyk. Ved den nye lovendringen om barneansvarlig i spesialisthelsetjenesten fra 2010, mener vi dette ...
    • Ungdommer med Diabetes type 1: Mestring og Livskvalitet 

      Gangstad, Thea (Bachelor thesis, 2022)
      Hensikt: Studiens hensikt er å kartlegge hvordan mestring påvirker livskvaliteten til ungdommer med diabetes type 1. Metode: Denne oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Det er brukt åtte forskningsartikler som er ...
    • Ungdommers opplevelse av å få diabetes type 1 

      Leikanger, Sunniva (Bachelor thesis, 2023)
      Sammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan ungdommer opplever å få nyoppstått diabetes type 1 i en allerede utfordrende livsfase. Metode: En litteraturstudie basert på 8 kvalitative forskningsartikle ...
    • Ungdommers opplevelse av å leve med diabetes type 1. 

      Sazgar Mahmoudian (Bachelor thesis, 2024)
      Hensikt: Hensikten med oppgaven er å belyse hvordan ungdommer opplever å ha diabetes type 1 når de allerede er i en krevende fase av livet. Metode: En litteraturstudie som er basert på 7 kvalitative forskningsartikler. ...
    • Unge voksnes erfaringer med å leve med epilepsi 

      Kjølaas, Karina; Huseklepp, Marte (Bachelor thesis, 2023)
      Hensikt: Hensikten med oppgaver er å undersøke hvordan unge voksne erfarer å leve med epilepsi. Metode: Oppgaven er en systematisk litteraturstudie. Åtte forskningsartikler ble funnet ved hjelp av søkeord som systematisk ...
    • University teachers’ experience of students interprofessional education: Qualitative contributions from teachers towards a framework 

      Vasset, Frøydis Perny; Ødegård, Atle; Iversen, Hans Petter; Almås, Synnøve Hofseth; Willumsen, Anna Elisabeth; Lindqvist, Susanne (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background Health and social care professionals need to be equipped to work together. Universities have a duty of care to their students to incorporate interprofessional education into the curricula. Here, we present ...
    • Unødvendig sykehusinnleggelse av eldre multisyke? 

      Linda Dahle Slørdal (Master thesis, 2024)
      Sammendrag Bakgrunn: I dag lever vi lengre og har bedre helse enn tidligere, og med den høye alderen har vi økt risiko for multisykdom. Videre er det ønskelig at pasientbehandling skal foregå på lavest mulig omsorgsnivå. ...
    • Usability Evaluation of the Preoperative ISBAR (Identification, Situation, Background, Assessment, and Recommendation) Desktop Virtual Reality Application: Qualitative Observational Study 

      Andreasen, Eva Mari; Høigaard, Rune; Berg, Helen; Steinsbekk, Aslak; Haraldstad, Kristin (Journal article; Peer reviewed, 2022)
      Background: Systematic communication, such as the ISBAR (identification, situation, background, assessment, recommendation) approach, comprises a generic, transferable nontechnical skill. It can be used during the handover ...
    • The use of GRADE-CERQual in qualitative evidence synthesis: an evaluation of fidelity and reporting 

      Wainwright, Megan; Zahroh, Rana Islamiah; Tunçalp, Özge; Booth, Andrew; Bohren, Meghan A.; Noyes, Jane; Cheng, Weilong; Munthe-Kaas, Heather Eileen Menzies; Lewin, Simon Arnold (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Background GRADE-CERQual (Confidence in the Evidence from Reviews of Qualitative Research) is a methodological approach to systematically and transparently assess how much confidence decision makers can place in individual ...
    • Use of the informed health choices educational intervention to improve secondary students’ ability to think critically about health interventions in Uganda: A cluster-randomized trial 

      Ssenyonga, Ronald; Oxman, Andrew David; Nakyejwe, Esther; Chesire, Faith Chelagat; Mugisha, Michael; Nsangi, Allen; Semakula, Daniel; Oxman, Matt; Rose, Christopher James; Rosenbaum, Sarah Ellen; Moberg, Jenny Olivia Jenkins; Kaseje, Margaret; Nyirazinyoye, Laetitia; Dahlgren, Astrid; Lewin, Simon Arnold; Sewankambo, Nelson K (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Aim: The aim was to evaluate the effect of the Informed Health Choices (IHC) educational intervention on secondary students’ ability to assess health-related claims and make informed choices. Methods: In a ...
    • Utfordringer i palliativ omsorg til hjemmeboende kreftpasienter - fra et sykepleieperspektiv 

      Håbakk, Kristine Røyset (Bachelor thesis, 2019)
      Hensikt: Hensikten med denne systematiske litteraturstudien er å belyse utfordringer sykepleiere erfarer i palliativ omsorg til hjemmeboende kreftpasienter. Metode: Systematisk litteraturstudie, basert på åtte ...
    • Utfordringer ved å leve med kols 

      Svindseth, Lena Christine; Svindseth, Lisa Oline (Bachelor thesis, 2018)
      Bakgrunn: I Norge har mange varierende utfordringer på grunn av kols. Hensikt: Hensikten med denne litteraturstudien var å undersøke hvilke utfordringer pasienter med kols kan møte. Metode: Det ble utført et systematisk ...
    • Utfordringer ved hjemmebasert palliativ omsorg - fra et sykepleieperspektiv 

      Aam, Ingeborg; Lianes, Ina-Karen (Bachelor thesis, 2017)
      Bakgrunn: Det er et betydelig antall mennesker som dør hvert år av sin kreftdiagnose. Sannsynligheten er stor for at sykepleierne møter disse palliative pasientene i arbeidslivet. Det å gi palliativ omsorg i pasientens ...
    • Utvikling og evaluering av AmmE-læring – et digitalt nettkurs i ammeveiledning for studenter og helsepersonell 

      Aglen, Bjørg Synøve; Lona, Ann-Magrit; Solbjørg, Ole Kristen; Bærug, Anne Bergljot; Dahl, Berit Misund; Blindheim, Kari; Aune, Ingvild (Research report, 2024)
      AmmE-læring er et nettkurs i ammeveiledning som er utviklet i et nasjonalt samarbeid mellom aktører fra forskning, utdanning og praksis. Kurset er gratis og tilgjengelig for alle, mot at man registrerer seg. Målgruppene ...
    • Valg om meg, tas ikke uten meg 

      Anthonsen, Marte; Eiksund, Julie (Bachelor thesis, 2020)
      Sammendrag Hensikten med denne studien var å få innsikt i hvilke erfaringer helsepersonell har med brukermedvirkning i arbeid med pasienter og pårørende. I Norge er brukermedvirkning en lovpålagt rettighet pasienter ...