Blar i Institutt for design på tittel
Viser treff 196-215 av 1045
-
Design av spillkonsept for forebygging av overvekt hos barn - Med spillmetodikk som tilnærming i designprosessen
(Master thesis, 2018)Bakgrunn: Oppgaven ble utført i samarbeid med SINTEF Teknologi og Samfunn, avdeling Helse. Temaet for oppgaven har vært overvekt hos barn, og hvordan dette kan forebygges eller behandles gjennom et digitalt selvhjelpsverktøy. ... -
Design av spillkontroller for exergaming
(Master thesis, 2019)Bakgrunn: Det er bevist at trening og fysisk aktivitet bidrar til å forbedre mental og fysisk helse og skaper økt livskvalitet. På tross av dette har inaktivitet blitt et stort globalt problem der omtrent en tredjedel ... -
Design av tilbehør til insulinpumpe og tilhørende forretningsmodell
(Master thesis, 2022)I dette prosjektet har det blitt utforsket hvordan det er mulig å forbedre brukervennlighet ved bruk av universell utforming. Dette har blitt utført gjennom å videreutvikle et tilbehør til en insulinpumpe. Produktet heter ... -
Design av varmevest
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Varmehjelpemidler bruker elektrisk energi for å tilføre varme til brukeren via varmeelementer. Varmehjelpemidler har vist seg effektfulle for personer som sliter med temperaturforandringer eller å oppholde seg i ... -
Design av vaskemaskin for malerpensler
(Master thesis, 2014)Dette masterprosjektet er et resultat av en oppgave fra Creative Solutions, en liten gruppe entreprenører fra Kristiansand. Creative Solutions, heretter kalt C-SOL, har jobbet med en prototype for en maskin som vasker og ... -
Design for å understøtte oppfølging av driftskontrakt for kontrollingeniører
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven er utført med utgangspunkt i et oppdrag fra konsulentselskapet Bouvet og deres kunde Trøndelag fylkeskommune (TRFK). TRFK har ansvaret for omlag 6400 km fylkesveg, som driftes og vedlikeholdes av ... -
Design for bedre opplevelse av oral medisinering av barn
(Master thesis, 2015)Bakgrunn Denne masteroppgaven ble skrevet i samarbeid med BLOPP, Barns legemiddelopplevelser, en tverrfaglig prosjektgruppe tilknyttet NTNU og St. Olavs hospital. Oppgaven gikk ut på å utforske hvordan barn i aldersgruppen ... -
Design for demokratisk beslutningstaking
(Master thesis, 2020)Denne oppgaven utforsker hvilke grep som kan gjøres for å styrke og effektivisere vår demokratiske modell på lokalnivå, slik at den blir skikket til å takle utfordringer store og små i vår tid, og samtidig styrker grenserommet ... -
Design for Elders: Stimulating Inclusive Design for Digitally Lacking, Cognitively Impaired Elders in Digital Services and Products
(Master thesis, 2022)I årene fremover kommer den lenge omtalte eldrebølgen, med en betydelig økning i antall eldre. Samtidig blir verden mer og mer digital, med bruken av digitale tjenester og produkter på vei oppover, noe som betyr at eldre ... -
Design for Elders: Stimulating Inclusive Design for Digitally Lacking, Cognitively Impaired Elders in Digital Services and Products
(Master thesis, 2022)I årene fremover kommer den lenge omtalte eldrebølgen, med en betydelig økning i antall eldre. Samtidig blir verden mer og mer digital, med bruken av digitale tjenester og produkter på vei oppover, noe som betyr at eldre ... -
Design for endring av praksis
(Chapter, 2017) -
Design for meningsfylt småbyråkrati på byggeplass
(Master thesis, 2014)Denne masteroppgaven studerer rapporteringsfunksjonaliteten og sakssystemet til «Rendra O», et nytt IT-verktøy for byggeplass. Oppgaven analyserer byggeplassen som et kompleks-adaptivt system og bruker cynefin-modellen som ... -
Design for sirkulær økonomi i norsk tre-bearbeidende møbel- og innredningsindustri
(Master thesis, 2022)Vårt materialforbruk er i dag langt over hva som er bærekraftig. Det er derfor avgjørende for naturen, klimaet og menneskene at vi endrer våre forbruksmønstre og bruker naturens ressurser på en måte som er innenfor jordas ... -
Design for Sustainable Practices - Oral Healthcare
(Master thesis, 2018)The following report describes an oral healthcare project within the context of design for sustainable practices and fuzzy front end (early phase of the design process). The project was carried out at Philips Research ... -
Design for sustainable use using principles of behaviour change
(Chapter, 2017)This chapter briefly sketches and visualizes how Design for Sustainable Behaviour (DfSB) has developed into an interdisciplinary research field within the past 10 years. Research within this field has resulted in an ever ... -
Design for trust
(Master thesis, 2021)Tillit er en grunnleggende, men skjør, drivkraft i samfunnet - og en viktig bidragsyter til blant annet innovasjon, samarbeid, informasjonsdeling og økonomisk utvikling. Det er mange insentiver for å utforske hvordan ... -
Design for trust
(Master thesis, 2021)Tillit er en grunnleggende, men skjør, drivkraft i samfunnet - og en viktig bidragsyter til blant annet innovasjon, samarbeid, informasjonsdeling og økonomisk utvikling. Det er mange insentiver for å utforske hvordan ... -
Design for veldedige organisasjoner - Tjeneste for å styrke lojalitet blant bidragsytere
(Master thesis, 2018)Bakgrunn Denne masteroppgaven utforsker tjenestedesign sin rolle i veldedige organisasjoner med fokus på bedrifts-samarbeid. Oppgaven er gjennomført som et prosjekt med en praktisk tilnærming til design, i samarbeid med ... -
Design Game for co-design workshops with the scope of improving dental health for adolescents
(Master thesis, 2022)How can we make children or other audiences talk about something that is not much of their interest or doesn’t feel comfortable talking about it? This master thesis is design research and a service design project for ... -
Design i journalistikken
(Master thesis, 2019)Nyhetsvaner- og muligheter har endret seg med internett. Oppgavens utgangspunkt var at unge mellom 16-25 år har lavere tillit til det nyhetsmediet de selv anser som viktigst, nettavisene. Ved å sammenstille data fra norske ...