Now showing items 1085-1104 of 1122

    • Visualisering av Feiring jernverk 

      Holen, Inga Kristine; Hængsle, Martin; Røise, Anne Karin (Bachelor thesis, 2003)
      Det var tidlig forslag om å gripe fatt i Feiring jernverks ruiner og arbeide med digital visualisering og tilgjengeliggjøring av jernverkets historie. Verket er fra begynnelsen av 1800-tallet og i dag er det kun de ...
    • Visualisering av multispektrale fargedata 

      Bakke, Arne Magnus (Master thesis, 2004)
      NORSK: I enkelte sammenhenger er det aktuelt å arbeide direkte på de spektrale reflektansfordelingene til forskjellige overflater, i stedet for å bruke forenklede fargemodeller. Dette kan skyldes at man har et ønske om ...
    • Visualization Techniques in VR for Vocational Education: Comparison of Realism and Diegesis on Performance, Memory, Perception and Perceived Usability 

      Nava, Eleonora; Jalote Parmar, Ashis (Communications in Computer and Information Science (CCIS);, Chapter, 2024)
      Designing highly realistic and immersive virtual reality (VR) environments has become crucial for enhancing the user experience within human-machine interactions. However, there is limited research regarding the utilization, ...
    • Visualizing information in complex problem solving. 

      Liodden, Edvard (Master thesis, 2022)
      I møte med komplekse problemer, må vi benytte både strategisk og kritisk tenkning. Denne oppgaven utforsker hvordan informasjonsvisualisering kan bidra til kompleks problemløsning. Temaet belyses gjennom fire ulike metoder; ...
    • Visualizing research prototypes for a service dashboard and machine panel in radiographic workflow 

      Olson, Art Jørstad (Master thesis, 2021)
      This exploratory interaction design research presents a scoping study focusing attention on routines and workflow in clinical radiography. Background theory supports the specification of perceptual tasks for a set of ...
    • Vitalising Health Promoting Technology for Elderly in Design Education 

      Cappelen, Birgitta; Andersson, Anders-Petter (Chapter, 2018)
      In this paper, we reflect on developing a course in design of health promoting technology for elderly, within the field of Tangible Interaction Design (TID). The pedagogical goal is to develop profound design education in ...
    • VRehab – Designing for VR-based serious games in neurorehabilitation 

      Støen, Anders Bråten; Fridheim, Magnus Lie (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn Ervervet hjerneskadet (EH) er begrepet for enhver skade på hjernen etter fødsel. EV er vanlig og en av de største årsakene til død og uførhet i verden. Disse skadene kan påvirke både fysiske og kognitive ...
    • VRehab – Designing for VR-based serious games in neurorehabilitation 

      Støen, Anders Bråten; Fridheim, Magnus Lie (Master thesis, 2021)
      Bakgrunn Ervervet hjerneskadet (EH) er begrepet for enhver skade på hjernen etter fødsel. EV er vanlig og en av de største årsakene til død og uførhet i verden. Disse skadene kan påvirke både fysiske og kognitive evner. ...
    • W. W. W. Usability Catalogue 

      Neubauer, Nico; Neubauer, Andre; Mortensen, Wisarut (Bachelor thesis, 2021)
      Vi bruker mye av tiden vår på nette og dette kommer ikke til å forandre seg. Spørsmålet vi stilte oss er: Hvilken problemer finnes for brukerne av et nettsider i dag og kan vi kategorisere dem i en katalog? Dette testet ...
    • Walter og Vera - Et konseptforslag om nyhetsformidling med lyd og spillelementer 

      Alvir, Astrid; Fanum, Inga Sofie Lamborg; Parelius, Ida (Bachelor thesis, 2021)
      Barn som har vokst opp fra 2012 og frem til i dag er kun vant med en hverdag der digitale verktøy spiller en naturlig rolle i de fleste våkne timer. Med dette kommer også stor tilgang til nyhetsbildet hvor ikke alt er ...
    • Waste to energy in Kathmandu Nepal—A way toward achieving sustainable development goals 

      Lohani, Sunil Prasad; Keitsch, Martina; Shakya, Siddhartha; Fulford, David (Journal article; Peer reviewed, 2021)
      The Sustainable Development Goals (SDG) explicitly focus on responsible use of resources, production, and consumption, which comprises sensible waste management includes SDG 3, 7, 11, and 12. Yet, gaps between policies and ...
    • Wasting of Fresh-Packed Bread by Consumers—Influence of Shopping Behavior, Storing, Handling, and Consumer Preferences 

      Østergaard, Sofie; Hanssen, Ole Jørgen (Journal article; Peer reviewed, 2018)
      There are few scientific papers dealing with the packaging of fresh bread and consumer preferences as to the packaging. There are also few scientific papers on consumer behavior regarding shopping routines, storing, and ...
    • The Way Forward 

      Fet, Annik Magerholm; Keitsch, Martina Maria (Chapter, 2023)
      This chapter points to the way ahead by introducing five recommendations to meet the requirements set forward by the Stockholm+50 agenda. The requirements identify co-working as vital to addressing the planetary crisis of ...
    • Web Accessibility in Higher Education in Norway: To What Extent are University Websites Accessible? 

      Inal, Yavuz; Torkildsby, Anne Britt (Journal article; Peer reviewed, 2023)
      University websites should be accessible and easy to navigate for all users, regardless of their ability or disability. However, many university websites still have inaccessible features, even in countries where web ...
    • Web database for kunstnere i Møre og Romsdal 

      Rørhus, Torunn; Vesterli, Irene (Bachelor thesis, 2004)
      Oppgaven vår går ut på å lage et nettsted for foreningene Billedkunstnere i Møre og Romsdal (BKMR) og Norske Kunsthåndverkere Midtnorge (NKM). Websiden er bygd opp av to systemer. En brukerdel og en admindel som skal ...
    • Web site for GAIN 

      Brænden, Stig; Gjerde, Stian; Hansen, Terje (Bachelor thesis, 2001)
      The project started with an inquiry from GAIN, Graphic Arts Intelligence Network, on the September 26. 2000. GAIN currently has a website that is static, and is not functioning in a satisfying way. The desire is therefore ...
    • Web-Assisted Informal Language Learning 

      Ji, Yun (Bachelor thesis, 2024)
      Tittel: Nettbasert uformell språklæring Dato: 15. mai 2024 Deltakere: Yun Ji Veileder: Aliaksei Miniukovich Oppdragsgiver: Mariann Nordal, NTNU Institutt for språk og litteratur Stikkord: Språklæring, uformell språklæring, ...
    • Web-to-print mot markedet 

      Engum, Marianne; Myklebust, Stine; Jacobsen, Anne Helene; Endresen, Petter (Bachelor thesis, 2005)
      NORSK: Prosjektet ble gjennomført etter ønske og behov fra Mediehuset GAN AS. Deres ønske var å få kartlagt markedet for Web-to-print da de selv skal utarbeide en løsning. Prosjektgruppen har kartlagt markedet ved å ...
    • Webbasert brukeropplæring for videokonferanseutstyr 

      Fagereng, Erik; Hillesvik, Torunn; Hjørnevik, Tone Lise; Jevne, Ingvild Tollehaug; Nebylien, Gunn (Bachelor thesis, 2004)
      Målet for prosjektet var å lage prototyper for webbasert brukeropplæring for TANDBERG sine videokonferanesystemer. Prosjektet var delt inn i to faser. Fase en besto i å utvikle forslag til en webbasert brukeropplæring ...
    • Webbasert edutainment 

      Nag, Øystein Leiknes (Master thesis, 2006)
      NORSK: Edutainment som består av de engelske ordene education og entertainment, på norsk gjerne kalt lek og lær, er en stadig økende nisje innen e-læring. Begrepet edutainment er knyttet spesielt til multimedier, inkludert ...