Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 3396-3411 av 3411
-
Å uttrykke det generelle: en casestudie om generalisering og begrunnelse i 10. - trinns elevers arbeid med figurfølger
(Master thesis, 2017)Generalisering og begrunnelse er et vanskelig tema, og et tema mange norske elever først møter for alvor i videregående skole. Allikevel er det et nødvendig tema for å kunne modellere ulike matematiske situasjoner, og ... -
Å utvikle elevers handlingskompetanse for bærekraftig utvikling - En case-studie av et undervisningsopplegg om marin plastforurensning med feltarbeid
(Master thesis, 2022)Marin plastforurensning gjør stor skade på natur og miljø og er en av vår tids største utfordringer. Skolen har en viktig rolle i å utdanne selvstendige individer som er i stand til å ta bærekraftig valg på individuelt, ... -
Å utvikle unge lesere: En studie av litterær kompetanse i begynneropplæringen
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan man kan utvikle elever i begynneropplæringen som lesere. Mer spesifikt, hvordan man kan utvikle dem til lesere av skjønnlitteratur. For å kunne skape mening av skjønnlitterære ... -
Å vere nynorskelev i ei bokmålsverd: ein kvalitativ kasustudie av nynorskelevar sitt forhold til eige hovudmål
(Master thesis, 2016-09-16) -
Å være i en historisk kontekst
(Bachelor thesis, 2019)Historie og historiebevissthet er et viktig tema i samfunnsfag, både som en grunnleggende tanke og som et eget undervisningstema. Målet med oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan legger den norske læreboka, ... -
Å være mor - En utstillingssamtale på kunstmuseet om moderskap
(Master thesis, 2017)Masteroppgaven belyser hvordan kunsterfaring og kunstsamtale kan bidra til voksne menneskers gjenkjennelse, erkjennelse og identitet. I samarbeid med Trondheim kunstmuseum ble en barselgruppe invitert til utstillingssamtale ... -
Åpenthet og tilgang
(Bachelor thesis, 2022)Sammendrag Denne bacheloroppgaven tar en titt på hvordan synet begrepene åpenhet og tilgang de siste 10-årene har forandret seg. Jeg prøver i denne oppgaven å lete meg frem til hvordan åpenhet og tilgang har endret seg ... -
Årsaker til manglende adgang og innsyn i offentlige dokumenter
(Bachelor thesis, 2020)En oppgave som ser på manglende innssyn i offentlige organers arkiv. Oppgaven ser på ulike tekniske, systemmessige, menneskelige, og lovmessige årsaker. -
"Æ kjæm i hvert fall te å ta med mine framtidige onga dit" - En fenomenologisk studie av ungdoms opplevelse av Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2018)Denne studien er en fenomenologisk studie som undersøker ungdommer forventninger til, og opplevelse av, et besøk ved Vitensenteret i Trondheim. Formålet med studien var å kartlegge hvordan vitensenteret slår an hos ungdommer ... -
"Æ skjønne itj, æ våkne opp kvar dag og vil bli nå nytt æ". Skolens rådgivning i møre og Romsdal, Sør-Trøndelag og Nord-Trøndelag.
(Research report, 2014)Hensikten med prosjektet er å ha et forskningsbasert bakteppe for utarbeiding av en framtidsrettet strategi for rådgivningstjenesten i de tre fylkene. Resultatene fra undersøkelsen skal ... -
"Æ skjønt det ikke, så æ lest bare videre." En kasusstudie av fire flerspråklige elevers lesing av en fagtekst. Hvilke ord er utfordrende, og hvilke strategier tar elevene i bruk i møte med disse?
(Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er en kvalitativ kasusstudie som tar i bruk flere metoder for å undersøke fire flerspråklige elevers lesing av en fagtekst. Informantene går i 5. og 6. klasse, og teksten de leser er hentet fra ei ... -
"Æ trur vi må læs for å finn ut nå, æ" En studie av en gruppe sjettetrinnselevers litterære kompetanse
(Master thesis, 2021)Undersøkelser (Rødnes, 2014; Torell, 2001; Kjelen, 2014) viser at norske elever har et forbedringspotensial når det kommer til litterære analyseferdigheter. Disse undersøkelsene er gjennomført i høyere del av utdanningsløpet, ... -
Økt fokus på kjønnsidentitetstematikk i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Utgangspunktet for denne oppgaven er at ivaretakelse av alle barn i skolen er en viktig del av læreryrket og skolens oppgave. Studien retter oppmerksomhet mot hvordan det oppleves å være transperson i skolen i dag, og ... -
Øyeblikksbilder fra trearbeidspraksiser: Didaktiske og relasjonelle mulighetsrom for arbeid i materialet tre i kunst- og håndverksfaget
(Doctoral theses at NTNU;2019:288, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag : Hensikten med denne avhandlingen er å bidra med kunnskap om de didaktiske og relasjonelle mulighetsrom innen trearbeid i faget kunst og håndverk som lærere i norske barneskoler er med på å skape i de ...