Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 3248-3267 of 3411
-
"Vi har jo noen samiske flagg som vi tar fram" En sosiolingvistisk studie av samisk språk og kultur i en sørsamisk kommune
(Master thesis, 2021)Som en konsekvens av fornorskningsprosessen er sørsamisk et språk som betegnes som alvorlig truet på UNESCOS røde liste over truete språk (Kommunal- og moderniseringsdepartementet, 2018). I dag har språket omtrent 500 ... -
"Vi har liksom ikke en smørbrødliste over ting vi krysser av" - En kvalitativ studie av lærernes kunnskap om matematikkvansker
(Master thesis, 2022)Sammendrag Denne masteroppgaven omhandler matematikkvansker. Forskning viser at 15-20 % av barn og ungdom har vansker med matematikk (Mononen, 2017). Vansker med matematikk øker risiko store utfordringer i utdannelsen, ... -
Vi kan ikke leve som vi gjør i dag uten plast
(Master thesis, 2022)Denne studien har to formål. Det første formålet er å undersøke hvilke oppfatninger elever har om plast i samfunnet etter å ha lært om plastens historie. Det andre formålet er å se hvordan et undervisningsopplegg som setter ... -
«Vi kan jo prøv gjentablokka?»
(Master thesis, 2020)Matematikkfagets kjerneelementer og kompetansemål i Fagfornyelsen involverer programmering og algoritmisk tenkning. Formålet med denne studien er å bidra med kunnskap om hva som kjennetegner et utvalg 6. trinnselevers ... -
Vi lærer oss å finne svaret selv, ikke bare læreren som forteller oss hvordan.
(Bachelor thesis, 2019)Oppgavens problemstilling er: Hvordan opplever elever på 4. trinn det å arbeide med problemløsningsoppgaver med en gitt kontekst i matematikkundervisning? Det ble gjennomført et kvalitativt intervju for å undersøke elevenes ... -
Vi må jo aldri glemme elevstemmen
(Master thesis, 2022)I norsk skole har elever rett på et trygt læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring (Opplæringsloven, 1998). Likevel øker skolevegringsproblematikken mer og mer. Det er et komplekst fenomen, som kan være utfordrende ... -
"Vi rigger til så godt vi kan" - konturer av praksisarkitekturer som muliggjør og hindrer undervisning i materialet tre i kunst- og håndverksfaget i norsk barneskole
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The study presented in this article is connected to the field of art and design didactic in Norwegian primary school and the use of wood as material. Woodwork has had varied focus and status in educational curriculums but ... -
"-Vi stemmer Høyre i Sandefjord." Høyreaviser i valgkamp.
(Peer reviewed; Journal article, 2020) -
“Vi voksne må lære oss å ta imot. Vi ser gjennom fingrene på nesten alt”
(Master thesis, 2022)Tema for denne studien er informantenes erfaringer for hvordan lærere kan møte utfordrende elevatferd, i skolen. Studien vektlegger utagerende atferd, men erkjenner at elever som utfordrer, utfordrer på ulike vis og at ... -
Via mål til mening: En studie av skriving og vurderingskultur i grunnskolens tyskundervisning
(Doktoravhandlinger ved NTNU, 1503-8181; 258, Doctoral thesis, 2011)Studiens overordnede hensikt er å bidra til økt forståelse omkring sammenhengen mellom vurdering og skriving i fremmedspråkundervisningen. Det er særlig vurdering som læringsfremmende verktøy i forhold til elevenes utvikling ... -
Video som redskap i etterveiledning av matematikksamtaler
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Flere tar til orde for den utfordrende helklassesamtalen som en kjernepraksis i lærerutdanninga. Artikkelen er basert på en studie der vi har prøvd ut video som redskap i etterveiledning av lærerstudenters matematikksamtaler ... -
Videregående opplæring og arbeidsmarkedstilknytning for unge voksne
(Journal article; Peer reviewed, 2011) -
Videreutdanning i yrkesfaglige programfag: Læreres opplevelser av studiets betydning for egen læring og yrkesutøvelsen i skolen
(Journal article; Peer reviewed, 2013)Denne artikkelen er basert på en kvalitativ undersøkelse som fokuserer på læreres læring. I vår undersøkelse retter vi oppmerksomheten mot lærere som har tatt videreutdanning i de yrkesfaglige programfagene restaurantog ... -
Videreutdanningens betydning for naturfagslærernes handlingskompetanse i å undervise for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2019)Sammendrag Fagfornyelsen står for døren. Bærekraftig utvikling er et av tre prioriterte tverrfaglige temaer som elevene skal lære om, og er en del av verdigrunnlaget som presenteres i Overordnet del. Undervisningens mål ... -
Videreutvikling av nasjonale IKT-baserte etter- og videreutdanningstilbud i matematikk
(Research report, 2006) -
Views on Early Music as Representation - Invitations, Congruity, Performance
(MusPed:Research;, Book, 2022)Early music performance in its broadest capacity presents a compelling case of being something in the present that is representing, presenting, enacting, re-enacting, living and re-living, concretising and fantasizing a ... -
Vikingtidas plass og funksjon i lærebøker. En komparativ diskursanalyse og narrativ analyse av tre lærebøker fra 1905, 1946 og 2007.
(Master thesis, 2022)Oppgaven er en narrativ analyse og diskursanalyse av hvilken plass og funksjon vikingtida har hatt i et utvalg norske lærebøker fra 1905 til 2007. Jeg har også undersøkt i hvilken grad utviklingen av dette henger sammen ... -
Vikingtiden i norske og danske læreplaner. En sammenlignende analyse med utgangspunkt i historisk signifikans og formuleringer i ulike deler av læreplanverkenes fortolkningshierarkier
(Master thesis, 2022)Skolen har som samfunnsmandat å utdanne elever til gode samfunnsborgere, men veien til «samfunnsborger» er ikke nødvendigvis lik i Norge og Danmark. Opplæringsloven i Norge er ulik den danske folkeskoleloven. Læreplanverkene ... -
"Vil gjerne være en del av klassen": en kvalitativ intervjustudie om hvordan lærere legger til rette for inkludering av elever med synsvansker
(Master thesis, 2022)Denne undersøkelsen setter søkelys på inkluderingen av elever med synsvansker i dagens skole. Undersøkelsens problemstilling er: Hvordan kan lærere legge til rette for faglig og sosial inkludering for elever med synsvansker ...