Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2564-2583 of 3411
-
Representations of Racial Diversity in Contemporary Picturebooks Through an Ecocritical Lens
(Master thesis, 2022)Historisk ser vi at marginaliserte grupper av mennesker har blitt ignorert og feilrepresentert i barnelitteratur og media, eksempelvis har mange bøker og filmer portrettert afroamerikanere stereotypisk i roller som tjenere ... -
Researching mathematics teacher identity: A theoretical consideration
(Chapter, 2021)The chapter discusses trends of theoretical perspectives taken in research on mathematics teacher identity and points at challenges and possible future directions for the research field. The discussion is structured along ... -
Resonnering og argumentasjon i matematikkbøker.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt oppgaver og forklaringer innen geometri i læreverk som bygger på den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og argumentasjon ... -
Resonnering og argumentasjon i løste oppgaver
(Master thesis, 2023)Denne studien har undersøkt hvilke typer resonnering som brukes i løste oppgaver i to norske lærebøker i matematikk, samt omfanget av disse. Hensikten med studien har vært å kartlegge dagens situasjonen, slik at fremtidige ... -
Resonnering og bevis i skolen
(Master thesis, 2019)Denne studien har undersøkt elevers arbeid med å formulere og begrunne hypoteser. Hensikten har vært å få innsikt i elevers arbeid med resonnering og bevis ved avslutning av grunnskolen, som kilde til refleksjon over ... -
Resonnering og bevis på barnetrinnet En kvalitativ studie av brøkoppgaver i lærebøker på 5. trinn
(Master thesis, 2021)Sammendrag Denne studien har undersøkt brøkoppgaver i lærebøker, som bygger på den nye læreplanen LK20. Hensikten med studien er å få innsikt i hvilke muligheter for arbeid med resonnering og bevis det legges til rette ... -
Resonnering og bevis: En kvalitativ studie av mulighetene for resonnering og bevis i en matematikklærebok for 8.trinn.
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg undersøkt hvilke muligheter det er for resonnering og bevis i en lærebok skrevet til den nye læreplanen, LK20. Hensikten med studien er å bidra til forskningsfeltet angående resonnering og bevis i ... -
Resonnering og samarbeid i matematikk på småtrinnet. En kvalitativ studie av hvordan en samarbeidsmodell kan støtte elevers utvikling av resonnering.
(Master thesis, 2022)Denne studien har som mål å få innblikk i hvordan elever på småtrinnet kan, uten vesentlig hjelp fra lærer, utvikle sin resonnerende evne. For å gjøre det ble elevene introdusert for en samarbeidsmodell som var ment for å ... -
Response Technology and Student-centring of Language Education
(Doctoral theses at NTNU;2019:278, Doctoral thesis, 2019)Sammendrag Mange elever og lærere kjenner i dag til responsteknologi. Dette er teknologiske hjelpemidler som lar eleven kommunisere med læreren gjennom avstemminger på digitale enheter, og som gir læreren et inntrykk ... -
Responsiv pedagogikk: Feedbackinteraksjoner i læring
(Peer reviewed; Journal article, 2019)Artikkelen argumenterer for at feedbackinteraksjoner som tar utgangspunkt i å styrke elevenes læring er fundamentet i all dialogisk undervisning. Formålet med artikkelen er å utdype hvordan responsiv pedagogikk kan være ... -
Responspraksiser i lærerutdanningen Den skriftlige interaksjonen mellom lærerstudenter og deres lærere i seks skriveprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2023)I denne artikkelen presenteres en studie av skriveprosessen knyttet til et utvalg av lærerstudenters arbeid med semesteroppgaver. Studien fokuserer hovedsakelig på lærerresponsen, men trekker også inn studentenes tekstrevisjoner ... -
Ressursbanken "Norsklærere 2.0"
(Master thesis, 2022)Denne studien er en kvalitativ innholdsanalyse av hvordan norsklærere bruker Facebook-gruppen «Norsklærere 2.0» som en digital, faglig ressursbank. Studien benytter seg av en kvalitativ konvensjonell innholdsanalyse for å ... -
Rett og litteratur. Fortellinger om forfall og fornyelse
(Journal article; Peer reviewed, 2017)The article discusses recent Scandinavian research contributions in the light of an on-going debate about interdisciplinary studies on law and literature. What does, or should, the ‘and’ in ‘law and literature studies’ ... -
A Review of Studies Supporting Metaphorical Embodiment
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This paper presents a review of studies that have provided evidence supporting metaphorical embodiment. These studies are divided into three categories of behavioral, neuroimaging, and corpus studies. After summing up the ... -
Revisiting the competition model: From formation to pedagogical implications
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Language is a unique phenomenon and special enough to be treated meticulously in its analysis. Several models describe the underlying mechanisms for language acquisition and its processing. One of the most salient ones is ... -
Revisiting the Labial Pit Organ Pathway in the Noctuid Moth, Helicoverpa armigera
(Peer reviewed; Journal article, 2020)Lepidopteran species detect CO2 via a specialized organ located on the peripheral segment of the labial palps, the labial palp pit organ (LPO). Based on tracing of LPO sensory neurons targeting one distinct antennal-lobe ... -
Revisiting ‘curriculum crisis’ dialogue: in search of an antidote
(Journal article; Peer reviewed, 2019)This article builds upon the international dialogue around ‘curriculum crisis’ initiated by Michael Young in Journal of Curriculum Studies (JCS) in 2013 and followed up in JCS in 2015. It seeks to expand the dialogue in ... -
Revitalizing seriality: Social media, spreadability, and SKAM’s success beyond Scandinavia
(Peer reviewed; Journal article, 2020)