• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
  •   Home
  • Øvrige samlinger
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Responsiv pedagogikk: Feedbackinteraksjoner i læring

Gamlem, Siv Therese Måseidvåg; Smith, Kari; Vattøy, Kim-Daniel
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
View/Open
Gamlem (Locked)
URI
https://hdl.handle.net/11250/2648639
Date
2019
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for lærerutdanning [1980]
  • Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [26591]
Original version
Kognition & Pædagogik. 2019, 29 (114), 26-35.  
Abstract
Artikkelen argumenterer for at feedbackinteraksjoner som tar utgangspunkt i å styrke elevenes læring er fundamentet i all dialogisk undervisning. Formålet med artikkelen er å utdype hvordan responsiv pedagogikk kan være sentralt for elevers livslange læring. Responsiv pedagogikk er definert som en læringsdialog, og læring er her forstått som måloppnåelse i fag, styrket selvregulering og mestringsforventning. I responsiv pedagogikk er interaksjoner mellom lærer og elev preget av respons ikke bare til det som er sagt, men også et forsøk på å forstå den indre læringsdialogen eleven har med seg selv. Vekslingen mellom indre og ytre dialog er sentralt for selvregulering. Et viktig element i responsiv pedagogikk er lærerens eksplisitte intensjon om å få elevene til å tro på egen kompetanse og evne til å fullføre oppgaver, og å møte utfordringer nå og i fremtiden. Videre handler responsiv pedagogikk om å styrke elevers tro på egen mestring i forhold til en bestemt oppgave, og å øke elevers generelle forventning om egen mestring. Ett case-eksempel fra matematikk- og fra engelskundervisning er brukt for å analysere lærer-elev interaksjoner som støtter elevers selvregulering og mestringsforventning.
Publisher
Dansk Psykologisk Forlag
Journal
Kognition & Pædagogik

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit