Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2299-2318 av 3403
-
Omvendt undervisning versus tradisjonell undervisning i naturfag på ungdomsskolen: En studie av elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte
(Journal article, 2020)Som svar på en rekke forespørsler om empiriske data på effekten av omvendt undervisning, har vi utført en mindre studie som sammenligner elevers motivasjon, forberedelser og læringsutbytte mellom omvendt undervisning og ... -
On the Dynamics of Structure, Power, and Interaction: A Case Study from a Software Developing Company
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Purpose: In a dynamic world with high customer demands and volatile markets, organisations need to adapt to changes in context. Agile methods constitute a well-recognised framework for software companies. The current study ... -
One size fits nobody: en casestudie av yrkesfaglæreres deltakelse i kompetanseutviklingsarbeid i videregående skole.
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Vocational education and training (VET) teachers have a dual profession as teachers and vocational workers. Professional development projects in school must apply to both sides of their profession. However, VET teachers’ ... -
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers' arguments in multiplicative reasoning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The study aims to explore the structural aspects of generic examples, to get better insight into what makes them potentially opaque for learners. We have analyzed 27 written arguments, for which student teachers (grades ... -
The opaque nature of generic examples: The structure of student teachers’ arguments in multiplicative reasoning
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The study aims to explore the structural aspects of generic examples, to get better insight into what makes them potentially opaque for learners. We have analyzed 27 written arguments, for which student teachers (grades ... -
Opening dialogic spaces: Teachers’ metatalk on writing assessment
(Journal article; Peer reviewed, 2016)This article reports on a qualitative study of teachers’ collegial discussions on assessment of students’ texts, focusing on how they use assessment tools, argue and interact. The data consists of two sets of collaborative ... -
Opening gateways to the world - Learning languages through blogging A qualitative study on students' reflections on potentials for learning
(Master thesis, 2015)This study focuses on the potentials of blogging as an activity for L3 learning as perceived by the students. Blog is a relatively new literary genre (Grüters, 2013), that differs from more traditional genres due to the ... -
Oppdragelsens endelikt i barnehagen?
(Journal article; Peer reviewed, 2018) -
Oppfatninger av Afrika på 10. trinn
(Bachelor thesis, 2021) -
Oppgaver for en ambisiøs matematikkundervisning
(Bachelor thesis, 2021)Målet med dette studiet er å vurdere oppgavene i to ulike læreverk i faget matematikk, som er tilpasset kompetansemål etter endt 9.trinn «utforske, beskrive og argumentere for sammenhenger mellom sidelengdene i trekanter» ... -
Opplevd skole-hjem-samarbeid når foreldre har barn med dysleksi - En kvantitativ studie om hvordan foreldre til barn med dysleksi opplever skole-hjem-samarbeidet
(Master thesis, 2023)Formålet med denne studien er å få et innblikk i hvordan foreldre til barn med dysleksi opplever skole-hjem-samarbeidet. Barn med dysleksi trenger mer oppfølging (Samnøy, 2015; Aas, 2021). Et velfungerende skole-hjem-samarbeid ... -
Opplevelse av sammenheng i fag- og yrkesopplæring – et longitudinelt perspektiv.
(Peer reviewed; Journal article, 2023)This longitudinal study explores the resources vocational students need to balance stress and develop vocational competence in school- and work-based learning. As a theoretical framework, the concepts of sense of coherence ... -
Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer
(Chapter; Peer reviewed, 2017)I dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse ... -
Opplevelser av kurs i obligatorisk universitetspedagogikk
(Journal article; Peer reviewed, 2022) -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
(Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Opplevelser av undervisning og læring om kart ved bruk av omvendt undervisning
(Master thesis, 2023)Temaet for denne forskningsstudien er undervisning og læring om kart i kroppsøving, hvor den pedagogiske tilnærmingen omvendt undervisning brukes. Oppgaven er skrevet i samarbeid med forskningsprosjektet LAB-TEd og har et ... -
Opplæring til demokrati i lærebøker
(Bachelor thesis, 2019)Et sentralt tema i den norske skolen er demokratiopplæring. Du finner skolens demokratioppdrag nevnt i opplæringslovens formålsparagraf, flere steder i læreplanen og i den nye generelle delen av læreplanen som kommer ved ... -
"Oppslagsdelen bak i boka gir oversikt over grammatikk". Analyse av grammatisk metaspråk i ei lærebok for ungdomstrinnet
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Denne artikkelen presenterer en nærstudie av det grammatiske metaspråket i ei mye brukt lærebok i norsk for ungdomstrinnet: Nye Kontekst Basisbok 8-10. Gjennom en kvalitativ og kvantitativ tilnærming undersøker vi hvordan ...