Opplevelse av tilhørighet og inkludering i møtet mellom kulturer
Chapter, Peer reviewed
Accepted version
Date
2017Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3967]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [41088]
Abstract
I dette kapitlet vil vi se nærmere på hvilke opplevelser barn og unge med innvandrerbakgrunn har når det gjelder tilhørighet, inkludering og mestring i skole- og nærmiljø. Kapitlet bygger på teoristudier og en intervjuundersøkelse av 71 elever i 11 skoler i Midt-Norge. Vi skal også se på hvilken betydning samarbeidet mellom skole og hjem har. For å studere hvordan de ulike partene opplever dette samarbeidet, har vi intervjuet foreldre, lærere og skoleledere. Vår studie viser at læreren er den viktigste faktoren med tanke på elevenes opplevelse av tilhørighet og inkludering. Foreldrene fremhevet at den daglige kontakten med læreren var god, men de savnet reell innflytelse og informasjon om den norske skolen som system.