Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 1965-1984 av 3404
-
Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - En kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling
(Master thesis, 2017)Tittelen på denne masterstudien er Lærernes rolle i yrkesrettet norskopplæring - en kvalitativ studie av lærernes kunnskapsutvikling. Mitt utgangspunkt for å studere hvordan lærere i yrkesrettet norskopplæring utvikler sin ... -
Lærerperspektiver på innføringen av demokrati og medborgerskap som tverrfaglig tema
(Master thesis, 2022)Denne samfunnsdidaktiske studien omhandler det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap i den norske skole. Studiens problemstilling er: Hvordan har opplevelsen av innføringen av det tverrfaglige teamet demokrati og ... -
Lærerprofesjonen i møte med livsmestring
(Master thesis, 2021)Masterstudien er gjennomført på bakgrunn av et sterkt engasjement for å utforske kontaktlærerrollen i møte med livsmestring. Livsmestring inngår i det nye tverrfaglige tema «folkehelse og livsmestring», og det er en valgt ... -
Lærerstudenten som leser - en undersøkelse av litterære erfaringer hos en gruppe norske og svenske lærerstudenter
(Peer reviewed; Journal article, 2016)I denne artikkelen presenteres en studie av hvilke litterære erfaringer en gruppe svenske ognorske lærerstudenter har ved inngangen til lærerstudiet. Forfatterne har flere a ̊rs erfaring medlitteraturundervisning ... -
Lærerstudenters adaptivitet
(Master thesis, 2022)I denne studien har jeg undersøkt lærerstudenters adaptivitet knyttet til subtraksjon. Hensikten med studien er å få innsikt i lærerstudenters bruk av indirekte addisjon (IA) og direkte subtraksjon (DS) på ulike tresifrede ... -
Lærerstudenters erfaringer av lærerstudiets fokus på omsorgssvikt - En flermetodisk undersøkelse av hvordan lærerstudenter oppfatter egen kompetanse innenfor omsorgssvikt
(Master thesis, 2023)I denne studien har jeg forsket på lærerstudenters syn på egen kompetanse innenfor omsorgssvikt, og deres syn på lærerutdanningens fokus på tematikken. Hensikten med denne forskningen, har vært å belyse den viktige rollen ... -
Lærerstudenters oppfatning av matematikk
(Master thesis, 2019)Den instrumentelle tilnærmingen til matematikkundervisning henger igjen i flere norske klasserom (Klette et al., 2007). Som et tiltak for å heve kompetansen i grunnskolen og grunnskolelærerutdanningen har strategier som ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper i resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters oppfatninger og kunnskaper om resonnering og bevis
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven har vi undersøkt lærerstudenters utviklingsprosess av å tilegne seg kunnskap innen matematikkundervisning i resonnering og bevis. Hensikten med dette prosjektet er å få innsikt i hvordan lærerstudenter ... -
Lærerstudenters profesjonelle utforming: Et diskursorientert bidrag til forståelse av studenters selvutforming gjennom lærerutdanning
(Doktoravhandlinger ved NTNU,;2015:236, Doctoral thesis, 2017)Denne studien søker innsikt i lærerstudenters profesjonelle utforming innenfor en statlig norsk høgskole. I arbeidet kartlegges rådende diskurser blant studenter som er under utdanning, og studien søker innsikt i hvordan ... -
Lærerutdannerens profesjonsforståelse: en innfallsvinkel til å profesjonalisere lærerutdannerfeltet
(Journal article; Peer reviewed, 2016)Hva er lærerutdannerens ekspertise og mandat – og hvem avgjør det? I denne artikkelen foreslås profesjonsforståelse som en tilnærming til å kvalifisere og profesjonalisere lærerutdannerpraksis, og som et refleksjonsverktøy ... -
Lærerutdanneres profesjonelle utvikling
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Mens læreres profesjonelle utvikling jevnlig har blitt behandlet i forskningslitteraturen, er interessen for lærerutdanneres utvikling av nyere dato. Å være lærerutdanner beskrives som en kompleks rolle der en både skal ... -
Læreverkenes rolle i naturfagets utforskende prosesser
(Master thesis, 2023)Hensikten med denne studien er å undersøke i hvilken grad lærebøker i naturfag legger opp til at det kan jobbes utforskende gjennom oppgavene og aktivitetene som inkluderes i lærebøkene. For å kunne besvare problemstillingen, ... -
Læringsaktiviteter for dannelse i utdanning for bærekraftig utvikling
(Master thesis, 2021)Utdanning for bærekraftig utvikling vil være et viktig verktøy for å utvikle framtidige gererasjoners evne til å handle bærekraftig, og kan potensielt være en plattform for å fremme elevers dannelse. Målet med denne ... -
Læringsressursar og heilheitleg seksualundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Læringsutbytte av dybdeundervisning - En kvalitativ studie av elevers begrepsforståelse etter et dybdeundervisningsopplegg
(Master thesis, 2017)Den norske skolen preges av et høyt tempo og stor stofftrengsel. Elevene gis ikke mulighet til å lære stoffet i dybden, før de starter opp med neste tema. Konsekvensen blir at det elevene har lært, ikke blir brukt som ... -
Læringsutbytte ved ulike frihetsgrader i naturfag
(Bachelor thesis, 2019)Jeg har presentert sentral teori om sammenhengen mellom læringsutbytte og frihetsgrader. Videre har jeg i samarbeid med min praksisskole gjennomført en empirisk undersøkelse av hvordan norske ungdomsskoleelever lærer av ... -
Læringsutbytte ved uteundervisning
(Bachelor thesis, 2022) -
Lærlingens rettigheter i opplæringen - system, tilfeldighet og virkelighet
(Master thesis, 2017)Lærlinger har et ekstra sterkt lovvern i forhold til fysisk og psykisk arbeidsmiljø, ettersom de har rettigheter både etter opplæringsloven og arbeidsmiljøloven. Fylkeskommunen er skoleeier og har det overordnede ansvaret ... -
Løs kanon på dekk? - En kvalitativ studie av temavalg i historiedelen av lokale læreplaner på ungdomstrinnet
(Master thesis, 2017)Denne undersøkelsen er en kvalitativ undersøkelse av valg av undervisningstemaer i historie som er gjort i de lokale læreplanene ved 28 norske ungdomsskoler. Formålet for dette prosjektet er å undersøke både hvilken frihet ...