Lærerprofesjonen i møte med livsmestring
Master thesis
Date
2021Metadata
Show full item recordCollections
- Institutt for lærerutdanning [3830]
Abstract
Masterstudien er gjennomført på bakgrunn av et sterkt engasjement for å utforske kontaktlærerrollen i møte med livsmestring. Livsmestring inngår i det nye tverrfaglige tema «folkehelse og livsmestring», og det er en valgt avgrensing og kun se på livsmestring som en del av temaet. Livsmestring dreier seg om å håndtere motgang og medgang, og personlige og praktiske utfordringer på best mulig måte (Kunnskapsdepartementet, 2017).
Formålet med studien er å finne ut mer om hvordan kontaktlærere opplever at de kan bidra til elevers livsmestring i sitt profesjonsarbeid. Livsmestring blir forstått innenfor et relasjonelt perspektiv.
Min problemstilling er: Hvordan opplever kontaktlærere at de kan bidra til elevers livsmestring i sitt profesjonsarbeid?
For å ramme inn og avgrense studien har jeg benyttet meg av tre forskningsspørsmål: 1. Hvordan forstår kontaktlærere begrepet «livsmestring»? 2. Hvordan arbeider kontaktlærere med livsmestring ut fra sin forståelse av begrepet, og hvordan opplever de dette arbeidet? 3. Hvilken hjelp og støtte identifiserer kontaktlærere som viktig i sitt profesjonsarbeid med livsmestring?
For å svare på min problemstilling har jeg valgt det kvalitative forskningsintervjuet som metode. Studiens empiri er blitt til gjennom semistrukturerte dybdeintervjuer av tre kontaktlærere på mellomtrinnet i grunnskolen. Dette er gjort med et ønske om praksisnære opplevelser. Som følge av et lite utvalg vil studien ikke kunne generaliseres. Likevel håper jeg studien kan oppmuntre til videre refleksjoner og forskning angående livsmestring i skolen.
Mitt teoretiske rammeverk er hovedsakelig fra det pedagogiske fagfeltet. I tillegg har jeg benyttet litteratur fra det psykologiske fagfeltet for å søke mer kunnskap når det gjelder følelser og emosjoner i arbeidet med barn og unge.
Resultatene i studien viser at kontaktlærerne opplever livsmestringsbegrepet som heftig og lite definert. De har en relasjonell forståelse av begrepet og knytter det opp mot sitt danningsoppdrag. Livsmestring er noe som «gjennomsyrer alt vi gjør». Kontaktlærerne opplever å bidra til elevers livsmestring gjennom å være en trygg omsorgsperson som kjenner elevene sine godt. De opplever at deres væremåte er viktig, at de er rollemodeller for sin elever når det gjelder å kunne forstå og håndtere livets oppturer og nedturer. I arbeidet med å bidra til elevers livsmestring uttrykker kontaktlærerne betydningen av nære kollegaer for å reflektere, dele erfaringer og kvalitetssikre sin forståelse og praksis. The master thesis has been carried out based on a strong commitment to explore the role the main tutor has in face of coping with life among pupils. Life coping (livsmestring) is part of the new interdisciplinary theme “public health and life coping”, and it is a chosen delimitation to only look at life coping as part of the theme. Life coping is about dealing with adversity and success, and personal and practical challenges in the best possible way (Kunnskapsdepartementet, 2017).
The purpose of the study is to ascertain more about how main tutors feel that they can contribute to pupils’ life coping in their professional work. Life coping is understood within a relational perspective.
My thesis statement is: Ho do main tutors feel that they can contribute to pupils’ life coping in their professional work?
To frame and delimit the study, I have used three research questions:1. How do main tutors understand the concept of “life coping”?2. How do main tutors work with life coping based on their understanding of the concept, and how do they experience this work?3. What help and support do main tutors identify as important in their professional work with life coping?
To answer my thesis statement, I have chosen the qualitative research interview as a method. The study’s empirics have been created through semi-structured in-depth interviews of three main tutors at the intermediate level in primary school. This is done with a desire for practical experiences. Due to a small sample, the study will not be able to be generalized. Nevertheless, I hope the study can encourage further reflections and research regarding life coping in school.
My theoretical framework is mainly from the pedagogical field. In addition, I have used literature form psychological field to seek more knowledge about feelings and emotions in working with children and young people.
The results of the study shows that the main tutors experience the concept of life coping as intense and poorly defined. They have a relational understanding of the concept and link it to their duty for self-formation. Life coping is something that “permeates everything we do”. The main tutors experience contributing to pupils’ life coping by being a safe caregiver who knows their pupils well. They experience that their behavior is important, that they are role models for their pupils when it comes to being able to understand and deal whit life’s ups and downs. In the work of contributing to pupils’ life coping, the main tutors express the importance of close colleagues to reflect, share experiences and quality assure their understanding and practice.