Å bevege seg i og gjennom tekster. Skjønnlitterær lesing i tverrfaglig undervisning om rovdyr på mellomtrinnet
Peer reviewed, Journal article
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3054473Utgivelsesdato
2022Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3403]
- Publikasjoner fra CRIStin - NTNU [37221]
Sammendrag
Artikkelen drøfter hvilken rolle lesing av skjønnlitteratur kan spille i et tverrfaglig undervisningsopplegg om rovdyr. Det empiriske materialet består av gruppesamtaler med elever på mellomtrinnet som har lest to skjønnlitterære tekster om rovdyrproblematikk i forkant av et skolebesøk på Rovdyrskolen. De skjønnlitterære tekstene kan relateres til bærekraftig utvikling som tverrfaglig tema i LK20 i Norge. I lys av begrepene «textrörlighet» (Liberg et al., 2012) og repertoar (McCormick, 1994) drøftes det hvordan elevene posisjonerer seg i møte med tekster. Tekst 1, ei realistisk fortelling om ei jente som møter en bjørn på en skogstur, begeistrer og engasjerer elevene. Teksten er skrevet med skjønnlitterære virkemidler som er lett tilgjengelig for elevene, og skaper tydelig tverrfaglig engasjement og forståelse for dilemmaer i rovdyrproblematikken. Tekst 2 er ei fantastisk fortelling som drar veksler på samisk fortellertradisjon. Elevene møter motstand i leseprosessen, noe som trigger enkeltelever til å oppklare og forstå teksten. Artikkelen argumenterer for at skjønnlitteraturen kan føre til kritisk tenkning og refleksjon i en tverrfaglig sammenheng.