Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 224-243 av 3414
-
Bokmål som sidemål – ei kvalitativ undersøking av korleis lærarar reflekterer om og forheld seg til sidemålsundervisninga i det nynorske kjerneområdet
(Master thesis, 2022)I dag har om lag 12 % av elevane i norsk skule nynorsk som hovudmål og bokmål som sidemål (Statistisk sentralbyrå, 2021), noko som vil seie at det er ganske mange elevar som skal ha sidemålsopplæring i bokmål. Likevel er ... -
Bokstavenes forunderlige verden - En studie i sanselig didaktisk design som tilnærming til fremvoksende litterasitet på 1. trinn
(Master thesis, 2020)Sammendrag Masteroppgaven «Bokstavenes forunderlige verden – en studie i sanselig didaktisk design og fremvoksende litterasitet på første trinn» undersøker betydningen av en didaktikk som er designet med en overgripende ... -
Botanisk hage som alternativ læringsarena - En kvalitativ studie av hvilket potensiale biologilærere ser i alternative læringsarenaer generelt og botaniske hager spesielt, med Ringve botaniske hage som et spesifikt eksempel.
(Master thesis, 2016)Alternative læringsarenaer er viktige i biologiundervisningen, og en botanisk hage er et eksempel på en slik arena som ikke har fått så mye oppmerksomhet, særlig ikke i Norge. Denne oppgaven er innenfor den kvalitative ... -
BoysRooms - A performative exploration of teenage masculinity
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er et praksisledet forskningsprosjekt som resulterer i en teaterinstallasjon og en skriftlig avhandling. Begge delene er forskningsprodukter som er uløselig knyttet sammen og har utviklet seg gjennom ... -
Breaking Gender Norms Through Representation in Picturebooks
(Bachelor thesis, 2021)This FOU thesis examines how gender roles are portrayed in contemporary children’s literature and more specifically in picturebooks. Gender roles and gender representation are thus key terms for this research article. The ... -
Breaking the reading code: Letter knowledge when children break the reading code the first year in school
(Peer reviewed; Journal article, 2019)The aim of this study was to examine when children learn to read and how learning to read depends on a foundation of alphabetic knowledge. 356 children aged 5–6 years completed assessments of letter-sound knowledge, i.e. ... -
Bridge Over Troubled Water: Shared Understanding Bridges Individual and Collective Resources in Developing Team Resilience in Professional Football
(Peer reviewed; Journal article, 2021)This study explored how coaches facilitate coordinated activities through shared understanding in the processes of team resilience development. Constructs of shared information that underpin synchronised actions and behaviour ... -
Bridging intersecting literacy practices in a 6th grade iPad classroom
(Peer reviewed; Journal article, 2020)This article discusses youth’s new literacy practices emerging from their out-of-school experiences (e.g. gaming, blogging, and producing music- and game walkthrough videos), and shows examples of how these practices ... -
Bridging the Gap Between Experience-Based Knowledge and the Scientific Knowledge
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The context for this study was to document fishers’ experience-based knowledge is reliable and can be included in citizen science as supplementary information to scientific research. Fishers’ experience-based knowledge ... -
‘Bringing the covert into the open’: A case study on technology appropriation and continuous improvement
(Peer reviewed; Journal article, 2022)As end-users, employees appropriate technologies. Technology appropriation is generally conceived as a covert phenomenon. In particular, alternative ways and new purposes for which employees deploy technologies tend to ... -
Bruk av digitale spill i samfunnsfag - En studie av læreres forståelser og holdninger
(Master thesis, 2021)Bruk av digitale spill i skolen, også kalt digital spillbasert læring, virker å være et økende fenomen. Med begrunnelser i spillindustriens omfang, norske barn og unges voksende spillinteresse og den norske skoles pågående ... -
Bruk av digitalt læringsmateriell i norskfaget i begynneropplæringen: Fordeler og ulemper ved bruk av «Salaby 1-2 norsk» og «Pickatale».
(Master thesis, 2022)På grunn av digitaliseringens fremvekst er det høyst aktuelt å jobbe for at barn får god digital opplæring i skolen allerede fra førsteklasse. Digital kompetanse er essensielt å ha med seg i dagens samfunn, fordi teknologien ... -
Bruk av ekskursjon i skolen
(Bachelor thesis, 2020)Sammendrag For å avgrense oppgaven valgte jeg derfor å ta for meg hvilke holdninger dagens lærere har tid bruken av ekskursjon. Jeg valgte derfor å sette problemstilling min til: ''Hvilke holdninger har lærere til bruk av ... -
Bruk av elevtegninger i naturfagsundervisningen
(Master thesis, 2019)Denne studien handler om hvordan man kan bruke elevtegninger i undervisning som ett verktøy for elevers læring. I ett undervisningsopplegg bestående av fire undervisningsøkter legger læreren til rette for at elevene kan ... -
Bruk av filmklipp i samfunnsfag i videregående skole
(Master thesis, 2019)Sammendrag Utgangspunktet for dette forskningsprosjektet er det manglende fokuset på bruken av film i undervisningen i samfunnslærerutdanningen. Dagens ungdommer benytter seg i økende grad av digitale kilder for informasjon, ... -
Bruk av forventningsnormer i skriveopplæringa: Erfaringer fra en intervensjonsstudie om skriving og vurdering
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Denne artikkelen rapporterer fra et omfattende forskningsprosjekt som har som mål å utvikle elevers skrivekompetanse og læreres vurderingskompetanse gjennom bruk av eksplisitte forventningsnormer, forankret i en funksjonell ... -
Bruk av friluftsliv i miljøterapeutisk arbeid
(Master thesis, 2018) -
Bruk av interaktive utstillingsmodeller i undervisning av elektrisitetslære - En kvalitativ studie av et undervisningsopplegg utviklet og testet for Vitensenteret i Trondheim
(Master thesis, 2017)Nøkkelen til fagkunnskap er fagspråket. Elektrisitetslære omhandler abstrakte fenomener med omfattende begreper, og mange elever opplever temaet som utfordrende. Denne masteroppgaven har som mål å utvikle et undervisningsopplegg ... -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisning
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven omhandler hvilke faktorer som påvirker samfunnsfaglæreres bruk av lokalmiljøet i undervisning. Oppgaven bygger på et empirisk datamateriale som er samlet inn gjennom intervjuer og informantene i denne ... -
Bruk av lokale ressurser i samfunnsfagundervisninga
(Master thesis, 2022)Læreplanen i samfunnsfag tilrettelegger for at elevene skal lære om seg selv, nærmiljøet de tilhører, og nasjonale og globale problemstillinger. For å konkretisere dette kan samfunnsfaglærere ta i bruk lokalsamfunnet som ...