Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 1746-1765 of 3414
-
Kritisk literacy og sosiale medier
(Master thesis, 2020)Problemstillingen for denne masteroppgaven har vært; "Hvordan utøver en gruppe ungdomsskoleelever kritisk literacy i møte med et rådgivende blogginnlegg?" Blogginnlegget "Hvorfor bli vegetarianer" er skrevet av influencer ... -
Kritisk matematisk literacy i ein inquiry-basert kontekst på småskulesteget
(Journal article; Peer reviewed, 2020)Undersøkande og utforskande arbeidsmåtar (Inquiry-based learning, IBL) blir trekt fram som mogelege inngangar til læring der ein utviklar ei spørjande haldning og auka motivasjon. Matematisk literacy er ikkje eit veldefinert ... -
Kritisk refleksjon som akademisk dyd eller praktisk verktøy for skoleledere?
(Chapter, 2017)Dette kapittelet undersøker hvilken betydning «kritisk refleksjon» kan ha for undervisning ved EVU-programmer rettet mot skoleledere. Teksten er strukturert gjennom tre deler: Først redegjøres det for kritisk refleksjon ... -
Kritisk tenking i skolen - klasseromsdiskusjoner om vaksinasjon
(Bachelor thesis, 2022) -
Kritisk tenkning i naturfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Kritisk tenkning i naturfaglig bærekraftperspektiv - En studie om yngre elevers forståelse av argumentasjon og kildekritikk.
(Master thesis, 2021)Kritisk tenkning er et dagsaktuelt tema som har fått mye fokus i skolen, spesielt de siste årene. Gjennom overordnet del av Kunnskapsløftet 2020 har kritisk tenkning fått en tydeligere rolle som fagovergripende kompetanse. ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2022) -
Kritisk tenkning i samfunnsfag
(Master thesis, 2023)Denne oppgaven omhandler kritisk tenkning i samfunnsfaget. I skolens styringsdokumenter fremstilles kritisk tenkning som et sentralt begrep. Det ble presisert i stortingsmeldingen om fornyelse av kunnskapsløftet fra 2016, ... -
Kritisk tenkning i samfunnsfaglærebøker
(Master thesis, 2021) -
Kritisk tenkning og refleksjon i et zambisk klasserom
(Bachelor thesis, 2019)I denne oppgaven tar jeg for meg begrepene kritisk tenkning og refleksjon, og ser på i hvor stor grad disse begrepene er synlige i et zambisk klasserom. Jeg fant i arbeidet i denne oppgaven at kritisk tenkning og refleksjon ... -
KRLE-læreres erfaringer med elevers fordommer mot ulike minoriteter og deres håndtering av disse fordommene.
(Bachelor thesis, 2021)Jeg ønsket i denne oppgaven å undersøke hvilke typer negative/nedlatende holdninger rettet mot ulike minoriteter KRLE-lærere erfarer fra sine elever, og hvordan KRLE-lærere møter disse holdningene. For å undersøke dette, ... -
Kropp og sanser i læreplan og skolepraksis
(Master thesis, 2014)I bakgrunnen for masteroppgaven ”Kropp og sanser i læreplan og skolepraksis” ligger et ønske om å lære mer om hvordan lærere reflekterer overkropp og sanser som en tilgang til kunnskap. Jeg ville undersøke om, og hvordan, ... -
Kroppen min eier jeg!
(Master thesis, 2022)Ifølge statistikken er 1 av 20 barn utsatt for seksuelle overgrep (Redd barna, u.å.). Bekjempelse av seksuelle overgrep mot barn er en politisk prioritering, hvor skolen har en viktig rolle i forebyggende arbeid. Hvordan ... -
Kroppsbilde i naturfagets livsstilundervisning - Ungdomsskolelæreres forståelse av og erfaringer med ivaretagelse av elevenes kroppsbilde i livsstilundervisning
(Master thesis, 2015)Dagens ungdom streber etter uoppnåelige standarder. Dette medfører blant annet at flere ungdom utvikler et negativt syn på seg selv og sin egen kropp. Negativt kroppsbilde relateres til flere helsekonsekvenser, slik som ... -
Kroppslig læring gjennom kunstnerisk utforskning: en fenomenologisk tilnærming til modellering av naturalistiske menneskeskulptur i leire
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som undersøker arbeidet med kroppslig læring gjennom å skape en naturalistisk skulptur av kvinnekroppen. I denne kunstbaserte forskningen er den aktuelle teknikken modellering ... -
Kroppslig læring med ekspressive masker. En autoetnografisk og performativ unersøkelse
(Master thesis, 2020)Denne studien er en praksisledet kunstfagdidaktisk undersøkelse med oppmerksomhet på kroppslig læring. Studiens analytiske spørsmål er: Hvordan kan arbeid med ekspressive masker åpne opp for erfaringer med kroppslig læring ... -
Kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen
(Master thesis, 2015)Denne masteroppgaven tar for seg kroppslig og sanselig kommunikasjon i barnehagen gjennom et dramapedagogisk perspektiv. Studiets formål har vært å undersøke hvordan barnehagelærer kan kommunisere med barn ved å fokusere ... -
Kroppspress på ungdomsskolen
(Bachelor thesis, 2019)Bakgrunn: Jeg har valg å undersøke kroppspresset på ungdomsskolen. Grunnen til at jeg valgte å gjøre dette, var at jeg selv hadde lest en del artikler tidligere, hvor de aller fleste hadde henvisninger til undersøkelser ... -
Kroppsøvingslærerens arbeid med elever med funksjonsnedsettelse i skolen
(Bachelor thesis, 2019)Denne fordypningsoppgaven tar for seg hvordan kroppsøvingslærere jobber med å legge til rette kroppsøvingsundervisningen for elever med funksjonsnedsettelse på barnetrinnet. Jeg har tatt utgangspunkt i erfaringene og ... -
Kroppsøvingslæreres syn på læring i naturferdsel og friluftsliv, sett i lys av fagfornyelsen
(Master thesis, 2022)Temaet for denne masteroppgaven er naturferdsel og friluftsliv, sett ut ifra et læringsperspektiv i kroppsøvingsfaget. I den forbindelse belyses følgende problemstilling: Hvordan legger kroppsøvingslærere på ungdomstrinnet ...