• «Ingen snakker om hvor vanskelig det er å snakke om det som er vanskelig» En affektteoretisk nærlesing av hvordan Alexander Kielland Krags ungdomsroman Litt redd, bare (2021) fremstiller gutter og psykisk helse 

      Schleicher, Johanna Eikeland (Master thesis, 2023)
      Tematikken for denne masteroppgaven er fremstillinger av gutters møte med psykiske vansker i ungdomslitteraturen. Med en litteraturvitenskapelig og affektteoretisk innfallsvinkel gjør studien rede for hvordan ungdomsromanen ...
    • Initial participation in a reasoning-and-proving discourse in elementary school teacher education 

      Arnesen, Kristin Krogh; Enge, Ole; Rø, Kirsti; Valenta, Anita (Chapter, 2019)
      Based on a commognitive framework, we analyse the reasoning-and-proving processes of two teachers, and we identify the actions and routines that are visible when working on a given task. The data consist of video recordings ...
    • Inkluderende feltarbeid i biologiundervisningen i videregående skole 

      Engeseth, Elida Kristine Frostad (Master thesis, 2024)
      Studien undersøker hvordan fire biologilærere i videregående skole opplever mulighetsrommet for å tilrettelegge feltarbeid som læringsaktivitet for å inkludere alle elever, også de med fysisk funksjonsnedsettelse. Sentralt ...
    • Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger 

      Bråthen, Synne; Kokkvoll, Thilde Larsen (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ...
    • Inkluderende matematikkundervisning: muligheter og begrensninger 

      Bråthen, Synne; Kokkvoll, Thilde Larsen (Master thesis, 2024)
      Masteroppgaven undersøker fire lærere på 10. trinn sin oppfatning av inkluderingsbegrepet i matematikk. Lærerne sin subjektive oppfatning av innholdet i begrepet, hvordan de underviser for inkludering i matematikk og hvilke ...
    • Inkluderende seksualundervisning for LHB-personer i ungdomsskolen 

      Eide, Laila (Bachelor thesis, 2019)
      Sammendrag Denne studien, Inkluderende seksualundervisning, er et forsøk på å belyse hvordan seksualundervisningen i norsk skole foregår og hvordan den inkluderer homofile, lesbiske og bifile. Denne tematikken er valgt ...
    • Inkludering av elever med dysleksi 

      Børresen, Mari Skumsrud; Fredriksen, Selma Johanne Marthinsen (Master thesis, 2022)
      I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ...
    • Inkludering av minoritetsspråklege elevar i den matematiske klasseromsdiskursen 

      Lothe, Eirin (Master thesis, 2023)
      Språkleg mangfald er blitt ein realitet i Norge (Statistisk sentralbyrå, 2023). Dette er noko som lærarar må ta hensyn til i skulen, og då også i matematikkundervisninga. Med kjerneelementa i LK20 har det blitt meir fokus ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever 

      Fossum, Cecilie; Haagensli, Kristine (Master thesis, 2022)
      I det norske samfunnet i dag bor det nær 820 000 innvandrere (Statistisk Sentralbyrå, 2022), og blant disse er mange barn. Noen av disse barna er født i Norge og har foreldre med innvandrerbakgrunn, mens andre kommer til ...
    • Inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge 

      Stavnes, Magni Eline (Bachelor thesis, 2019)
      Denne oppgaven vil besvare problemstillingen Hvordan legger kunst og håndverkslærere på en ungdomsskole i Norge med mottaksklasse til rette for inkludering av minoritetsspråklige elever med kort botid i Norge? Her er fokuset ...
    • Inkludering av nyankomne ukrainske elever 

      Ramlo, Petter (Master thesis, 2023)
      Sammendrag Denne studien har som formål å bringe frem kunnskap om hvilke erfaringer lærere har i arbeidet med nyankomne ukrainske elever innenfor det ordinære opplæringstilbudet. Studien spisser seg inn mot hvordan sosialt ...
    • Inkludering er egentlig noe vi jobber med hele tiden 

      Indergård, Jens. (Master thesis, 2022)
      Sammendrag Temaet for denne studien er inkluderende kroppsøving. Hensikten har vært å bidra med en økt forståelse for hvordan kroppsøvingslærere kan legge til rette for inkludering av alle elever i kroppsøving, og fokuset ...
    • Inkludering i segregert undervisning 

      Hanssen, Trine (Bachelor thesis, 2019)
      På grunn av viktige forkjempere som kjempet for at skolen skal være for alle og tilpasset etter elevenes behov, får vi en Grunnskolelov i 1969. Tilpasset opplæring blir derfor et prinsipp som står sterkt i «den inkluderende ...
    • Inkludering i skolen -musikkfagets muligheter 

      Amb, Kristiane (Bachelor thesis, 2019)
      Tittelen på denne bacheloroppgaven er Inkludering i skolen –musikkfagets muligheter. Den tar for seg et tema som jeg selv har fascinert meg over i lang tid. Det er mye jeg kunne dratt inn, men jeg endte opp med denne ...
    • Inkludering og anerkjenning av minoritetsspråklege elevar i eit klasserom 

      van der Molen, Bente (Bachelor thesis, 2019)
      Denne bacheloroppgåva handlar om inkludering av minoritetsspråklege og korleis ein som lærar kan legge til rette for elevmangfaldet i eit klasserom slik at alle minoritetsspråklege elevar vert inkludert og anerkjend. ...
    • Inkludering og lekens betydning i førsteklasse: En kvalitativ studie av læreres perspektiver 

      Leonhardsen, Ina (Master thesis, 2023)
      Temaet for denne studien er et bærende pedagogiske prinsipp i skolen; inkludering og lek. I arbeidet med inkludering har lærere ansvar for både klasse som helhet og for den enkelte elev i klassen (Håstein & Werner, 2014a). ...
    • Inkudering av elever med dysleksi 

      Børresen, Mari Skumsrud; Fredriksen, Selma Johanne Marthinsen (Master thesis, 2022)
      I løpet av vår tid på lærerutdanningen ved NTNU har det vokst frem et sterkt engasjement for elever med lese- og skrivevansker hos oss, noe som ble grunnen til at vi valgte å skrive masteroppgaven vår innen feltet ...
    • Innebygd arkivering - En gjennomgang av arkivfloken og innebygd arkivering som løsning 

      Meland, Signe (Bachelor thesis, 2021)
      Gjennom denne oppgaven får du et innblikk i arkivenes historie, funksjon og stadig voksende problemsituasjon. Med nye teknologiske løsninger har det fulgt nye, store utfordringer ved hvordan dette skal arkiveres på en måte ...
    • Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning 

      Alterhaug, Hanne (Peer reviewed; Journal article, 2023)
      Til tross for at de fleste elever i Norge trives godt på ungdomsskolen, er det en utfordring at stadig flere ungdommer opplever undervisningen som lite relevant og stimulerende. Ungdomsforskere etterlyser mer sammenheng ...