Blar i Institutt for lærerutdanning på tittel
Viser treff 2604-2623 av 3414
-
Role of transnational and national education policies in realisation of critical thinking: the cases of Sweden and Kosovo
(Journal article; Peer reviewed, 2019)Against the backdrop of the push from the European Commission and the Organisation for Economic Cooperation and Development for competence-based curricula, this article problematises the complexity of developing twenty-first ... -
Role Reversals: A Case Study of Dialogic Interactions and Feedback on L2 Writing
(Journal article; Peer reviewed, 2018)Much scholarship on second language writing feedback has focused on teacher-L2 writer dialogic interactions. Many of these studies, however, adopt the concept of scaffolding (Hyland & Hyland, 2006) which in its application ... -
Roles of Facilitators and Teachers in Models of Teacher Professional Learning
(Chapter, 2020)Three models of teacher professional learning are analysed using an analytical framework for studying the roles of facilitators and teachers in their collaboration. The PRIMAS model, the Lesson Design Study model and the ... -
The roles of motion, gesture, and embodied action in the processing of mathematical concepts
(Peer reviewed; Journal article, 2022)This article discusses perspective and frame of reference in the metaphorical description of mathematical concepts in terms of motions, gestures, and embodied actions. When a mathematical concept is described metaphorically ... -
Rollen som holdningsskapende lærer - "Man skal jo ikke indoktrinere elevene heller"
(Master thesis, 2021)Bærekraftig utvikling er et begrep som har vært politisk aktuelt siden 1980-tallet. Over tid har begrepet endret seg både i innhold og i utbredelse, og det blir brukt av en rekke aktører etter ulike formål. Både med hensyn ... -
Rollespill som engasjerende metode i samfunnsfag
(Bachelor thesis, 2021)I denne oppgaven har jeg ved hjelp av støttelitteratur og eget datamateriale, drøftet i hvilken grad rollespill er hensiktsmessig for læring og engasjering i samfunnsfag på barneskolen. Min empiri er hentet fra en anonym ... -
Romanifolkets historie - Et utgangspunkt for menneskerettighetsundervisning
(Master thesis, 2020)Temaet for masteroppgaven er undervisning om romanifolkets historie i den videregående skolen kombinert med menneskerettighetsundervisning (MRU). Forskningsspørsmålene er nært knyttet opp mot det teoretiske rammeverket til ... -
Rommet som den tredje pedagog - En studie av pedagogers forståelse av rommets betydning - med fokus på estetisk virksomhet
(Master thesis, 2014)Masteroppgaven «Rommet som den tredje pedagog i tre Reggio Emilia-inspirerte barnehager. En studie av pedagogers forståelse av rommets betydning –med fokus på estetisk virksomhet» har til hensikt å bidra til økt kunnskap ... -
Rural communities and schools-valuing and reproducing local culture
(Peer reviewed; Journal article, 2020)School closures are frequently and widely discussed and provoke debates both at the local community level and in national arenas. Our study was inspired by the local resistance to school closures in Norwegian rural areas, ... -
Saami Women at the Threshold of Disappearance: Elsa Laula Renberg(1877–1931) and Karin Stenberg’s (1884–1969) Challenges to Nordic Feminism
(Chapter, 2021)Why have Saami women’s political and intellectual contributions been left out of the Nordic feminist canon, and which challenges are raised by including them? This chapter engages with the political writing of Saami activists ... -
Samarbeid blant lærere
(Bachelor thesis, 2019)Denne oppgaven vil belyse problemstillingen Hvilke samarbeidskulturer finnes ved to ungdomsskoler i Trøndelag, og hvordan brukes samarbeid for å forebygge atferdsproblemer blant elever? Oppgaven bygger på teori som handler ... -
Samarbeid for barns beste
(Master thesis, 2022)Masterstudien tar sikte på å øke kunnskapsgrunnlaget om hvordan lærere samarbeider med interne og eksterne aktører for å ivareta mangfoldet av elever, samt hvordan dette skjer ulikt på skoler med ulik sosiodemografisk ... -
"Samarbeid mellom lærere og formidlere ved klassebesøk til eksterne arenaer" - En studie av hvordan samarbeid og kommunikasjon mellom lærere og formidlere kan ha innvirkning på utfallet av et klassebesøk til en ekstern arena i naturfag
(Master thesis, 2013)Med bakgrunn i at hver enkelt elev lærer forskjellig og har behov for tilpasset opplæring, har denne studien tatt utgangspunkt naturfagundervisning på eksterne arenaer. Det arbeidet lærere og formidlere legger i ... -
Samarbeid mellom skole og hjem
(Bachelor thesis, 2019)Formål og problemstilling: Samarbeidet mellom skole og hjem er noe som de seneste tiårene har kommet i større og større fokus. Temaet er noe som påvirker og engasjerer alle involverte parter, der undersøkelser viser til ... -
Samarbeid mellom skole og hjem hos minoritetselever
(Bachelor thesis, 2019)I denne studien har jeg valgt undersøke hvordan skolen kan arbeide for å skape et godt samarbeid med hjemmet hos minoritetselever. Jeg har intervjuet ulike fagpersoner i skolen som alle arbeider med minoritetselever, disse ... -
Samarbeid mellom skole og hjem om evnerike elever: De foresattes opplevelser
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er evnerike elever i skolen. Hovedintensjonen var å få innblikk i de foresattes opplevelser, og studien vektlegger derfor dette tilknyttet samarbeidet med skolen. Evnerike elever er en ... -
Samarbeid mellom skole og hjem om evnerike elever: De foresattes opplevelser
(Master thesis, 2023)Temaet for denne masteroppgaven er evnerike elever i skolen. Hovedintensjonen var å få innblikk i de foresattes opplevelser, og studien vektlegger derfor dette tilknyttet samarbeidet med skolen. Evnerike elever er en ... -
Samarbeid mellom skole og museum - Hvordan kan samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og lokale kunstmuseer utvikles med hensyn til elevers læringsopplevelse?
(Master thesis, 2014)I denne studien ser jeg på kunstmuseet som en utvidet arena for grunnskolen, og jeg søker å identifisere hvordan de to arenaen kan nærme seg med hensyn til elevenes læringsopplevelse. Min egen erfaring og forforståelse ...