Samarbeid mellom skole og museum - Hvordan kan samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og lokale kunstmuseer utvikles med hensyn til elevers læringsopplevelse?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2442445Utgivelsesdato
2014Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Institutt for lærerutdanning [3819]
Sammendrag
I denne studien ser jeg på kunstmuseet som en utvidet arena for grunnskolen, og jeg
søker å identifisere hvordan de to arenaen kan nærme seg med hensyn til elevenes
læringsopplevelse. Min egen erfaring og forforståelse er at samarbeidet mellom
visuelle kunstfag i grunnskolen og kunstmuseet er mangelfullt. Som kunstner og
lærer, ser jeg derimot verdien av en større interaksjon mellom grunnskolen og lokale
kunstmuseer, fordi et samarbeid kan bygge en bro mellom den praktiske delen av
visuelle kunstfag og kunsten som en utøvende profesjon.
Oppgavens problemstillingen er derfor som følger:
Hvordan kan samarbeidet mellom visuelle kunstfag i grunnskolen og lokale
kunstmuseer utvikles med hensyn til elevens læringsopplevelse?
Med utgangspunkt i en kasusstudie med et utviklingsforskningsperspektiv og en
fenomenologisk vinkling, har jeg belyst problemstillingen gjennom en triangulering
av kvalitative datagenereringsmetoder. Studien har gått ut på at jeg, i rollen som
forsker og museumspedagog, har samarbeidet med en kunst og håndverkslærer ved en
av byens ungdomsskoler. Sammen planla, laget og gjennomførte vi et
undervisningsopplegg med utgangspunkt i utstillingen Lips Painted Red på
Trondheim kunstmuseum.
Det jeg har funnet i denne studien gir ikke et entydig svar på at et samarbeid mellom
kunst og håndverkslærer og museumspedagog påvirker elevenes læringsopplevelse.
Imidlertid er det i studiens datamateriale klare tendenser som antyder at elevene
innenfor rammene av denne studien har hatt en læringsopplevelse. Blant
datamaterialet er elevarbeidene det tydeligste uttrykket for læringsopplevelsen. De
fleste elevarbeidene uttrykte både tegn på kunnskaps- og ferdighetslæring. I tillegg
tydet de mange likhetene mellom elevarbeidene på etterlikningsadferd. Flere av
elevene sa at de syntes museumsbesøket inspirerte dem, og mange opplevde i tillegg
at de gjennom dialog seg i mellom lærte av hverandre i løpet av prosjektperioden. In this study I regard the art museum as an extention of the classroom, and I seek to
identify how collaboration between the art and craft teacher and the museum educator
can be developed with regards to students' learning experience. My own experience is
that the collaboration between the visual arts subjects in elementary schools and the
art museum is inadequate. However, as an artist and teacher, I see the value of a
greater interaction between the elementary schools and the local art museums. I
believe a collaboration can help bring together the practical part of visual arts as a
school subject and art as a profession. Based on this, my thesis statement is as
follows:
How can the collaboration between the visual arts subjects in elementary schools and
local art museums be developed with regards to students' learning experience?
I have created a case study with a formative research perspective and a
phenomenological approach. Embodying the role of both researcher and museum
educator, I have collaborated with an arts and crafts teacher at one of the city's middle
schools. Based on the exhibition Lips Painted Red, featured at Trondheim Art
Museum, we designed and implemented a curriculum based teaching program for the
students.
Through a triangulation of several qualitative data generating methods, I discovered
that the study does not provide a clear answer to the question whether the
collaboration between an art and craft teacher and a museum educator affects the
student's learning experience. However, in the study's data material there is a clear
trend indicating that the students in the framework of this study, has had a learning
experience. Amongst the data, the students' art works is the clearest expression of this
learning experience. Most of the students' work expressed both signs of knowledge
and skill acquisition. The many similarities between the student works can be viewed
as an indication of imitation behaviour. Several of the students said that they thought
the museum visit inspired them. Many students also expressed that they learned from
each other through the dialogue amongst themselves during the project period.