Browsing Institutt for lærerutdanning by Title
Now showing items 2348-2367 of 3414
-
Overgangen fra barnehage til skole for elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK).
(Master thesis, 2023)Masterundersøkelsen har som formål å belyse foreldre til elever som bruker alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) sine opplevelser av det nye og gjerne ukjente samarbeidet med skolen i overgangen fra barnehage til ... -
Overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse
(Master thesis, 2023)I denne masteroppgaven forsker jeg på overgangen fra innføringsklasse til ordinær klasse, som undersøkes fra lærerperspektivet og hva de mener er viktig å vektlegge i denne overgangen for å ivareta elevene. Litteratursøk ... -
Overgangen mellom barnehage og skole fra et barneperspektiv
(Master thesis, 2023)Denne studien handler om overgangen mellom barnehage og skole. Formålet har vært å løfte frem barnas perspektiv og opplevelse av overgangen, og forstå hva skolen kan gjøre for å møte barnas behov for sosial kontinuitet og ... -
Overhengende ",men..." - En oversikt av problemer og løsninger innenfor langtidsbevaring av videospill
(Bachelor thesis, 2022)Denne teksten skal forsøke å gi en oversikt over arbeidet som går inn i, og utfordringene som har oppstått rundt, digital langtidsbevaring av videospill. Dette vil gjøres ved å se på hvilke egenskaper videospill har ... -
Overvekt blant bygdebarn - årsaker og forebygging
(Research report, 2017) -
Overweight and obesity among children in rural areas: The importance of culture
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Overweight and obesity among children in rural areas: The importance of culture Reidun Heggem, Alexander Zahl-ThanemFirst Published August 21, 2021 Research Article https://doi.org/10.1177/14034948211037877 Article ... -
Overweight children in rural Norway - public health nurses' possibilities and limitations within national guidelines
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Introduction: Globally, overweight and obesity are more prevalent in rural areas than in urban areas. The purpose of this study was to determine to what extent public health nurses in rural areas in Norway feel equipped ... -
Padlet som læremiddel - et digitalt verktøy i studenters læringsprosesser
(Peer reviewed; Journal article, 2021)Artikkelen tar for seg bruken av det digitale verktøyet Padlet i undervisning for lærerstudenter. Materialet er refleksjonsnotater som er skrevet av studenter som deltok i undervisning der Padlet ble brukt, i henholdsvis ... -
Parents1 view on homework
(Bachelor thesis, 2019)Temaet i denne studien er lekser med hovedfokus på grunnskolen. Perspektivet vil være fra foreldre med barn i grunnskolen og deres syn på dette aspektet av skolen. Målet med studien er å utdanne meg selv og andre videre ... -
Participation in international collaboration: A qualitative interview study with primary school teachers in Norway
(Master thesis, 2022)Sammendrag Internasjonalt klasseromssamarbeid gir elever en mulighet til å møte og samhandle med mennesker fra ulike deler av verden. Elevutveksling er ikke alltid en mulighet, og den digitale utviklinga som vi har hatt ... -
Partikler og partikkelmodellen - et dypdykk i elevers forklaringer om den abstrakte verden.
(Master thesis, 2020)Denne forskningsoppgaven bygger på kvalitative undersøkelser, og setter lys på elevers forståelse av partikler og partikkelmodellen. For å svare på problemstillingen har jeg valgt ut tre fokusområder som utgjør temaet for ... -
Partnerships in Teacher Education – Going Beyond the Rhetoric, with Reference to the Norwegian Context
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Teacher education plays a central role in education and relates to various stakeholders of education. Currently, teacher education is not perceived as the sole responsibility of higher education institutions, and they are ... -
Partnerskap inom lärarutbildning i Norge och Finland: historiska förutsättningar för og praktiklärares förståelse av professionell handledning
(Journal article, 2020)Syftet med denna artikel är att undersöka hur strävanden att professionalisera handledning i lärarutbildning i Norge och Finland genomförts och har resulterat i två olika partnerskapsmodeller. Fokus är i denna artikel på ... -
Partnerstva v izobraževanju učiteljev – Onkraj retorike, s poudarkom na Norveškem kontekstu
(Peer reviewed; Journal article, 2016)Teacher education plays a central role in education and relates to various stakeholders of education. Currently, teacher education is not perceived as the sole responsibility of higher education institutions, and they are ... -
Party choice and family influence in the age of late modernity
(Journal article; Peer reviewed, 2017)This paper analyses how young first-time voters reflect their sources of influence on when considering a choice of party as they approached the 2013 parliamentary elections in Norway. Party identification has traditionally ... -
Passion, grit and mindset in young adults: Exploring the relationship and gender differences
(Peer reviewed; Journal article, 2020)The main aim of the study was to explore the associations between passion, grit and mindset in a group of young Icelandic adults. The sample consisted of 146 participants. The eight item Passion Scale was used to assess ... -
Past Wars in Present Stories: An analysis of the Picturebook Vanishing Colors
(Peer reviewed; Journal article, 2020)In a time when war has forced a vast number of children to flee their homes, flight from war is an important and timely topic explored in a variety of ways in contemporary picturebooks. The Norwegian picturebook Fargene ... -
"Patriotisk utdanning og nasjonal identitet" En komparativ innholdsanalyse av litteratur-, dannings- og kulturperspektivet i den norske og russiske læreplanen
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg begrepene litteratur, danning og kultur i den russiske og norske læreplanen. Ved å gjennomføre en innholdsanalyse skal jeg se på problemstillingen: «Hvordan kan litteratur-, dannings- og ... -
Patterns of Learning: A Systemic Analysis of Emergency Response Operations in the North Sea through the Lens of Resilience Engineering
(Peer reviewed; Journal article, 2023)Crisis-induced learning (CIL), as a concept, has an ancient history. Although the academic literature offers a range of sophisticated approaches to address CIL, it is still not quite clear how we learn, how we know we have ...