Blar i Institutt for pedagogikk og livslang læring på tittel
Viser treff 2317-2336 av 2593
-
Tilpasset opplæring: pedagogisk praksis i den norske grunnskolen
(Bachelor thesis, 2019)Begrepet «tilpasset opplæring» er ikke er ukjent begrep, men det er riktig nok vanskelig å praktisere i en skole som er ment for alle. «Opplæring i skolen skal tilpasses evnene og forutsetningene til den enkelte elev og ... -
Tilrettelagt musikkundervisning i form av tilpasset musikkteknologi
(Master thesis, 2017)Denne masteroppgaven ser på hvordan tilpasset musikkteknologi kan benyttes for å gjøre musikkundervisning tilgjengelig for flere. I tillegg søker den å finne ut hva det å ha tilgang på slik teknologi kan ha å si for mennesker ... -
Tilrettelegging av læringsmiljø - En kvalitativ studie av hvordan lærere arbeider med å skape relasjoner i klasserommet
(Master thesis, 2021)Denne studien omhandler hvordan læreren tilrettelegger for læringsmiljø gjennom relasjonsarbeid i klasserommet. I den sammenheng rettes det søkelys mot lærerens fortellinger, resonnement og ideer om hvordan de arbeider med ... -
Tilrettelegging av opplæringstilbudet: En kvalitativ undersøkelse om hvordan legge til rette for sosial deltakelse og inkludering i skolen for elever med en progredierende sykdom?
(Master thesis, 2012)Det er gjort en del forskning innenfor det spesialpedagogiske feltet, også når det gjelder ulike diagnoser hos skolebarn. Likevel er forskningsmaterialet på elever med progredierende sykdommer i skolen begrenset, noe som ... -
Tilrettelegging av undervisning - læreres erfaringer omkring tilrettelegging av undervisning for elever med asperger-syndrom
(Master thesis, 2013)Målet med undersøkelsen har vært å undersøke hvordan lærere opplever det å ha elever som har Asperger-syndrom i skolen. Noen av vanskene som elever med AS har er sosialt samspill og kommunikasjon, noe som kan påvirke dem ... -
Tilrettelegging for barn med språkvansker i skolen - En kvalitativ studie av tre spesialpedagoger og tre læreres arbeid med å tilrettelegge for barn med språkvansker
(Master thesis, 2015)Det har i de siste årene blitt rettet et større fokus på barns språk og språkstimulering i skolen. Dette kan vi blant annet se i Meld. St. nr. 16 (2006-2007) og nr. 23 (2007-2008). I dagens skole stilles det i læreplanen ... -
Tilrettelegging for barns læring: En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring
(Master thesis, 2010)Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring. Oppgavens utgangspunkt har vært Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006), og dens vekt på barns læring. Det ... -
Tilrettelegging for elever med ADHD: En kvalitativ intervjustudie av læreres erfaringer med å tilrettelegge skolehverdagen for elever med ADHD på mellomtrinnet
(Master thesis, 2021)Temaet for denne masteroppgaven er tilrettelegging for elever med ADHD på mellomtrinnet. Hensikten med studien er å bidra til økt forståelse av læreres erfaringer med å legge til rette for elever med ADHD, og på den måten ... -
Tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
(Master thesis, 2020)I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot elever med nedsatt hørsel og hvordan to lærere opplever og erfarer arbeidet med fenomenet. Formålet med denne studien har vært å belyse hvordan lærerne erfarer tilretteleggingen ... -
Tilrettelegging for hørselshemmede elever i skolen
(Master thesis, 2021)Denne studien har til hensikt å finne ut hvordan elever med hørselstap opplever tilretteleggingen deres i skolen. Søkelyset rettes mot hvordan tilretteleggingen for elevene påvirker hørselshemmede elevers opplevelse av det ... -
Tilrettelegging for inkludering av sterkt tunghørte - En case fra ungdomsskolen
(Master thesis, 2017)Hovedtema i denne oppgaven er inkludering av sterkt tunghørte i skolen og det pedagogiske opplegget rundt sterkt tunghørte. Oppgaven består av en teoridel som viser til teori om historisk utvikling, hørselshemming, ... -
Tilrettelegging for læring innen høyere utdanning : beslutningstakernes handlingsrom og samarbeid når akademia og arbeidsliv møtes
(Master thesis, 2015)Bakgrunn I et livslangt læringsperspektiv er tilrettelegging for læring og kompetanseutvikling med nært samspill mellom akademia og arbeidsliv viktig, da det er i skjæringspunktet mellom teori og praksis kompetanse utvikles ... -
Tilrettelegging for traumatiserte barn i grunnskolen - en kvalitativ studie av hvordan skolen møter traumatiserte elever.
(Master thesis, 2020)I denne masteroppgaven undersøker jeg hvordan lærere i grunnskolen tilrettelegger faglig og sosialt for grunnskoleelever med traumebakgrunn. For å gjøre dette var det nødvendig å se nærmere på hvilken kompetanse og kunnskap ... -
Time Is of the Essence: Using Institutional Ethnography to Explore the Introduction of a Cancer Care Policy
(Doctoral theses at NTNU;2022:349, Doctoral thesis, 2022)This PhD project contributes a critical analysis of the increasingly tight standardization and bureaucratic management of professional work. The focus is on the introduction of a cancer care policy entitled cancer patient ... -
Time Spent Gaming and Psychiatric Symptoms in Childhood: Cross-Sectional Associations and Longitudinal Effects
(Journal article; Peer reviewed, 2019)There is sparse knowledge on how the amount of gaming overlaps with—and is longitudinally related to—psychiatric symptoms of ADHD and emotional problems throughout early and middle childhood. In this prospective study of ... -
”Ting er jo mulig! Bare det å få den tilliten, at hun viste at hun faktisk hadde tro på meg”: En studie av hvordan personlig veiledning bidrar til positiv endring i veisøkers liv - en fenomenologisk tilnærming
(Master thesis, 2011)Denne undersøkelsen tar sikte på å få økt innsikt i hvordan personlig veiledning bidrar til å skape positiv endring, sett fra veisøkers perspektiv. Det empiriske forskningsmaterialet ble skapt gjennom en fenomenologisk ... -
Tjenester for Alle 2 Universitetet or Alle. Konferansebidrag og prosjektfunn
(Research report, 2024)«Tjenester for Alle 2 - Universitetet for alle» for 2022-2023, er et prosjekt hvor vi ønsket å videreføre kunnskap og nettverk bygget opp gjennom det første «Tjenester for Alle»–prosjektet fra 2020-2021. Arbeidet ble ledet ...