Browsing Institutt for pedagogikk og livslang læring by Title
Now showing items 1361-1380 of 2666
-
"Kan det være enighet om noe man ikke har en felles forståelse for?": En kvalitativ intervjustudie om inkludering av elever med Asperger Syndrom
(Master thesis, 2013)Dette er en kvalitativ intervjustudie som fokuserer på aktører i skolens refleksjoner, knyttet til inkludering av elever med Asperger Syndrom. Gjennom intervju av seks informanter fra fire ulike kommuner, samtlige med ... -
Karakterer overskygger alt - En kvalitativ studie av sammenhengen mellom læreres vurderingspraksis og elevers motivasjon for læring
(Master thesis, 2017)Statlige føringer (Sør-Trøndelag Fylkeskommune, 2016; Utdanningsdirektoratet, 2016a; Meld. St. 28 (2015-2016); NOU, 2015:8) vektlegger at lærerne har behov for å styrke sin fagdidaktiske kompetanse og videreutvikle metoder ... -
Karakterfri undervisning i ungdomsskolen - En kvantitativ studie om forskjeller mellom elevers opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med og uten karakterfri underveisvurdering
(Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å undersøke forskjeller i elevenes opplevelse av skolens målstruktur og av seg selv i ungdomsskoler med karakterfri underveisvurdering og ungdomsskoler med underveisvurdering med karakterer. ... -
Karriere og karriereutvikling gjennom ulike individuelle perspektiver
(Master thesis, 2020)Dette studiet utforsker problemstillingen hvordan opplever individer sin egen karriere og karriereutvikling? Det kan virke som om at individer balanserer sin egen karriereopplevelse basert på ønsket karriereutvikling. Dette ... -
Karriererådgivning i videregående opplæring: Hvordan opplever karriererådgivere i videregående opplæring sin hjelperrolle?
(Bachelor thesis, 2024)«Hva skal du studere?» og «hva skal du bli når du blir stor?» er spørsmål yngre stadig får høre, men som kan være vanskelig å svare på, med mange valgmuligheter og mye som skjer gjennom ungdomslivet. Det kan derfor være ... -
Karriereveiledere i videregående opplæring: Opplevelser og perspektiver på utvikling av karrierekompetanse
(Master thesis, 2023)Dette er en kvalitativ undersøkelse av karriereveilederes opplevelse av å arbeide med utvikling av karrierekompetanse hos elever i videregående opplæring. Det er i dag større fokus på individers utvikling av karrierekompetanse, ... -
Karriereveiledning - Spennet mellom individ og samfunn
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven har vært å avdekke ny kunnskap om hvordan karriereveiledere opplever å veilede etter implementeringen av Nasjonalt kvalitetsrammeverk for karriereveiledning i lys av individuelle- og ... -
Karriereveiledning for integrering av nyankomne flyktninger i Norge
(Master thesis, 2024)Denne masteroppgaven i rådgivningsvitenskap ønsker å utforske hvordan fylkeskommunale karriereveiledere opplever sitt arbeid med flyktninger. I 2020 ble Lov om integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven) ... -
Karriereveiledning for voksne - En kvalitativ studie av voksne veisøkeres forventninger til, og erfaringer med karriereveiledning
(Master thesis, 2018)Tradisjonelt har karriereveiledning vært rettet mot unge som skal gjøre sitt første yrkes- og utdanningsvalg, men stadig flere voksne har behov for veiledning i møte med et omskiftelig arbeidsliv (NOU 2016:7). Ettersom ... -
Karriereveiledning i den videregående skolen
(Master thesis, 2023)I denne kvalitative studien presenteres fire karriereveilederes erfaringer, opplevelser og meninger om hvordan det er å arbeide som karriereveileder i den videregående skolen. Oppgaven tar for seg deres opplevelse av å ... -
Karriereveiledning i grupper: En Q-metodisk undersøkelse av videregående elevers subjektive opplevelse av karriereveiledning i grupper
(Master thesis, 2013)This master thesis investigates the phenomenon of career counseling in groups. The aim of the study is to increase knowledge of the other group members' influence on the individual's career choice. The empirical research ... -
Karriereveiledning i skolen: En kvalitativ studie av tre rådgiveres opplevelse av rollen som karriereveileder i videregående skole
(Master thesis, 2013)This qualitative study presents the experiences of three counselors, in the role of high school career counselor, and how they have experienced this role in relation to shifts in the surrounding political environment in ... -
Karriereveiledning i spennet mellom individ og samfunn
(Master thesis, 2021)I denne masteroppgaven er formålet å undersøke hvordan karriereveiledere opplever arbeidshverdagen sin, og relasjonen til veisøkere. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvordan opplever karriereveiledere å balansere ... -
Kartlegging av CVI hos førskolebarn - En litteraturstudie
(Master thesis, 2020)Tittel: Kartlegging av CVI hos førskolebarn. En litteraturstudie. Hensikt: Bidra med en systematisk oversikt over og kritisk gjennomgang av screeningverktøy som er egnet til bruk ved kartlegging av CVI hos barn i alderen ... -
Kartlegging av minoritetsspråklige elevers leseferdigheter : en kvalitativ studie om hvordan lærere opplever å kartlegge minoritetsspråklige elevers leseferdigheter
(Master thesis, 2017)I denne oppgaven presenteres en empirisk forskningsundersøkelse, basert på kvalitative forskningsintervjuer med tre lærere og en spesialpedagog fra ulike barneskoler i Norge. Med et økende antall elever som ikke har norsk ... -
Kartlegging og skjønnsutøvelse - En kvalitativ intervjustudie om spesialpedagogers og pedagogers erfaringer og tanker, rundt bruk av skjønn i forbindelse med kartlegging og testing av barn
(Master thesis, 2017)Hovedfokuset i denne oppgaven har vært skjønnsutøvelsen, og hvilken plass skjønnet har, i forbindelse med kartlegging og testing av barn. I arbeid med alle disse unike barna, vil ingen dag være lik, og de ulike situasjonene ... -
Kattem-modellen: Overgangspedagoger gir en bedre overgang fra barnehage til skole, piloteringen 2022
(Research report, 2024) -
“Keeping balance”, “Keeping distance” and “Keeping on with life”: Child positions in divorced families with prolonged conflicts
(Journal article; Peer reviewed, 2019)A dominant storyline of divorced families in prolonged conflict is children portrayed as victims without agency. How does this fit with how children position themselves in prolonged post-divorce conflicts? In this qualitative ... -
Key factors for child participation – an empowerment model for active inclusion in participatory processes
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Child participation is advocated for in many contexts related to children, such as in education and health services, but also in everyday life settings. To facilitate children’s real opportunities for participation, it is ... -
Key factors in facilitating collaborative research with children: A self-determination approach
(Journal article; Peer reviewed, 2022)User involvement in research has gained increased attention in recent decades. However, there is a lack of studies involving children as co-researchers, and particularly uncertainty regarding how to facilitate this type ...