Tilrettelegging av opplæringstilbudet: En kvalitativ undersøkelse om hvordan legge til rette for sosial deltakelse og inkludering i skolen for elever med en progredierende sykdom?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/269683Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Det er gjort en del forskning innenfor det spesialpedagogiske feltet, også når det gjelder ulike diagnoser hos skolebarn. Likevel er forskningsmaterialet på elever med progredierende sykdommer i skolen begrenset, noe som lå til grunn for formålet med denne masteroppgaven. Mitt formål var å se på hvordan skolen kan legge til rette for inkludering og sosial deltakelse for elever med denne typen problematikk. Jeg valgte å bruke kvalitativt intervju som forskningsmetode. Jeg intervjuet en skoleleder og en fagarbeider fra to ulike skoler, som begge hadde erfaring med tema, samt en i dag voksen informant med en progredierende sykdom.
Gjennom intervjuene ønsket jeg å belyse de ulike perspektivene for å se hva som var sammenfallende eller eventuelt motstridende tendenser i deres tanker, erfaringer og opplevelser. Jeg strukturerte funnene i to hovedperspektiv. Det ene var det profesjonelle/offentlige perspektivet, herunder skoleleder og fagarbeider. Det andre var elevperspektivet, hvor "Lise", som selv har en progredierende sykdom, fortalte om sin egen skolehverdag.
Funnene, som ble satt i sammenheng med relevant teori og drøftet med den hensikt å svare på problemstillingen, viser at tilrettelegging, samarbeid, relasjoner, kompetanse, åpenhet og forståelse hadde avgjørende betydning for elever med en progredierende sykdom. Mine undersøkelser er ment som bidrag til å belyse betydningen av at skoleleder, lærer og øvrige ansatte i skolen ser mulighetene og potensialet hos alle elever. I denne sammenhengen er blant annet stabilitet, forutsigbarhet og gode relasjoner nøkkelord dersom en skal oppnå en reell inkludering og sosial deltakelse for alle elever i skolen.