Tilrettelegging for elever med nedsatt hørsel
Abstract
I denne oppgaven har søkelyset blitt rettet mot elever med nedsatt hørsel og hvordan to lærere opplever og erfarer arbeidet med fenomenet. Formålet med denne studien har vært å belyse hvordan lærerne erfarer tilretteleggingen for elever med nedsatt hørsel slik at de kan få realisert sitt potensial for læring og deltakelse innenfor den ordinære undervisningen. Studiens problemstilling har vært: «Hvilken erfaring har lærere med tilrettelegging for læring og deltakelse i ordinær undervisning for elever med nedsatt hørsel?»
Studien har tatt utgangspunkt i en kvalitativ forskningstilnærming, og datainnsamlingen har foregått gjennom to halvstrukturerte intervju, hvor informantene i denne studien er lærere i grunnskolen. Utvalget var strategisk og studien bygget på en forutsetning om at lærerne hadde erfaring med nedsatt hørsel i skolen. Resultatene er blitt fremstilt i tre kategorier: (1) Nedsatt hørsel og hørselsfaglig kompetanse, (2) tilretteleggingstiltak og organisering, og (3) samarbeid mellom skole, foreldre og støtteapparat.
Funnene i studien viser at informantene har måttet tilegne seg sin hørselsfaglige kompetanse på egenhånd eller støttet seg til kollegaer i skolen. Informantene uttrykker mangel på oppfølging av støtteapparat, som PP-tjenesten og Statped. Dersom støtteapparatet hadde vært nærmere skolen kunne elevenes rettigheter blitt nøyere fulgt opp, og se til at det hørselstekniske utstyret blir brukt på en hensiktsmessig måte. Begge informantene uttrykker at bruk av lydutjevningsanlegg i klasserommet skaper en raskere ro etter friminuttene og elevene lærer seg turtaking med bruk av mikrofonene.
Tidligere forskningsrapport viser at elever med nedsatt hørsel presterer lavere enn jevnaldrende, og som mulig kan ses i sammenheng med læreres hørselsfaglige kompetanse og manglende støtte fra blant annet PP-tjenesten og Statped i tilretteleggingsarbeidet. Samtidig uttrykker en informant at det tok flere skoleår før det hørselstekniske utstyret var på plass. Det er mulig at eleven har mistet deler av undervisningen gjennom årene som følge av mangel på teknisk tilrettelegging i klasserommet. In this thesis the focus has been on hearing impairment of pupils and the experience of two teachers who works with this phenomenon. The overall purpose of this study is to elucidate how the teachers experience the facilitation of pupils with hearing impairment so they can realize their potential for learning and participation in the ordinary teaching. The thesis statement has been: «What experience do the teachers have with the learning facilities and participation in ordinary teaching for pupils with hearing impairment?»
The study has been based on a qualitative research approach, and the collection of data has been conducted through two semi-structured interviews, where the informants in this study are teachers in primary school. The selection process was strategic, and the study was based on the precondition that the teachers had experience with hearing impairment in school. Furthermore, the results from this study is presented in three categories: (1) Hearing loss and knowledge about hearing, (2) facilitation and organization, and (3) collaboration between the school, parents and support system.
The findings of the study show that the informants had to acquire their own competence regarding the hearing impaired pupils or rely on their colleagues in the school. Furthermore, the informants would express a lack of follow-up from the support staff. If the support system had been closer to the schools, the rights of the pupils could have been more closely followed up and ensure that the hearing aid equipment would be used appropriately. Both the informants express that the use of technical equipment in the classroom created a quicker and calmer atmosphere after breaks and the pupils learn how to take turns using the microphones.
Previous research shows that pupils with hearing impairment perform at a lower level than their peers, which can in some way correlate to the teachers knowledge of hearing and lack of support in the facilitation work. One of the informants states that it took several years before the technical hearing equipment was in place, It is possible that the pupil lost parts of the teaching over these years due to a lack of technical facilitation in the classroom.