• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for samfunns- og utdanningsvitenskap (SU)
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tilrettelegging for barns læring: En kvalitativ undersøkelse om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring

Haug, Nina
Master thesis
Thumbnail
View/Open
403980_FULLTEXT01.pdf (1.073Mb)
URI
http://hdl.handle.net/11250/269311
Date
2010
Metadata
Show full item record
Collections
  • Institutt for pedagogikk og livslang læring [1859]
Abstract
Denne masteroppgaven handler om hvordan pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring. Oppgavens utgangspunkt har vært Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver (2006), og dens vekt på barns læring. Det presenteres også relevante politiske dokumenter som har betydning for barnehagens virksomhet.

Studien er basert på empirisk materiale, der datainnsamlingen har foregått ved kvalitative forskningsintervju av tre pedagogiske ledere i ulike barnehager. Ut fra de tre intervjuene så jeg tre felles kategorier som kjennetegner det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Disse tre kategoriene er: observasjon, barns medvirkning og mestring. Den første kategorien i undersøkelsen viser at de pedagogiske lederne gjennomfører en omfattende observasjon av barnet, dette for å kunne vite hva og hvordan stimulere til læring. Den andre viser at det enkelte barns meninger og interesser blir tatt hensyn til slik at barnet får utvikle seg på de områder det er opptatt av. Den tredje kategorien viser at de pedagogiske lederne sørger i størst mulig grad for at miljøet blir utformet slik at alle barn får muligheten til å få en opplevelse av mestring. Konklusjonen av denne studien er at pedagogiske ledere i barnehagen stimulerer til barns læring ved å tilrettelegge miljøet ut fra det enkelte barnets behov.
Publisher
Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet, Fakultet for samfunnsvitenskap og teknologiledelse, Pedagogisk institutt

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit